וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתן רף: בעיית מחזור החוב היא סכנה לבנקים; ייתכן שיש צורך במהלך שיטתי להארכת פרעונות החוב

אתי אפללו

16.2.2009 / 17:11

גשן: הבנקים צריכים להיות חלק מההסדרים ובעלי השליטה צריכים לשאת ברוב המחיר - כולם צריכים להשתתף


מאת אתי אפללו ומיכאל רוכוורגר

"בעיית מחזור החוב במשק היא הבעיה הגדולה ביותר שהבנקים רואים היום מול עינייהם, מכיוון שכשל במחזור החוב הוא סכנה לבנקים. יכול להיות שיש צורך במהלך שיטתי לאומי להארכת פרעונות החוב לשנת 2009 ו-2010" כך אמר יו"ר , איתן רף, בכנס גלובס שנערך בבורסה לניירות ערך.

רף ציין דברים אלו לאחר שיו"ר רשות ניירות ערך, זהר גשן, ציין בדברים שנשא כי: "כל הצדדים צריכים להשתתף בהסדר למען קיומה של החברה. בעלי השליטה ובעלי המניות צריכים לשאת בעיקר הוויתורים, אך לא רק הם. גם מחזיקי האג"ח וגם הבנקים צריכים להשתתף בוויתורים".

רף הוסיף "אני הולך למנהלת החטיבה העסקית שלי ואומר לה 'מה עם אשראי?' והיא עונה לי כי עד שלא נפתרת הבעיה בשוק החוץ הבנקאי, שמסכנת את כולנו, היא לא נותנת אשראי חדש".

גשן ציין בדבריו כי: "לצערי למרות הפתרונות כמו קציני האשראי וקרנות המנוף, קיימת התנגדות גורפת מידיי להסדרי חוב. זו תפיסה מוטעית. קידוש ערך של התשלום הקרוב על חשבון ראייה ארוכת טווח יגרום לקריסות של חברות איכותיות".

כאשר נזרקה הערה מהקהל מדוע הוא אינו סבור שזוהי העת בה בעלי השליטה צריכים להכניס יד לכיס, ציין גשן כי: "זו בדיוק האווירה שמאיימת עלינו. יש אווירה של חשש להציע הסדרים. אם לא ידאגו לתהליך מחזור חוב מסודר, הפגיעה בצמיחה והעלייה באבטלה יהיו חדים מאוד. חייבים לעשות הסדרי חוב על פי קריטריונים ברורים ונורמות ציבוריות מוסכמות. חברות שאין הצדקה לקיומן, צריכות לעבור תהליך של פירוק מהיר ויעיל. חברות שאין סיבה לפרקן, צריך לעשות להן הערכת שווי מחודשת ולהגיע להסדר הוגן לכל הצדדים".

גשן ציין כי "תספורות" שנכפות על המחזיקי האג"ח הן תופעה בלתי ראויה. גשן התייחס גם למקרים בהם מושכים בעלי שליטה בחברות דיווידנדים גבוהים על מנת לכסות חובות פרטיים: "זוהי לטעמי פעולה בעייתית שמהווה ניצול של המשקיעים. כאשר הדיווידנד מפחית את ההון העצמי של החברה ומחליש את מחזיקי איגרות החוב זהו בדיוק המקרה בו במקום דיווידנד בעלי השליטה צריכים להכניס יד לכיס".

גשן ציין כי לשם יציאה מהמשבר יש לשים לב גם למתן אשראי חדש, ולעודד את המשקיעים המוסדיים לתת אותו: "קרנתו המנוף יפעלו למחזור החוב אבל לא נכון לעקר ולסרס את יכולת ועדות ההשקעה של המוסדיים, כיוון שיום אחד נצא מהמשבר והם יצטרכו להמשיך לתת אשראי. אנחנו חייבים למצוא דרכים לעודד מתן אשראי חדש למוסדיים, שיהיה אלטרנטיווה לאשראי בבנקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully