וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן כשיר לאוצר

ד"ר דפנה פפר

16.2.2009 / 18:15

מוטב שליברמן יהיה שר אוצר מאשר שר הביטחון או החוץ. חובה שמזוז והמשטרה יבהירו בזמן קצר כמה החשדות נגדו רציניים אם בכלל

אביגדור (איווט) ליברמן מיועד לתפקיד שר האוצר הבא. איווט חשק יותר בתפקידי החוץ או הביטחון אלה שבאסואן המצרית עדיין חוששים מרעיון הפצצת הסכר של איווט. כשר החוץ חבל לליברמן להגיע לנתב"ג.

מעט מדינות בעולמנו ישמחו לקבל את פני הימין הישראלי בטקס רשמי. נשאר לפיכך האוצר, שבו אוחזת חלחלה בפקידים לנוכח הרעיון. "ישראל ביתנו" קיבלה כזכור 15 מנדטים ולפיכך מגיע לה תיק מרכזי בממשלה. במיוחד שבלעדיה לא ניתן להרכיב ממשלה צרה בשום צורה.

לליברמן יש הבנה בסיסית בכלכלה. עפ"י חשדות שנבדקות כבר כשמונה שנים ע"י המשטרה ואגף המיסים ואשר נחשפו בעיתונות. 650 אלף דולר הועברו מחברה אוסטרית לחברה בקפריסין שנשלטת , עפ"י החשד, ע"י ליברמן בעת שכיהן כשר התשתיות.

מיכל ליברמן, ביתו של איווט, גילתה על פי החשד הבנה פיננסית יוצאת דופן וחובקת עולם. ב–2007 היא קיבלה 11 מיליון שקל עבור "ייעוץ עסקי".

בשל הצלת בנק "אוסטריה" מהשקעה כושלת ברובל תודות לשינוי המדיניות המוניטארית ברוסיה בהשפעת ליברמן. עולה מכך שלפחות בתחום המוניטארי והבנה כלכלית יש לליברמן ידע או שלכל הפחות מיכל גאונית פיננסית יוצאת דופן. לא סוג "הידע" ששר אוצר מתגאה לרשום ברזומה שלו לתפקיד. רק שבינתיים לא צמח, עדיין, כתב אישום נגד ליברמן.

בכירי האוצר רועדים?

בכירי האוצר מחזיקים בתואר – שומרי הקופה הציבורית. אנשי אגף התקציבים בעלי השפעה עצומה על דיוני התקציב וזו מסורת שנשמרת עשרות שנים בקפידה.

ליברמן כשר אוצר ידוע בלשונו החריפה, בקוצר רוח, בקבלת החלטות מהירה. עם ליברמן פקידי האוצר, (אלה שיישארו ולא יפרשו...), לא יוכלו להתעסק. הם לא מכתיבי מדיניות אלא רק השר, הוא המופקד על הקופה הציבורית ולא פקידיו, הוא יחליט איזה תקציבים חשובים יותר ומי המשרדים שתקציבם לא יקוצץ.

בכירי האוצר אצל ליברמן יהיו פקידים שממלאים הוראותיו.
השפעת "נערי האוצר" תלך ותקטן. ליברמן והמנכ"ל שימנה ינהלו את הקופה. ספק אם בש"ס ובדגל התורה יאהבו את הרעיון. סביר שיתחלחלו ממנו. הרב עובדיה יוסף כינה את ליברמן "שטן" ערב הבחירות ואחרים ראו בו אוכל שפנים. עכשיו עת לשתוק, עד שתתבהר תמונת הקואליציה ובמיוחד מי ימונה על חלוקת הכספים והקצבאות.

כדי לפתור את עניין החקירות נגדו מציעים מקורביו להעביר את רשות המיסים המעורבת בחקירה מהאוצר למשרד אחר ובכך לנטרל בעיה אפשרית. מקורבי ליברמן מזדרזים להסביר שהחקירה נגד איווט נמשכת שמונה שנים, זמן ארוך בכל פרופורציה עניינית ומשפטית, לכן פסילתו לאוצר אינה הגיונית אלה במידה ויוגש נגדו כתב אישום.

שר אוצר וכתב אישום?

בהנחה שיגובש כתב אישום נגד ליברמן ברור שלא יוכל לתפקד כשר. העניין הוא שחלפו שנים מאז שהחלה החקירה וכתב אישום איננו. מי בטוח שיהיה כזה? האם אפשר לפסול אדם עכשיו על בסיס כתב אישום שאולי יהיה בעתיד? ואז פסלנו שר אוצר מיועד בהבל פה וללא הוכחה.

כתב האישום הוא עננה מעל ליברמן אבל עדיין בגדר עננה בלבד ולא יותר. במדינה מתוקנת (ארה"ב, צרפת) חשדות מספיקות לאי מינוי שר, בישראל רק הגשת כתב אישום דוחה מינוי ועד שזה לא הוגש אי אפשר לפסול את ליברמן בגלל דעותיו הימניות שהביאו לבחירתו.

בעת הזו ראוי היה שהפרקליטות והמשטרה יבהירו, חד משמעית, למי שהנשיא ימנה להרכיב הממשלה עד כמה החשדות נגד ליברמן מבוססים או אולי ייקחו עוד שנים לבססן אם בכלל. עם כל הכבוד מדובר בחשדות בלבד בשלב כזה.

למדינת ישראל שמתקשה להרכיב ממשלה בלי ליברמן יש את הכלים להבהיר למשטרה וליועץ המשפטי שקיימת שאלה חשובה ובסיסית האם ניתן לגבש כתב אישום או אולי מדובר בחקירות שימשכו זמן רב וסופן "בחוסר עניין לציבור",

לחילופין "בהעדר כתב אישום עם תשתית משפטית", תשובה ברורה חייבת להינתן מהר, חד משמעית, אסור למשוך אותה עוד שנים. אסור, לא בגלל שמדובר בשר אוצר – אלא כיוון שמדובר בפגיעה בזכויותיו של האזרח ליברמן.

אני יודעת שרבים לא אוהבים את ההגנה על זכויותיו של האזרח ליברמן. הרי איווט כוחני, ביתו מיכל הרוויחה מיליונים בגיל 21 מיועץ פיננסי חובק עולם, איווט הוא אישיות מרתיעה בהתבטאויותיה ורחוקה מפוליטיקה קורקטית. רבים נרתעים מהרעיון שליברמן בכלל יישב בממשלה.

אנשי השמאל בחלקם לא מבדילים במקרה של איש ימין בין חשדות לכתב אישום ופוסלים אותו מיד בלי הינד עפעף. יחד עם זאת חובה לזכור שליברמן זכה ב-15 מנדטים, חלק מהעם תמך בו וידע בירור את דעותיו לפני יום הבוחר.

אדם כמוהו אינו ראוי לפסילה מיידית לתפקיד שר האוצר במיוחד שלראש הממשלה יש את היכולת לפקח ולהתערב בנעשה באוצר מתוקף סמכויותיו. לנרתעים מליברמן באוצר ראוי לזכור שרוה"מ המיועד והנגיד סטנלי פישר יהיו מעורבים בכלכלה גם בגלל המשבר הכלכלי וליברמן לא יפעל חופשי בלי ריסון.

*ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully