וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות חדות במזרח ומרכז אירופה: "מרכז ומזרח אירופה הם אזורי הסאבפריים של היבשת - כולם בורחים"

סוכנויות הידיעות

18.2.2009 / 12:37

לדברי כלכלנים, התשואות על האג"ח הממשלתיות במזרח אירופה מצביעות על ציפיות להורדות דירוג



התשואות על האג"ח הממשלתיות של הונגריה, פולין וצ'כיה, מהשווקים המתעוררים בעלי דירוג האשראי הגבוה ביותר, כבר משקפים את הורדות הדירוג הצפויות של מדינות מזרח אירופה בעקבות ההידרדרות הכלכלית באזור, כך אמרו כלכלנים ואנליסטים לסוכנות הידיעות בלומברג.



בעקבות הציפיות להורדות דירוג רושמות בורסת מרכז ומזרח אירופה יום שני ברציפות של נפילות שערים.



בורסות מזרח ומרכז אירופה רשמו אתמול והיום ירידות חדות, לאחר שמודי'ס הזהירה כי הבנקים המערב אירופיים עשויים להיקלע לקשיים בעקבות ההאצה בהידרדרות הכלכלית במזרח ומרכז אירופה והציפיות למחנק אשראי באותם שווקים.



בורסת פולין נופלת כעת ב-3.5%, יום שישי ברציפות של ירידות, לאחר שצנחה אתמול ב-6.7%; בורסת צ'כיה צונחת ב-5.7%, לאחר שצללה אתמול ב-6.8%. בורסת בודפשט נופלת ב-5.1%, ומדד RTS הרוסי צונח ב-7.4%.



"כולם מנסים לברוח. השווקים החליטו שמרכז ומזרח אירופה הם אזורי הסאבפריים של אירופה", אמר לארס כריסטנסן, ראש מחלקת האסטרטגיה של השווקים המתעוררים בדנסקה בנק, לבלומברג.



התשואה על האג"ח הממשלתיות של הונגריה גבוהה כעת ב-1.35% מתשואה על האג"ח הממשלתיות של ברזיל, אשר מדורגת לפי מודי'ס ארבע רמות מתחת לרמת הדירוג של הונגריה. מחיר הביטוח נגד חדלות פירעון של פולין (CDS), לעומת זאת, זינק לאותה רמה כמו ביטוח נגד חדלות פירעון של הפיליפינים, אשר מדורגת שש דרגות אשראי מתחתיה. התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של צ'כיה זינקה גם היא לרמתה הגבוהה ביותר מזה 8 שנים.



האג"ח הממשלתיות של הונגריה נפלו ב-12% ב-2008, לאחר שהניבו תשואה של 9.4% ב-2008, והתשואות על האג"ח הממשלתיות של פולין התכווצו ל-1.3% מאז תחילת השנה הנוכחית, לעומת 9.1% בתקופה המקבילה ב-2008. האג"ח הממשלתיות הרומניות נפלו גם הן ביותר מ-12% בשנה האחרונה. "ישנו חשש הולך וגובר ממשבר", אמר רלף סופל, הכלכלן הראשי של קרן הגידור הבריטי בלו-קרסט קפיטל מנג'מנט, המנהלת נכסים בסך 2 מיליארד דולר בשווקים המתעוררים.



עלות חוזי ה-CDS נגד חדלות פירעון של אג"ח ממשלתיות פולניות זינק ביותר מ-100% השנה לרמה של 4.15%. הזלוטי הפולני נפל ב-42% מול היורו מאז אוגוסט, בעוד שכלכלה צ'כיה האטה לקצב הצמיחה האיטי ביותר מזה 10 שנים והונגריה נאלצה לקבל סיוע בסך 25 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) לאחר שהגיעה לסף קריסה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי.



"הונגריה נתפסת כשוק הפגיע ביותר במזרח אירופה. רמת המינוף בפולין נמוכה יותר, וצ'כיה חשופה פחות מכולן למשבר האשראי", אמר אנליסט S&P, קאי שטוקנברוק, לבלומברג. S&P ומודי'ס חתכו את דירוג האשראי של הונגריה בנובמבר, בעקבות החששות כי המדינה לא תצליח לפרוע את חובותיה. שתי סוכנויות הדירוג מחזיקות בתחזית דירוג "שלילית" על הונגריה, כאשר פירוש הדבר הוא שהן צופות הורדות דירוג נוספות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully