וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: כיצד ניתן לנצל בצורה הטובה ביותר את הזינוק במחירי הזהב

בני שרביט וחיים נתן

17.2.2009 / 11:20

הבהלה לזהב נמצאת בשיאה - מאז תחילת השנה עלה מחיר הספוט על הזהב ב-6.6% כאשר שווי האינדקס על הסחורות, ה-CRB, ירד בכ-7%


הבהלה לזהב נמצאת בשיאה - מאז תחילת השנה עלה מחיר הספוט על הזהב ב-6.6% כאשר שווי האינדקס על הסחורות, ה-CRB, ירד בכ-7%. אם זה לא נשמע משכנע, נציין כי מאז אמצע נובמבר עלה מחיר הזהב בכ-33%. תומכי ההשקעה בזהב טוענים שאי הוודאות הפיננסית והציפייה להחלשות הדולר ימשיכו לתמוך בעליית מחירו. האומנם?

מחיר הזהב כמדד לפחד בשווקים

הטענה המרכזית היא שיש ריצה לזהב בתקופות של אי ודאות פיננסית. המוסכמה היא שכאשר אנשים מפוחדים ומבולבלים הם רוכשים זהב. זהב, לעומת כסף מודפס, הוא נכס בטוח, שערכו יעלה בעיתות אינפלציה, משברים פיננסים ומלחמות.

העלייה במחירי הזהב הביאה לשביעות רצון גדולה אצל המשקיעים שגידרו את תיקי ההשקעות שלהם באמצעות זהב לאור ההנחה שהזכרנו בשורות הקודמות. אם הנחה זו עומדת בבסיס עליית המחיר שמתרחשת לאחרונה, הרי שהיינו מצפים לראות את מחיר הזהב מתואם חיובית עם ה-VIX.

רמת השיא ב-VIX, הפחד בשווקים ושיא הירידות (עד כה) היו בנובמבר, באותה התקופה בה מחיר הזהב היה הנמוך ביותר. בנוסף, מאז ינואר עלו מדדי ה-High Yield בארה"ב בכ-11%, כשבאותה תקופה עלה הזהב בכ-6% - לא בדיוק מתאם שלילי. על פי הדוגמאות האלו קשה לטעון שהעלייה האחרונה במחיר הזהב נתמכת בעלייה בשנאת הסיכון.

מחיר הזהב (צהוב) וה-VIX (לבן) – איפה המתאם החיובי?



מחיר הזהב כגידור מפני החלשות הדולר

טענה נוספת בנוגע למחיר הזהב היא שמחירו מתואם עם היחלשות הדולר. הטענה היא שלזהב תמיד יש ערך וזאת בניגוד לכסף המודפס. וכך, בתקופות שהדולר נחלש יש עליה במחיר הזהב. כמו כן, בנקים מרכזיים רבים מחזיקים עתודות זהב גדולות ואף הגדילו עתודות אלו בשנה החולפת. טענה זו הייתה נכונה לאורך תקופה ארוכה, אך היא לא תומכת בעלייה האחרונה במחיר הזהב.

מאז תחילת השנה, כאשר הזהב עלה בכ-6%, התחזק הדולר מול סל של שש מטבעות עיקריים בכ-7%. אמנם הסל מוטה יורו, אך ללא ספק לא ניתן לומר שמתחילת השנה הדולר נחלש. אם כן, קשה לטעון שהחלשות הדולר תומכת במגמת העלייה האחרונה במחיר הזהב.

מחיר הזהב (לבן) אל מול שע"ח יורו-דולר (כתום) – המתאם נשבר



אז מה כן יכול להסביר את העלייה במחיר הזהב?

התשובה היא מומנטום.

על פי הפיננשל טיימס, הגיוסים לקרנות ולתעודות סל המשקיעות בזהב הגיעו לשיא כל הזמנים במהלך חודש ינואר. הגיוס בינואר שווה ערך לרכישת 105 טון זהב. על מנת להבין את גודל הגיוס מציין העיתון שזה שווה ערך לחצי מתפוקת הזהב החודשית העולמית (!).

הקלות בה ניתן להשקיע בזהב דרך קרנות נאמנות ותעודות סל הביאו למצב שאין צורך לרכוש זהב בפועל ואין צורך לסחור בחוזים עתידיים או במכשירים הנגישים פחות למשקיע הפרטי. כל אחד יכול בלחיצת כפתור לרכוש לעצמו נתח מאונקיית זהב. פשוט כמו לעשות קניות באינטרנט. הקלות הזו הביאה למצב שנפח המסחר היומי בתעודת הסל המרכזית על הזהב (סימול: GLD) הוא מספר מיליארדי דולר ביום (לשם השוואה זהו כמעט פי 5 מנפח המסחר היומי בתל אביב)

איך ניתן להרוויח מהמגמה?

The Trend is Your Friend

אמנם זה נראה כאילו העלייה החדה במחיר הזהב מובלת על ידי שחקני מומנטום ותעודות הסל, אך האם זה לא כך במרבית העסקאות בשווקים? אם המשקיע מעוניין לרכב על המגמה כל עוד היא נמשכת ישנם שני מכשירים עיקריים לעשות זאת:

תעודת סל על הזהב (סימול: GLD). זוהי תעודת הסל המרכזית על הזהב. התעודה, ששווי השוק שלה הוא כ-30 מיליארד דולר, מתכסה באמצעות אחזקת זהב בפועל.

תעודת סל על כורי זהב (סימול: GDX). זוהי תעודת סל המשקיעה בסל חברות שנתח גדול מההכנסות שלהן מגיע מכריית זהב. בין חברות אלו ניתן למנות את Barrick Gold, Goldcorp ועוד. זוהי תעודה עם שווי שוק קטן יותר, אך נפח מסחר מספק בהחלט.

כמו כן ישנן תעודת סל וקרן נאמנות הנסחרות בישראל ומאפשרות חשיפה לזהב.

משקיע המחפש דרך לגדר את השקעתו הקיימת בזהב, או המחפש רווחים ספקולטיביים מירידת מחיר הזהב יכול להעזר במכשירים הבאים:

תעודת סל עם חשיפה הפוכה למחיר הזהב (סימול: GLL). מטרת תעודה ממונפת זו הינה להניב חשיפה הפוכה כפולה למחיר הזהב. תעודה זו נרשמה למסחר לפני פחות משנה, ושווי השוק שלה קטן ביותר (24 מיליון דולר). עם זאת, נפח המסחר בנייר מספיק בהחלט למשקיע הפרטי. בשיקולים לרכישת התעודה הזו, יש לשים לב לתנודתיות הגבוהה שנוצרת מהמינוף, דבר שיכול להניב הפסדים גם כשמחיר נכס הבסיס יורד.

רכישת אופציות פוט (כתיבת קול) על ה-GLD: על התעודה ישנן אופציות סחירות הרשומות למסחר. נפח המסחר באופציות מספק בהחלט למשקיע פרטי, עם אלפי אופציות שנסחרות בכסף. כמובן שרכישת אופציות, ובטח כתיבת אופציות, הינה השקעה מסוכנת שאינה מתאימה לכל משקיע.

כמו הנפט ב-2008, גם הזהב יכול להמשיך את הראלי שלו עוד חודשים רבים, וישנם מנתחים טכניים הטוענים שמחיר הזהב יגיע ל-1,200 דולר לאונקיה (מחירו כיום 940 דולר). כמו כל נכס שקשה לאמוד את הביקוש אליו ייתכן ונראה את הזהב חוצה את ה-1000 דולר, ולו בגלל שחקני המומנטום שנכנסים לשוק. עם זאת, העובדה שהמיתאם של מחיר הזהב עם הפחד והחלשות הדולר נשבר, יכולה לרמוז שתיקון במחיר יגיע מהר משחושבים.

הכותבים: בני שרביט - סמנכ"ל השקעות מנורה מבטחים קרנות נאמנות וחיים נתן- מחלקת חו"ל מנורה מבטחים קרנות נאמנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully