וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי איסלנד: גובר החשש כי אירלנד על סף פשיטת רגל

נמרוד הלפרן

16.2.2009 / 20:45

במסחר בחוזי CDS זינקה עלות הביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת אירלנד ל-3.77%



חששות כי הלאמת המערכת הבנקאית באירלנד עלולה להביא את המדינה לסף פשיטת רגל, בדומה לאיסלנד בשנה שעברה, הקפיצו את עלות הביטוח נגד שמיטת חוב של ממשלת אירלנד לשיא. במסחר בחוזי CDS - credit default swaps - זינקה העלות השנתית של ביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת אירלנד בסך 10 מיליון דולר לתקופה של חמש שנים, לשיא של 377 אלף דולר (3.77%) לעומת 24 אלף בלבד (0.24%) לפני שנה.



מצבה הפיננסי של ממשלת אירלנד נפגע קשות בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, והממשלה נאלצה להלאים את שלושת הבנקים הגדולים במדינה. עקב כך, גברו החששות כי אירלנד עלולה ללכת בדרכה של איסלנד, שנאלצה להלאים את הבנק הגדולים במדינה בשנה שעברה, ולהגיע לסף פשיטת רגל.



עם זאת, אנליסטים העריכו כי קיים הבדל משמעותי בין אירלנד לאיסלנד, שכן הראשונה חברה באיחוד האירופי. "בניגוד לאיסלנד, לאירלנד יש את הגיבוי של הבנק המרכזי של אירופה והרבה מקורות מימון אחרים", אמר כלכלן RIA קפיטל, ניק סטמנקוביץ', לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'.



התוצר המקומי הגולמי (GDP) של אירלנד צפוי לרשום השנה צמיחה שלילית של 6%, וירידה נוספת של 2.5% בשנת 2010, לפי תחזית הכלכלן דרמוט אולירי מהברוקראז' האירי גודבודי. לפי הערכתו, צפוי הגירעון בתקציב המדינה להגיע השנה ל-12% מהתמ"ג, ול-13% מהתוצר בשנה הבאה.



אירלנד חילצה בשבוע שעבר את שני הבנקים הגדולים ביותר במדינה, ותפסה למעשה שליטה במערכת הפיננסית שלה. הממשלה הזרימה סך 7 מיליארד יורו (9 מיליארד דולר) לבנקים אלייד אייריש בנקס ובנק אוף אירלנד. בכך נהפכה אירלנד למדינה הראשונה באיחוד האירופי שלקחה שליטה דה פקטו בבנקים הגדולים שלה, לאחר שנאלצה להלאים לפני חודש את הבנק השלישי בגודלו, אנגלו אייריש בנק.



איסלנד הגיעה בחודש אוקטובר לסף פשיטת רגל לאחר שהמערכת הפיננסית של המדינה קרסה והממשלה נאלצה להלאים את הבנקים הגדולים במדינה. לאחר ששלושת הבנקים הגדולים במדינה צברו חובות של 61 מיליארד דולר, הממשלה נאלצה להפסיק את פעילות שוק המניות המקומי. בורסת המניות של איסלנד התרסקה ב-77% ביום אחד, והמטבע המקומי התמוטט לאחר שהבנק המרכזי זנח את ניסיונותיו לקבע את שער המטבע המקומי.



בעקבות המשבר, נאלצה איסלנד ללוות 6 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינ"ל (IMF) ומדינות סקנדינוויה, והפכה בכך למדינה המערבית הראשונה מאז 1976 שנאלצה ללוות כסף מקרן המטבע. על פי התחזיות, צפוי השנה התמ"ג של איסלנד לרשום צמיחה שלילית של 10%.



עד לאביב האחרון, כלכלת איסלנד שיגשגה באופן בלתי רגיל. התמ"ג לנפש במדינה היה הרביעי בגודלו בעולם; שיעור האבטלה היה 0%-1%; ודו"ח של האו"ם מ-2007, המודד הכנסה ריאלית לנפש ורמת חינוך, קבע שאיסלנד היא המדינה שהכי טוב לחיות בה בכל העולם. מאז אוקטובר, התקיימו באופן קבוע הפגנות מול הפרלמנט והבנק המרכזי של איסלנד, ובחודש שעבר התפטרה הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully