וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר המיליארדרים ברוסיה ירד בחצי

אשר שכטר

16.2.2009 / 15:08

הנפילות בבורסת מוסקבה הורידו את מספר המיליארדרים ברוסיה מ-101 ל-49. אולג דריפסקה הפסיד 35 מיליארד דולר בשנה

מספר המיליארדרים ברוסיה נפל ביותר מ-50% בשנה האחרונה ל-49, לעומת 101 ב-2008, לאחר שהמשבר הכלכלי העולמי והנפילות בבורסת מוסקבה גבו מחיר כבד מהאליטה הכלכלית הרוסית.

כך עולה מהדירוג השנתי שפרסם השבועון הכלכלי הרוסי "פיננס". האיש העשיר ביותר ברוסיה, לפי הדירוג הקודם, איל האלומיניום אולג דריפסקה, נפל מהמקום הראשון לשמיני - לאחר שהפסיד 35 מיליארד דולר מהונו. האוליגרך מיכאיל פרוחורוב דורג במקום הראשון, ורומן אברמוביץ' שמר על המקום השני.

"פיננס" החל לפרסם את רשימת 400 האנשים העשירים ביותר ברוסיה לפני שש שנים. הונם הכולל של המיליארדרים הרוסים, לפי השבועון, נפל ב-69% ב-2008 ל-151 מיליארד דולר - זאת על רקע נפילה של 67% במדד Micex ובעקבות נפילה של עשרות אחוזים במחירי הנפט והמתכות. מספר המיליארדרים נחתך ל-49 בשנה האחרונה, לעומת מספר שיא של 101 בדירוג הקודם ו-50 בשנת 2006.

הונם האישי של עשרת האנשים העשירים ברוסיה צנח ב-66% ל-75.9 מיליארד דולר מאז נערך הסקר הקודם, לאחר שמחיר הנפט הגולמי מסוג אורל - הייצוא העיקרי של רוסיה, לצד גז טבעי - צנח ב-51% מאז פברואר 2008 והרובל צנח ב-29% מול הרובל מאז אוגוסט.

הרובל איבד שליש מערכו

מאז הדירוג הקודם של "פיננס" - אשר העלה את רוסיה למקום השני ברשימת המדינות עם מספר המיליארדרים הגדול ביותר אחרי ארה"ב - נכנסה רוסיה למשבר הפיננסי החמור ביותר שלה מאז 1998 בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, המלחמה בגאורגיה, הנפילה במחירי האנרגיה והסחורות ואובדן האמון בכלכלה המקומית.

אלה הובילו את הרובל לאבד שליש מערכו וגרמו למשקיעים זרים למשוך יותר מ-130 מיליארד דולר מרוסיה. המיליארדרים הרוסים, בהתאם, נפגעו קשות מהמשבר בכלכלה הרוסית ונאלצו למכור נכסים ואף לבקש סיוע ממשלתי בסך 90 מיליארד דולר, לאחר שהירידה בהכנסותיהם שללה מהם את היכולת לפרוע חובות.

איל האלומיניום אולג דריפסקה, מייסדה של ענקית האלומיניום רוסאל המחזיק ב-75% ממניותיה, נפל בדירוג הנוכחי למקום השמיני, לאחר שבשנתיים האחרונות דורג כאיש העשיר ברוסיה עם הון מוערך של 40 מיליארד דולר. בשנה האחרונה, נפל הונו של דריפסקה ב-35 מיליארד דולר ל-4.9 מיליאדר דולר, לפי כתבי "פיננס". דריפסקה עצמו טען בשנתיים האחרונות כי כלי התקשורת הגזימו בהערכת הונו.

דריפסקה בן ה-41, שרכש ב-2007 נתח של 5% בענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס, נאלץ באוקטובר לוותר על אחזקותיו ביצרנית החלקים לרכב הקנדית מאגנה אינטרנשיונל ובחברת הבנייה הגרמנית הוכטיף, בשל פקודות מרג'ין (פקודה המאלצת משקיע להחזיר הלוואה שנטל כדי לרכוש מניות כשהמחיר יורד בשיעור חד) מצד הבנקים שסיפקו לו את ההלוואות למימון הרכישות. את אחזקותיו בענקית הכרייה הרוסית נורילסק, יצרנית הניקל הגדולה בעולם, הצליח דריפסקה לשמור רק בעזרת סיוע חירום בסך 4.5 מיליארד דולר מהבנק הממשלתי VEB.

האוליגרך מיכאיל פרוחורוב זינק מהמקום השישי למקום הראשון בדירוג "פיננס" והפך לאיש העשיר ברוסיה, לאחר שהונו הצטמצם בקצב איטי יותר מזה של עמיתיו ובעקבות הרווחים שגזר ממכירת 25% מנורילסק לדריפסקה באפריל 2008. הונו של פרוחורוב בן ה-43 הוערך ב-14.1 מיליארד דולר על ידי "פיננס", לאחר שנפרד משותפו העסקי לשעבר ולדימיר פוטאנין ומכר לדריפסקה 25% ממניות נורילסק תמורת 8 מיליארד דולר ו-14% ממניות רוסאל.

פרוחורוב, המתנשא לגובה של שני מטרים, נחשב לרווק המבוקש ביותר ברוסיה, למרות שנקלע לשערוריית זנות בצרפת ב-2007. פרוחורוב, אשר החזיק בשנה שעברה בהון של 21.5 מיליארד דולר לפי "פיננס", הצליח לזנק למעמד של האיש העשיר ברוסיה לאחר שמימש רבים מנכסיו לפני הנפילה החדה בשוק הרוסי. שוויו של הנתח בנורילסק אותו רכש דריפסקה, אשר עמד על 13 מיליארד דולר בעת רכישתו, צנח מאז השלמת העסקה ל-3 מיליארד. פוטאנין, שותפו לשעבר, שאיתו הסתכסך, צנח למקום השביעי ברשימת המיליארדרים הרוסים, עם הון המוערך ב-5 מיליארד דולרים.

המיליארדר רומן אברמוביץ', הבעלים של מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, הצליח לשמור על המקום השני בדירוג האנשים העשירים ברוסיה, עם הון מוערך של 13.9 מיליארד דולר לעומת 23 מיליארד דולר לפני שנה. אברמוביץ' דורג על ידי קוראי "פיננס" כ"מיליארדר המעניין ביותר", לאחר שלפי השבועון קיבל 49% מקולות הקוראים. איל הפלדה ולדימיר ליסין דורג במקום השלישי עם הון מוערך של 7.7 מיליארד דולר, בעוד שאיל הנפט ומנכ"ל לוקאויל ואגיט אלקפרוב עלה למקום הרביעי עם הון של 7.6 מיליארד דולרים.

הדירוג השנה, בניגוד לשנים קודמות, אינו כולל מיליארדרים ילידי-רוסיה שאינם מתגוררים ברוסיה ולא מחזיקים בנכסים משמעותיים במדינה, כמו בוריס ברזובסקי ולאוניד נבזלין. ילנה בטורינה, רעייתו של ראש עיריית מוסקבה יורי לוז'קוב, היא האישה היחידה ברשימת המיליארדרים הרוסים, עם הון מוערך של מיליארד דולר. סרגיי פולונסקי, מייסד חברת הנדל"ן מיראקס גרופ, הוביל את המיליארדרים לשעבר שהוסרו השנה מהרשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully