וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים שקיבלו ערבונות ממשלתיים לאג"ח גובים עמלות משולשות על חיתום הנפקות אג"ח אלו

בלומברג

17.2.2009 / 15:31

רוב עסקות החיתום לאג"ח בגיבוי ממשלתי נעשות על ידי הבנקים עבור עצמם למורת רוחם של המחוקקים



אם לא די בכך שהבנקים בארה"ב מקבלים את כספי הסיוע הממשלתיים על חשבון משלמי המסים, לאחר שהובילו ליצירת המשבר הפיננסי הגדול בהיסטוריה, ואם לא די בכך שהם ממשיכים לחלק לבכיריהם ועובדים בונוסים שמנים, עתה חשפה בלומברג כי הם גובים עמלות גבוהות פי שלושה מהמקובל כדי לבצע חיתום לאג"ח שזוכות לגיבוי ממשלתי, ובדרך כלל מבצעים את החיתום בעצמם.



סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, ואחרים, שבעצמם קיבלו עשרות מיליארדי דולרים בכספי סיוע ממשלתי, גובים עמלות גבוהות במיוחד מחברות פיננסיות אחרות ומעצמם כדי לארגן להם מכירה של אג"ח, אשר זוכות לערבונות ממשלתיים תחת תוכנית החירום. העמלות גבוהות פי שלושה מהעמלות שמשלמות פאני מיי ופרדי מאק, חברות המשכנתאות הממשלתיות, בהנפקת אג"ח דומות.



מאז שתאגיד ביטוח הפקדונות הפדרלי החל להעניק ערבונות לאג"ח בנובמבר, בנקים גבו מלקוחותיהם, בעיקר בנקים אחרים, יותר מ-375 מיליון דולר בעמלות על חיתום עסקות הנפקת אג"ח בהיקף של 154 מיליארד דולר בארה"ב, לפי נתוני בלומברג.



כך למשל שילמה PNC פייננשל סרוויסס 0.30% עמלות סך 56 מיליון דולר לסיטיגרופ וג'יי.פי מורגן צ'ייס כדי למכור אג"ח לשלוש שנים וחצי בגיבוי פדרלי. אולם בניגוד לכך גבו הבנקים הללו עמלה של 0.075% מפרדי מאק עבור הנפקת אג"ח לתקופה דומה.



מומחים לאג"ח טוענים כי העובדה שהממשלה מעניקה ערבונות לאג"ח צריכה להוביל להורדת העמלות הנגבות על חיתומן, ולא להיפך. העמלות שמשלמות פאני ופרדי משמשות כאמות מידה למה שצריך השוק לשלם.



הסיבה להגדלת העמלות - הבנקים מחפשים מקורות הכנסה חדשים לאחר ששוק החיתום להנפקות מניות וסחר בהן, ושוק המיזוגים והרכישות, יבש כמעט כליל. לדברי מקורות יודעי דבר, מעדיפים בנקים לגייס את אנשי המכירות שלהם ולמכור את האג"ח בעצמם מכיוון שזו השיטה היעילה ביותר, ותשלום העמלות לעצמם הוא העברה חשבונאית גרידא.



עתה נמצאים חתמי האג"ח, בהם סיטי ובנק אוף אמריקה, תחת לחץ להסביר למחוקקים מדוע הם משלמים לעצמם ולבנקים אחרים עשרות מיליוני דולרים כדי לנהל הנפקות אג"ח, לאחר שקיבלו סיוע ענקי ממשלמי המסים. בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים נשאלו הבנקים מדוע אינם מגייסים בתי השקעות קטנים יותר, בבעלות של נשים ומיעוטים, כדי לבצע את החיתום עבורם. חברת הקונגרס מקסין ווטרס טענה כי הם "שומרים את הכל לעצמם, במקום לתת הזדמנויות לאחרים. והם עושים זאת רק בעזרת כספי משלמי המסים". דוברי סיטי וג'יי.פי מורגן סרבו להגיב. "אנחנו חייבים לשלם לחתמים כדי שיגייסו את הכסף", אמר מנכ"ל סיטי ויקראם פנדיט לווטרס בשימוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully