וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדר הטקסני אלן סטנפורד מואשם בהונאת ענק בהיקף של 8 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן

17.2.2009 / 21:08

סטנפורד הבטיח תשואה שנתית של יותר מ-10% ל-30 משקיעים שרכשו תעודות פיקדון של בנק בבעלותו


רשות ני"ע בארה"ב (SEC) הגישה היום כתבי אישום נגד המיליארדר הטקסני אלן סטנפורד בגין הונאת ענק של המשקיעים בהיקף של 8 מיליארד דולר. סטנפורד, הממוקם במקום 205 ברשימת המיליארדרים האמריקאים של "פורבס" עם הון המוערך ב-2.2 מיליארד דולר, מואשם על ידי רשות ני"ע ב"הונאת ענק מתמשכת" באמצעות סטנפורד אינטרנשונל בנק (SIB), הפועל במקלט המס אנטיגואה.

לפי החשד, מכר סטנפורד למשקיעים תעודות פיקדון (CD) - קבלות הניתנות למפקידי כספים בבנק - בהיקף של 8 מיליארד דולר עם תשואות מובטחות של יותר מ-10% בשנה. במקביל, הורה בית משפט מחוזי בדאלאס להקפיא את כל נכסיו של סטנפורד ולמנות כונס נכסים לחברות שבבעלותו כדי להשיב למשקיעים את כספם, בעקבות בקשה שהגישה רשות ני"ע. חוקרים פדרלים פשטו על מטה סטנפורד בארה"ב כדי למנוע השמדת מסמכים וראיות אחרות.

אישומי רשות ני"ע הוגשו נגד סטנפורד באופן אישי, כמו גם נגד בנק סטנפורד ונגד חברות ייעוץ ההשקעות והברוקראז' האמריקאיות סטנפורד גרופ וסטנפורד קפיטל מנג'מנט. כמו כן, הוגשו אישומים נגד סמנכ"ל הכספים ומנהל ההשקעות הראשי של סטנפורד בנק.

"לפי החשד מדובר בהונאה בסדר גודל מזעזע אשר שלחה זרועות לכל רחבי העולם", אמר מנהל משרדי רשות ני"ע בטקסס, רוז רומרו. "סטנפורד ומעגל קרוב של בני משפחה וחברים שעמם ניהל את עסקיו ביצעו הונאת עתק על סמך הבטחות כוזבות וזיוף של נתוני תשואות בעבר, כדי לפתות משקיעים", אמר ראש חטיבת האכיפה של רשות ני"ע, לינדה צ'טמן תומסן.

החקירה נגד סטנפורד נפתחה כבר בקיץ שעבר, אולם צברה תאוצה בעקבות חשיפתה בדצמבר של הונאת הפונזי של ברנרד מיידוף, המוערכת ב-50 מיליארד דולר. לפי נתוני סטנפורד בנק, קיבלו המשקיעים תשואות של 10.3% עד 15.1% מדי שנה משנת 1995 ועד שנה שעברה, והיקף נכסי הבנק מסתכם ב-7.2 מיליארד דולר. כ-30 אלף לקוחות אמידים, מ-130 מדינות ברחבי העולם - מרביתם מארה"ב ואמריקה הלטינית - השקיעו כספים בבנק.

בשנים האחרונות נמצא סטנפורד בן ה-58 - שתואר פעם על ידי ראש ממשלת אנטיגואה בלדווין ספנסר כ"גאוותן, שחצן ועקשן" - על הגבול הדק בין מבקרים למעריצים באימפריית העסקים והספורט רחבת הידיים, סטנפורד גרופ, לה סניפים גם באירופה ובאיים הקריביים. הוא המעסיק והמשקיע הפרטי הגדול ביותר באנטיגואה, ובעל אזרחות אמריקאית-אנטיגואית כפולה. באחרונה גם נכלל ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם הספורט הבריטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully