וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לתנאי המכרז: עיריית קריית ים קידמה הקמת מרכז מסחרי של צים אחזקות במקום מלון יוקרתי

פאדי עיאדאת

18.2.2009 / 9:58

היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה פתחה בחקירה



בבוקר ה-20 בפברואר 2008 התאספו בלשכת ראש העיר קריית ים, שמואל סיסו, בעלי חברת צים אחזקות נדל"ן, רני צים, עורך דינו ואשת יחסי הציבור שלו. הנוכחים, מעונבים ומחויכים, התכנסו כדי לחתום על הסכם מכירת חלקת הקרקע הצמודה לחוף הים, עסקה שתביא לעיר הפועלים את בית המלון הראשון בקריות. סיסו דיבר על ניצול המשאב הטבעי למען פיתוח הקריה כפי שייעדו לה מייסדיה - עיר של תיירות ונופש - ואילו צים היה יותר רומנטי ודיבר על הנוף שישתקף מחדרי המלון, הים התיכון והכרמל המואר של חיפה ממול.



אבל ההבטחות החגיגיות נותרו באוויר. במקום מלון יוקרתי קידמה העירייה תוכנית להקמת מרכז מסחרי בבעלותה של צים אחזקות, המנוגדת לתנאי המכרז. ל"הארץ" נודע כי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה פתחה בחקירת הליכי המכרז והקשר שבין נציגי העירייה והחברה הזוכה.



תחקיר "הארץ" מגלה כי במכרז בו זכתה צים השקעות נדל"ן נפלו לכאורה פגמים שגובלים במינהל לא תקין של בכירי העירייה, ביניהם העומד בראשה, מהנדס העיר ואף היועץ המשפטי של העירייה. השלושה התעלמו ממהות המכרז לפיתוח החלקה לאורך הים, בכך שטענו כי הפרויקט הזוכה תואם את תוכנית הבינוי העירונית (תב"ע), לפיה יוקם במקום מתחם מלונאות ונופש.



עדות לכך ניתן למצוא במכתב ששלח באוגוסט 2008 מנהל מינהל השלטון המקומי של משרד הפנים, רני פינצי, לראש העיר סיסו. במכתב הוצגה עמדתו של מתכנן המחוז באותה עת, אדם קולמן, בהתייחסו לתוכנית שהציעה צים אחזקות. "השטחים למסחר מהווים כ-92% מסך השטחים המוצעים בפרויקט. אחוז שטחים אלו אינו תואם להיקפי השטחים המוקצים למסחר, 1% נטו, על פי פרוגרמת משרד התיירות", כתב קולמן. "לפיכך", קבע, "אין התאמה בין השטחים המוצעים בפרויקט לבין הייעוד המאושר".



המכרז פורסם בספטמבר 2007. אז קבעה העירייה בטופס ההשתתפות כי על המתמודדים להציג תוכניות בינוי לפיתוח החלקה "עם התכליות המותרות על פי התב"ע שבתוקף". כזכור, לפי אותה תוכנית בינוי יועד השטח לבתי מלון ונופש. לפיכך, הוערך אומדן הקרקע ב-6 מיליון שקלים על ידי שמאי מטעם עיריית קריית ים.



מתוך ארבעה יזמים, ניגשה לשלב הסופי של המכרז חברה אחת בלבד - ע.ר. צים אחזקות נדל"ן שבבעלות האחים רני ועדי צים. השניים הם מקימי מרכזים מסחריים ותיקים מפתח תקוה, שהקימו את רשת הקמעונאות "כמעט חינם". על פי תוכניות הפיתוח שהציגה החברה הזוכה בפני נציגי העירייה, יוקם על חוף הים מבנה בגודל של 43,740 מ"ר שישמש ברובו למסחר, כאשר רק חלק מזערי, 2,500 מ"ר, יוקצה למלונאות.



הניגוד בין תוכנית החברה לתב"ע המקורית לא הפריע למהנדס העיר, ניקולאי דוברודייב, להמליץ בפני ועדת המכרזים בסוף ינואר 2008 לאשר את המכרז. "אין ניגוד בין ההצעה שניתנה (ע"י צים - פ.ע) לתוכנית בניין עיר (תב"ע)", קבע דוברודייב בפתח דבריו בישיבה.



בנוסף, הצהירו נציגי העירייה כי המחיר הנמוך שהוצע על ידי היזם, כ-4.9 מיליון שקלים בעבור 12 דונם, נובע מכך שהמכרז פורסם מספר פעמים בעבר ולא זכה להיענות, דבר שהתברר כלא מדויק. חברי הוועדה קיבלו את דבריו של היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד גולדהמר, והחליטו לאשר את המכרז מטעמים אלו.



אלא שבדיקת "הארץ" מעלה כי המכרז כלל לא פורסם בעבר. המכרז הקודם, שפורסם בשנת 2006, נגע לשטח של שלושה דונמים בלבד מחלקת החוף המדוברת ולא כפי שפורסם במכרז האחרון.



ז'קי פלס הוא תושב קריית ים השוכר חלק מרצועת החוף לפי הסכם שנחתם בינו לבין העירייה ב-1998. פלס, אסיר משוחרר, קיבל את השטח במסגרת תוכנית לשיקום וכיום הוא מפעיל במקום מזנון. לאחר חתימת ההסכם, דרשה צים מפלס לפנות את המקום אך הוא סירב ועתר נגד המכרז לבית המשפט המחוזי בחיפה. "אני מבטיח, העסקה הזו לא תצא לפועל" אמר אתמול פלס.



לכתב התביעה צירף פלס חוות דעת של השמאי דן ברלינר, שבדק ומצא כי הפרויקט המסחרי שזכה מעלה את ערך הקרקע לכ-40 מיליון שקלים. כזכור, הצעתם של האחים צים, מתוכה שילמו עד כה מחצית, עמדה על 4.9 מיליון בלבד - סכום נמוך כמעט פי שמונה. לפני מספר ימים, פנתה פרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בחיפה וביקשה לעכב החלטתו בעניין, מאחר ש"משטרת ישראל פתחה בחקירה ביחס להליכי המכרז האמור".



העירייה: משרד הפנים אישר



מעיריית קריית ים נמסר בתגובה: "נושא זה נמצא בהליך משפטי וממתין בימים אלה להכרעה בבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה. משרד הפנים ביצע בדיקה מעמיקה של תקינות הליך המכרז, כחלק מסמכותו עפ"י חוק לאשר מכירת מקרקעין של רשות מקומית. בסיום הבדיקה מצא המשרד כי הליכי המכרז התנהלו באופן תקין ובהתאם לחוק והוא אישר את מכירת המקרקעין".



לגבי המלצת מהנדס העיר והיועץ המשפטי לאשר את המכירה, למרות שזו נוגדת את תוכנית הבינוי העירונית (תב"ע) נמסר בתגובה כי הדבר "אינו נכון. יובהר, כי העירייה אינה הגורם המוסמך לדון באישור תוכניות ובמתן היתרי בנייה. נושאים אלה הינם בסמכות הוועדה המקומית לתכנון ובניה קריות... יודגש, כי הפרויקט שייבנה על המקרקעין יהי חייב להיות תואם את התב"ע... על כן, כל הטענות על בניית קניון הינן טענות מגוחכות שאין בהן ממש".



מצים אחזקות נדל"ן נמסר כי המשטרה טרם פנתה אליהם בעניין החקירה סביב המכרז. סמנכ"ל הפיתוח של החברה, יובל בורג, אמר כי אם "נידרש לתת עדות או להגיב, נשתף פעולה עם המשטרה. כל התהליכים שביצענו היו חוקיים". לדבריו, תוכניות הפרויקט המוצגות בכתבה הן סקיצות ראשוניות שמשתנות בכל פעם מחדש. "בתוך החברה יש עשרות סקיצות של כל מיני אפשרויות. הכל יהיה תלוי בתב"ע ועל פי האישורים החוקיים" אמר, והוסיף כי בשל ההתפתחויות המשפטיות הפרויקט מוקפא וכך גם תהליכי התכנון הדרושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully