וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר נערכים לגיוס כסף מחו"ל למימון התוכנית הכלכלית: החשב הכללי נפגש עם בנקי השקעות בחו"ל

טל לוי

15.2.2009 / 11:55

באוצר שוקלים לגייס כסף בחו"ל תוך שימוש בערבויות שהעניקה ממשלת ארה"ב ב-2003



במשרד האוצר נערכים לגיוס כסף בחו"ל לצורך מימון התוכנית הכלכלית ולאור בור של עד 50 מיליארד שקלים שעשוי להתהוות בתקציב המדינה עקב הירידה בגבייה ממסים. החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, שב ביום חמישי מביקור בלונדון, שם נפגש עם נציגי בנקי ההשקעות הגדולים במטרה לבדוק אפשרות של גיוס הון דרכם. לפי שעה מדובר בפגישה ראשונית בלבד.



התחזית המעודכנת של האוצר לגביית מסים ב-2009 נמוכה ב-21-23 מיליארד שקל, יותר מ-10%, מתחזית גביית המסים הקודמת של האוצר, וצפויה להסתכם בכ-180 מיליארד שקל, בדומה להיקף הגבייה ב-2006.



גם כך, אמור משרד האוצר לגייס עשרות מיליארדי שקלים בשנת 2009 אולם באוצר שוקלים לגייס חלק מהכסף דווקא מחו"ל. הסיבה לכך היא שהנפקת איגרות חוב רבות מדי תוריד את מחירי איגרות החוב ותעלה את התשואות (שכן הממשלה תצטרך לשלם ריבית גבוהה יותר על הכסף) ולמעשה תגרור עלייה בריבית לטווח הארוך. בנק ישראל מוביל מהלך של הורדת הריבית שכן העלאת ריבית תחמיר את מחנק האשראי ותקשה על העסקים להתממן מחדש.



גיוס הכסף מחו"ל עשוי להתבצע על בסיס הערבויות האמריקאיות: בשנת 2003 העניקה ממשלת ארה"ב ערבויות בהיקף של 9 מיליארד דולר שישמשו את ישראל לגיוס חוב. משמעות הערבות היא שישראל תצטרך לשלם ריבית נמוכה יחסית למחזיקי האיגרות שכן הן הופכות לבטוחות כמעט כאילו הונפקו בידי ממשלת ארה"ב. מאז, נותרו כ-4 מיליארד דולר מהערבויות הלול כאשר הממשל האמריקאי עשוי לקצץ מיליארד דולר מהסכום בשל הבניה בהתנחלויות.



כחלק מהניסיון לקצץ בהוצאות, צפוי האוצר להתמקד בקיצוץ תקציב הביטחון שעומד על יותר מ-50 מיליארד שקל. על פי מתווה ועדת ברודט, במידה וצפויה צמיחה שלילית לנפש, ניתן לבצע קיצוצים בתקציב הביטחון. קצב הריבוי הטבעי בישראל עומד על כ-1.7% לשנה ופירוש הדבר כי גם צמיחה של 1% פירושה צמיחה שלילית לנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully