וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי עדן ונביעות ידעו בשבוע שעבר על הזיהום במעיינות

מאת עדי דברת, רוני לינדר-גנץ ורינה רוזנברג

16.2.2009 / 23:27

שתי החברות התעכבו עם ההודעה על החריגות במשך שבועיים. ביום חמישי היה מסחר במניותיהן בלי שיידעו את המשקיעים

שתי חברות המים המינרליים הגדולות בישראל הודיעו ביומיים האחרונים על הפסקת השאיבה מהמעיינות והפסקת ייצור הבקבוקים והכדים לאחר שבבדיקות שגרתיות נתגלה זיהום.

ראשונה היתה מי עדן, שהודיעה בשעות הערב של יום ראשון כי תשהה את פעילות המילוי של מוצריה בשל חוסר עקביות בתוצאות בדיקות המים השגרתיות באיגום המעיין, שהתקבלו בימים האחרונים.

מיד אחריה, אתמול בבוקר, יצאה נביעות בהודעה דומה. שתי החברות הבהירו כי כל המוצרים הנמצאים בשוק ראויים ובטוחים לשימוש.

מי עדן ונביעות טענו גם, כי מדובר בפעולה יזומה שלהן שהוחלט עליה לאחר שנתגלתה להם לאחרונה בעיה לאחר בדיקות שערכו. למעשה, נביעות ידעו על הבעיה כבר מיום חמישי בשבוע שעבר ואילו במי עדן ידעו על הבעייתיות כבר יותר משבוע וחצי.

יתרה מכך, החברות לא היו אלה שגילו את הבעייתיות, כפי שטענו, אלא הייתה זו בדיקה של חברת מקורות שזיהתה את הזיהום.

ד"ר מיכל כהן דר, הרופאה המחוזית של מחוז צפון, סיפרה על השתלשלות העניינים: "במסגרת בדיקה שגרתית של חברת מקורות במעיין של מי עדן (מעיין הסלוקייה) התגלה לראשונה ב-3 בפברואר (יום שלישי לפני שבועיים) זיהום במים, תוצאה שחזרה על עצמה בבדיקות חוזרות. ב-9 לחודש איפשרתי להן לחזור לשאוב לאחר קבלת תוצאות תקינות, אך מ-10 בחודש (יום שלישי שעבר) חזרו שוב תוצאות גרועות והורינו להם להפסיק שוב את השאיבה".

בעקבות תוצאות אלה הוחלט לבדוק גם מעיינות נוספים באזור, ואכן, ביום חמישי שעבר התגלה זיהום גם במעיין של נביעות (מעיין עין זהב בקריית שמונה). לדבריה, "הורינו לנביעות כבר באותו היום להפסיק למלא בקבוקים ולשווק את המים, אך אין לנו שליטה על התזמון שבו החברה מחליטה להודיע על כך לציבור".

חברת מקורות היא ספקית מי הגלם של מי עדן (במעיין קצביה) ושל נביעות (בעין זהב) - כלומר היא השואבת את מי המעיינות ומוליכה אותם למפעלים.

מי עדן מחויבת בבדיקת המים המוזרמים למפעלה מדי יום ביומו - ואולם עד פרסום ממצאי הבדיקה של מקורות לא העלו בדיקות המפעל, אם אכן בוצעו, כל ממצא מחשיד.

עם היוודע הממצאים נלקחו מהמעיין דגימות בידי רשות המים. לפי הערכות, סמיכות הדגימות לימי גשם מעידה על אפשרות להיקוות סחף במעיין. לאור המפלס הנמוך יחסית של מאגרי המים, כתוצאה מן הבצורת, הסחף היה עשוי להביא לשינוי משמעותי בהרכב המים. גורמים בענף ציינו אתמול, כי למרות החריגה, עדיין מדובר במים ראויים לשתייה - אלא שהרכבם אינו עולה בקנה אחד עם התקנות המחמירות הנוגעות למים מינרליים.

במקורות קיבלו אתמול בהפתעה את הדיווחים על איכות המים בחברת נביעות וציינו כי עד כה לא התקבלה כל אינדיקציה לחריגה בבדיקות המים ממעיין עין זהב. עם זאת, גם במעיין זה מבצעת מקורות דגימות תקופתיות בלבד - בעוד שנביעות מחויבת בביקורת איכות יומיומית.

ידעו ולא דיווחו לבורסה

ליאור בן ארצי, מנכ"ל מי עדן, אמר ל-TheMarker בתגובה לטענה כי החברה ידעה על הבעיה מזה ימים אך לא דיווחה לציבור, כי "קורה לפעמים שמתגלות סטיות בבדיקות ומפסיקים לכמה שעות את השאיבה, אבל ברגע שראינו שיש שיבושים ליותר מיום החלטנו להתריע ולהודיע. גם הסטיות מהתקן לא מדברות על זיהום אלא על כך שהמים לא עומדים בתקנים של מים מינרליים טבעיים. צריך להבין שמדובר בתהליך מתמשך של בדיקות".

נביעות מוחזקת ב-78% על ידי החברה המרכזית ובכ-11% על ידי נשיא החברה המרכזית רוני קוברובסקי. דובר החברה המרכזית למשקאות, המחזיקה בנביעות, מסר כי "מאז הגשמים החזקים בשבוע שעבר עקבנו אחר הבעיה ביחד עם משרד הבריאות. אנחנו לא שואבים כבר מסוף השבוע אבל לא הודענו עד יום שני כי רק אז התברר לנו שהולכים להיות חוסרים בשוק. קודם לכן לא היה מה להודיע כי המים שהופצו תקינים. קיווינו שנוכל היום לחזור לשאוב אבל היום התברר לנו שהתוצאות לא מאפשרות זאת ושלכן יהיו חוסרים".

שתי החברות, כאמור, לא מיהרו לדווח לצרכנים על הבעיה. בנוסף, החברות, ששתיהן נסחרות בבורסה, התעכבו בכל הקשור להודעה הרשמית לבורסה לניירות ערך. כך, ביום חמישי התנהל מסחר במניות שתי החברות תוך ששתי החברות ידעו על אי תקינות המים ולכאורה לא נתנו גילוי נאות למשקיעים.

בהודעות לבורסה שהוציאו החברות, אתמול, נכתב תחת השורה 'התאריך והשעה בהם נודע לתאגיד לראשונה על האירוע או העניין', יום א' בשעה 14:30 בצהריים בהודעת מי עדן ויום א' בשעה 18:00 בערב בהודעת נביעות. כאמור, נביעות ידעה על המצב לפחות מיום ה' ומי עדן מזה עשרה ימים.

נביעות הסבירה את העניין ל-TheMarker בכך שבהערכת המצב, שהתקיימה ביום ראשון בשש בערב, התברר שבמידה שתוצאות הבדיקות שייערכו למחרת לא יהיו תקינות יתחילו להיווצר חוסרים: "עדיין קיווינו וחשבנו שהתוצאות יהיו טובות ולא יהיו חוסרים", אמר דובר החברה.

מנכ"ל מי עדן בן ארצי מסר: "מדובר בעניין טכני בלבד וכתבנו בהודעה לבורסה שזה התגלה בימים האחרונים. אנחנו יודעים על זה שבוע וחצי, אך כל הסחורה שיצאה הייתה תקינה לחלוטין. גם אם הוצאנו סחורה מתאריכים שיש בהם ספק, לא הוצאנו סחורה ממועדים ספציפיים באותם תאריכים שהיה בהם ספק". מרשות ניירות ערך לא נמסרה תגובה.

שחקניות מרכזיות במים מינרלים

נביעות ומי עדן הן שתי שחקניות מרכזיות בשוק המים המינרליים ומחזיקות יחד ביותר ממחצית השוק. נתח השוק הכספי של נביעות מכלל שוק המים המבוקבקים (מינרליים ומזוככים) עמד ב-2008 על 31.4% ושל מי עדן על 25.1%. נתח השוק הכספי של עין גדי היה 19.1% (לפי נתוני נילסן). נתונים אלה אינם כוללים את שוק הכדים.

בן ארצי ממי עדן אמר ל-TheMarker, כי המחסור במים בנקודות המכירה יורגש בימים הקרובים והוא מקווה שהבעיה תיפתר כבר בימים הקרובים. גם מנביעות נמסר כי כרגע אין חוסרים ולחברה מלאי לימים הבאים - אך המלאי צפוי להספיק לימים ספורים בלבד. בכל הנוגע לכדים לבתים, נמסר כי נביעות ממשיכה לספקם, אבל במתכונת מצומצמת יותר.

עם זאת, כלל מכירות המים המינרליים של מי עדן מוערכות בכ-420 מיליון שקל בשנה ושל נביעות בכ-290 מיליון שקל. לפיכך גם יום אחד של מחסור משמעותו נזק של כמיליון שקל לאותן חברות. בכל מקרה, יעברו כמה ימים מהרגע שהמים יוכחו כתקינים עד שיחזרו לנקודות המכירה. מקור ברשת שיווק גדולה אמר כי הסחורה צפויה להספיק לשבוע הקרוב, אך הוא מעריך כי הקטגוריה כולה תיפגע עקב הפרשה וכי אנשים יעדיפו לצרוך פחות מים מינרליים. בכיר בשוק המשקאות אמר: "עלול להיות משבר אמון בין הצרכנים למים המינרליים ומעבר - כמו בשוק האמריקאי - לצריכה של מים מבוקבקים שעברו תהליך זיקוק, סינון והוספת מינרלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully