וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ למיליארד: המדינות והרשויות המקומיות בארה"ב יוצאות לקרב על כספי התמריצים

ניו יורק טיימס

16.2.2009 / 9:26

זרם התקציבים שיזרים ממשל אובמה יעורר קרבות רבים: בין מושלים ומחוקקים, בין בירות מדינות ועיריות



הרבה לפני שחבילת התמריצים של הנשיא ברק אובמה השלימה את דרכה הנפתלת לאישור במסדרונות הקונגרס, החלו פקידים במדינות ובממשל המקומי בארה"ב להיאבק על סעיפי התקציב. הממשל המקומי בארה"ב סובל מגירעונות של מיליארדי דולרים, תשתיות מתפוררות ושירותים מצטמצמים והולכים.



כשאובמה יחתום על חבילת התמריצים ביום שלישי, הוא ישחרר את זרם התקציבים הפדרליים הגדול ביותר מאז ימי הנשיא לינדון ב. ג'ונסון. הזרם הזה צפוי לעורר קרבות פוליטיים רבים ברחבי הארץ: בין מושלים ומחוקקים, בין בירות מדינות ועיריות, ואפילו בין רשויות מקומיות שכנות.



מכיוון שהאפקטיוויות של תוכנית התמריצים תלויה בהוצאת התקציבים במהירות, יישוב הקרבות האמורים יהיה בעל השפעה גדולה על הצלחת תוכניתו של הנשיא אובמה להבריא את הכלכלה. לא רק שהתקציבים גדולים - הכללים הקובעים כיצד להוציא אותם הם סבוכים וקשים להבנה. החלטות רבות יהיו תלויות בפקידי הממשל בוושינגטון ולא רק בפקידים המקומיים.



"יש מתיחות רבה בין ראשי ערים ומושלים ברחבי ארה"ב בנוגע למי יקבל את התקציבים ולאילו מטרות", אמר ראש העיר מייקל ביסונט מצ'יקופי, מסצ'וסטס. ביסונט סיפר על מתיחות רבה באזורו. מועצה של ראשי ערים נזעמה לשמוע כי אחת מההצעות של מושל המדינה היתה לתקצב במיליוני דולרים כביש מהיר במסצ'וסטס במקום לתקן כבישים וגשרים מקומיים.



מומחים אומרים כי למדינות תהיה השפעה רבה יותר בקביעת חלוקת המיליארדים לצרכי המדינות, כולל כבישים, גשרים ופרויקטי תשתית. כמו כן יקבעו המדינות כיצד יוצאו התקציבים על ביטוח בריאות ממלכתי וחינוך. "יש לנו הרבה יותר פרויקטים המוכנים ליציאה מאשר כסף לממן אותם", אמר חבר בית הנבחרים ממישיגן, קווין אלסנהיימר. "זה נאיבי לצפות כי לא תהיה פוליטיקה בתהליך".



בקרב הנאבקים על התקציבים נשמעים גם קולות אחרים. המושל הרפובליקאי מרק סנפורד מדרום קרוליינה הוא מהמתנגדים הנחרצים לחבילת התמריצים, "הבזבזנית", לדבריו. הוא הכריז כי לא ייקח פרוטה מכספי הממשל בוושינגטון. "אם חבילת התמריצים היתה מדינה, היא היתה הכלכלה ה-15 בגודלה בעולם". ואם לוקחים בחשבון את כל התחייבויות הממשל - 9.7 טריליון דולר - מקבלים את הכלכלה השנייה או השלישית בגודלה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully