וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר הגרמני: חלק מכלכלות אירופה יגיעו למצב של חדלות פירעון ויזדקקו לחילוץ

סוכנויות הידיעות

17.2.2009 / 15:41

השר פר שטיינברוק: חלק מחברות גוש היורו ייאלצו ככל הנראה לחלץ חברות אחרות בגוש מפשיטת רגל



"הכלכלות הגדולות בגוש היורו ייאלצו לחלץ חלק מהחברות בגוש בן 16 המדינות, אשר נקלעו לקשיים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, ממצב של חדלות פירעון" - כך אמר היום שר האוצר הגרמני, פר שטיינברוק.



"מדינות אחדות נקלעו בהדרגה לקשיים בפריעת חובותיהן. אמנות גוש היורו אמנם אינן מפרטות מה יש לעשות במקרה של מדינות חדלות פירעון בגוש, אך באופן מציאותי החברות האחרות בגוש ייאלצו לחלץ את המדינות שנקלעו לקשיים", אמר שטיינברוק בנאום שנשא בעיר דיסלדורף.



שטיינברוק אמנם סירב לנקוב בשמותיהן של המדינות אשר יתקשו, להערכתו, לפרוע את חובותיהן, אך ציין כי אירלנד "נמצאת במצב קשה מאד", לאחר שמצבה הפיננסי נפגע קשות בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, והממשלה נאלצה להלאים את שלושת הבנקים הגדולים במדינה. הלאמת הבנקים באירלנד עוררה חששות כי המדינה עלולה ללכת בדרכה של איסלנד, שנאלצה להלאים את הבנקים הגדולים במדינה בשנה שעברה והגיעה לסף פשיטת רגל.



החששות כי הלאמת המערכת הבנקאית באירלנד עלולה להביא את המדינה לסף פשיטת רגל הקפיצו אתמול את עלות הביטוח נגד שמיטת חוב של ממשלת אירלנד לשיא. במסחר בחוזי CDS - credit default swaps - זינקה העלות השנתית של ביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת אירלנד בסך 10 מיליון דולר לתקופה של חמש שנים, לשיא של 377 אלף דולר (3.77%) לעומת 24 אלף בלבד (0.24%) לפני שנה.



לפי אמנת האיחוד האירופי, חברות האיחוד אינן חייבות לסייע למדינות אחרות בפריעת חובותיהן, אולם המשבר הכלכלי החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה אילץ ממשלות רבות להגדיל את הוצאותיהן ולהסתכן בגירעונות תקציבים ענקיים, אשר מפרים את חוקי האיחוד. הנציבות האירופית צופה כי הגירעון התקציבי באירלנד יתנפח השנה ל-11% מהתמ"ג, הגירעון ביוון - ל-3.7% מהתמ"ג, והגירעון בספרד - ל-6.2% מהתמ"ג. הגירעון המקסימלי המותר לפי אמנת האיחוד עומד על 3% מהתמ"ג.



למרות קשייהן הפיננסיים של חלק מכלכלות האיחוד האירופי, גרמניה ומדינות אחרות, המתמודדות גם הן עם קשיים בעקבות המשבר הכלכלי, אינן צפויות לסייע לחברות אחרות באיחוד לפני שיפנו לארגונים בינלאומיים אחרים לעזרה.



"התרחיש הסביר ביותר הוא שבנק ההשקעות של האיחוד האירופי, או גוף בינלאומי אחר, יתחיל לסייע לאותן מדינות באמצעות רכישה של אג"ח ממשלתיות, או על ידי הזרמת הון", אמר יורגן מישלס, כלכלן במשרדי סיטי בלונדון, לבלומברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully