וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפה חם: עלייה צפויה במחירי הקפה מאיימת על סטארבקס ועל קרנות הגידור

סוכנויות הידיעות

17.2.2009 / 9:42

מחירי החוזים על הקפה עלולים לזנק ב-25% - דבר אשר יפגע בקרנות גידור שהימרו על ירידה, לפי בלומברג



עלייה חדה במחירי הקפה מאיימת לפגוע בהכנסותיהן של חברות כמו סטארבקס וקראפט פודס, כמו גם בקרנות הגידור אשר הימרו על ירידה במחירים.



ארגון הקפה העולמי העריך שהביקוש יעלה על ההיצע ב-8 מיליון שקים של 60 קילו כל אחד, במהלך השנה הקרובה, וכי מלאי הקפה ליצוא נמצאים ברמתם הנמוכה מאז 1965. מחירי החוזים על קפה ערביקה עלולים לזנק ב-25% השנה לאחר שנפלו לראשונה מאז 2001, בעקבות ירידה בתפוקה בברזיל וקולומביה - שתי המגדלות העיקריות בחצי הכדור הצפוני, לפי הערכת גולדמן סאקס מ-9 בפברואר.



"אנחנו צופים עלייה במחירי הקפה ב-2009", אמרה סנדרה בצ'ופר, המנהלת 1.2 מיליארד דולר עבור קרן טיבריוס השוויצית לבלומברג, והוסיפה: "אנחנו צופים שקפה יהיה אחת הסחורות החמות ב-2009".



הציפיות לעליות מחירי הקפה מכניסות ללחץ את יצרניות המשקאות, כמו סטארבקס וקראפט פודס, אשר עלולות לראות עלייה בעלויות רכישת הפולים. עם זאת, העלייה תעשיר את החוואים ותגדיל את הייצוא למדינות כמו ויאטנם וברזיל.



בנק פורטיס העריך כי המשבר הכלכלי הנוכחי יאט את הביקוש לקפה, אך בפועל מחירי הקפה עלו ב-2.6% עד כה השנה, והם נמכרים במחיר של 1.15 דולר לליברה בבורסת ICE האמריקאית נכון ל-13 בפברואר.



סטארבקס, רשת בתי הקפה הגדולה בעולם, הודיעה ב-28 ביוני כי היא צופה "תנאים עוינים מבחינת עלויות הקפה בשנת הכספים שתסתיים ב-30 בספטמבר", וכי העלייה במחיר הקפה תקזז את הירידה במחירי מוצרי החלב.



אך העלייה במחירי הקפה לא צפויה לפגוע רק ביצרניות המשקאות החמים. קרנות גידור וספקולנטים גדולים אחרים מכרו 19,370 חוזים עתידיים בשווי 864 מיליון דולר החל מ-10 בפברואר, אשר הימרו כי מחירי הקפה ירשמו ירידה.



משקיעים ברחבי העולם רכשו חוזים לסחורות בתחילת השנה שעברה, בתקווה להרוויח מעליית מחירי המזון, מזון הבקר והאנרגיה. היחלשות הדולר הפכה את הסחורות לאטרקטיוויות, כגידור מפני האינפלציה.



מספר רכישות החוזים על הקפה בניו יורק הגיע לשיא של 204,360 ב-15 בפברואר 2008. עלייה זו הביאה את מחירי הקפה לרמת שיא של 10 שנים ב-29 בפברואר של השנה שעברה, כשעמד על 1.719 דולר לליברה.



מאז משבר האשראי והמיתון אשר שחקו את האופטימיות לגבי מחירי הסחורות - כמו גם את הביקוש - החלו מחירי הסחורות לרדת, וכך גם החלו הפידיונות מקרנות הגידור שהימרו על עליות. מאוקטובר ועד דצמבר הימרו קרנות הגידור וספקולנטים נוספים כי מחירי הקפה יוסיפו לרדת. בחודש דצמבר הגיעו מחירי הקפה לרמת שפל של שנתיים.



כיום, הירידה בתפוקה מעלה את מחירי הקפה, לאחר שמגדלי קפה בקולומביה דיווחו על ירידה של 9% בתוצר הקפה ב-2008 לעומת שנה קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully