וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דיילי טלגרף": ישראל משתמשת ביחידות חיסול, חבלה, וסוכנים כפולים כדי לחבל בתוכנית הגרעין האיראני

יוסי מלמן

17.2.2009 / 10:32

לטענת העיתון הצעד הדרמטי ביותר הוא מבצעי חיסול של אישי מפתח הקשורים לתוכנית



היומון הבריטי "דיילי טלגרף", טוען כי ישראל משתמשת במגוון של אמצעים הכוללים יחידות חיסול, חבלה, הקמת חברות קש והפעלת סוכנים כפולים כדי לחבל בתוכנית הנשק הגרעינית של איראן.



העיתון מסתמך על מומחים בארה"ב ובישראל, שבשם רובם הוא אינו נוקב. לטענת העיתון הצעד הדרמטי ביותר למיגור תוכנית הגרעין האיראני, הוא מבצעי חיסול של אישי מפתח הקשורים לתוכנית. בעניין זה, הוא מסתמך על מומחית אמריקאית האומרת כי ישראל פעלה כך בעבר נגד מדענים שעבדו למען תוכנית הגרעין של עיראק, וצפוי שתנקוט באמצעים דומים נגד מדענים איראנים.



כדוגמא לכך, מציין העיתון את מותו של מדען גרעין בכיר באיראן, ארדשיר חסנפור, שעבד במפעל המרת האורניום באיספאהן, ומת ב-2007 - ממה שהוגדר "הרעלת גז". הידיעה על מותו המסתורית פורסמה בזמנו, והועלו ההשערות כי הוא חוסל בידי המוסד. מעבר לכך, לא מביא העיתון שום ראיה נוספת, לפעולות החיסול, לכאורה, המיוחסות לפעולות המודיעין של ישראל.



העיתון גם טוען כי ישראל תאלץ להגביר את נסיונותיה לפעול בדרכים חשאיות, כדי לסכל את תוכנית הגרעין האיראנית בעקבות חילופי הממשל בארה"ב. זאת, משום שברור עתה למקבלי ההחלטות בישראל כי ממשל אובמה יתקשה יותר מקודמו לאשר לישראל לתקוף את מתקני הגרעין של איראן בפעולה צבאית.



יחד עם זאת, ראוי לציין כי ההערכה זו מעידה על חוסר הבנה של פעילות מודיעינית חשאית. פעילות כזו מתקיימת כבר זה שנים רבות, מאז שהתגבשה ההערכה לפני כמעט עשור, כי פניה של איראן להשגת נשק גרעיני. העיתונאי האמריקאי ג'יימס ריזן, כתב בספר שיצא לפני כמה שנים כי הסי-אי-איי, יחד עם המוסד, תכננו כמה מבצעי חבלה ושיבוש שנועדו לשבש את תוכנית הגרעין האיראנית, ובין השאר תכננו לפגוע בקווי המתח המובילים לאתרים גרעיניים, בכדי לשבש את הספקת החשמל ולגרום לנזקים כברים ואולי אף בלתי הפיכים למערכות מחשוב, וציוד אחר.



על פי הספר, נסיונות אלה לא יצאו אל הפועל כשהתברר שהם קשים לביצוע, ועלולים לסכן את מפעיליהם. הדיילי טלרגרף מביא דוגמא אחרת שכבר פורסמה פעמים רבות, לפיה איראן הרסה מתקנים שנחשפו על ידי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סב"א) שבהם היה חשש לגילוי שרידים לחומר רדיואקטיווי, שיכול היה להעיד שנעשות שם פעולות הקשורות לייצור הנשק.



איראן העבירה מן המתקן שנחשף, כמויות עצומות של אדמה, כרתה את העצים שהיו בסביבה, והחליפה אותם באדמה חדשה ובצמחיה חדשה. לאחר מכן, הוקם במקום מגרש כדורגל. החשד היה כי במקום יש מתקן המיועד לייצר את מה שמכונה "קבוצת הנשק", שהוא השלב הסופי בייצור פצצת הגרעין, שכולל ניסויים בשרשרת הפיצוץ ודחיסת החומר הבקיע לפצצה.



הדיילי טלגרף קובע כי המוסד הגביר במסגרת המאמצים האלה את שיתוף הפעולה שלו עם הסי-אי-איי ושירותי ביון אירופים, כדי להפעיל חברות אירופאיות הפועלות באיראו כדי להשיד צילומים ומידע מודיעיני אחר לגבי תוכנית הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully