וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזרחי טפחות: הודעת בנק ישראל על רכישת אג"ח ממשלתיות היא צעד חשוב ורצוי הננקט בעיתוי נכון

TheMarker

18.2.2009 / 17:13

בבנק המזרחי מעריכים כי הצעד שנוקט בנק ישראל משתלב היטב במכלול של צעדים אחרים, לרבות הפחתת מכרזי המק"מ והוספת מכרזי אשראי מוניטארי לתקופות ארוכות יותר



הודעת בנק ישראל, לפיה ירכוש בשוק המשני אג"ח ממשלתיות היא צעד חשוב ורצוי הננקט בעיתוי נכון, כך כותב היום מנהל המחקר בבנק המזרחי טפחות רונן מנחם. בבנק המזרחי מעריכים כי הצעד שנוקט בנק ישראל משתלב היטב במכלול של צעדים אחרים, לרבות הפחתת מכרזי המק"מ והוספת מכרזי אשראי מוניטארי לתקופות ארוכות יותר.



בין הנושאים אליהם מתייחס מנחם הוא שיפוע עקום התשואה לפדיון. תשואות הפדיון על איגרות החוב הממשלתיות הלא צמודות נעות בממוצע, בין 1.1% באיגרות חוב עד שנתיים לפדיון ל-4.4% באיגרות חוב בעלות 5 שנים לפחות לפדיון.



לדברי מנחם "הפרש זה גבוה משמעותית ממדינות אחרות כגון ארה"ב, בה עומד ההפרש על 1.9%, גרמניה, בה עומד ההפרש על 1.8%, או יפאן, המחזיקה בהפרש בשיעור 0.9%. זאת הגם שריבית בנק ישראל, ששיעורה 1%, קרובה יחסית לריביות הבנקים המרכזיים במדינות אלה".



להערכת מנחם בנק ישראל מעוניין להשפיע על קצה העקום הארוך ולהפחית את תשואות הפדיון לטווח ארוך ככל שניתן, כדי להפחית את עלות ההון הכרוכה בגיוס אשראי ולהמריץ בכך את הפעילות במשק. שתוביל בעקבות המהלך לנזילות משופרת לחברות ומשקי בית.



שנית אומר מנחם "איגרות החוב התאגידיות תיתקלנה בתחרות מופחתת מצד איגרות החוב הממשלתיות. לכל ברור שלנוכח הקשיים בהם שרוי שוק האשראי החוץ בנקאי, צעד מעין זה, בצוותא עם ההתקדמות בנושא קרנות המנוף, מהווה התפתחות חשובה. למעשה, נבחנת כאן דרך לסייע לאיגרות החוב הפרטיות באופן עקיף, שעשויה לייתר, אם יתברר שיש בה די, התערבות ישירה, שמן הסתם נשקלת אף היא".



לצד שני גורמים אלו מעריך מנחם כי, הממשלה תצטרך לגייס אג"ח בסכומים גדולים כדי לממן את הגירעון בתקציבה, שלפי הערכות שונות עלול להגיע ל-6% תוצר ולהצריך גיוס בסך עשרות מיליארדי שקל יותר מהתכנון המקורי.



לדברי מנחם "מאחר וכתוצאה מרכישת איגרות חוב לתקופות פדיון ארוכות בידי בנק ישראל, יעלה מחירן ותקטן תשואתן לפדיון, יפחית הצעד את עלות גיוס ההון, כך שהנטל הכבד על תקציב המדינה, שצריך להתמודד עם האטה ניכרת בהכנסות המדינה ממסים, יפחת".



בבנק ממשיכים להמליץ על אג"ח צמודות מדד בעלות 5-2 שנים לפדיון, בצוותא עם אג"ח לא צמודות בעלות 5-7 שנים לפדיון, אך מדגישים כי בהשוואה למצב הקודם, תמהיל הסיכוי – סיכון לגבי איגרות חוב לטווח ארוך יותר השתפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully