וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית אובמה למגזר הנדל"ן האמריקאי: הממשל יממן הורדת הריבית על תשלומי המשכנתא

מיכל רמתי

18.2.2009 / 19:04

לאחר תכנית התמריצים הכלכלית ותכנית הסיוע למגזר הפיננסים, פונה אובמה לטפל בשורש הבעיה: משבר הנדל"ן



נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי להכריז מאוחר יותר היום על תכנית סיוע למגזר הנדל"ן האמריקאי, שסובל מירידת מחירי בתים, מזינוק בשיעור העיקולים ברחבי ארה"ב, וכעת גם מקושי בקבלת משכנתאות, בשל חוסר הוודאות בשוק. לפי תקציר התוכנית שפרסם הבית הלבן, אובמה מתכוון להקציב 75 מיליארד דולר לצמצום תשלומי המשכנתא עבור כ-9 מיליון בעלי בתים בארה"ב.



בין היתר, מתכוון הממשל האמריקאי להציע השתתפות בהוזלת הריבית על משכנתאות ללווים המתקשים לעמוד בתשלומים החודשיים, על מנת להוריד את התשלומים ל-31% מההכנסה החודשית של משק הבית. הממשל ישתתף בעלויות כאשר גם הגוף המלווה יוותר על חלק מהתשלום.



אובמה יכריז על התכנית רשמית בנאום שיישא בבית ספר תיכון בפיניקס שבאריזונה - אחד משוקי הנדל"ן שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממשבר הנדל"ן. "התכנית תעניק למיליוני משפחות שכבר ראו את האסון הפיננסי בפתח דלתן, הזדמנות להיבנות מחדש", צפוי אובמה לומר בנאום - כך לפי סוכנות הידיעות בלומברג. "באמצעות הורדת שיעור העיקולים, נוכל לייצב את מחירי הדיור עבור כולם", נכתב בנאום.



הממשל הטרי של אובמה התחיל לטפל במשבר באמצעות 3 תכניות עיקריות: תכנית התמריצים הכלכלית, עליה חתם אובמה אתמול ובכך אישר את הפיכתה לחוק, והכוללת בעיקר הטבות מס למיניהן, הגדלת ההשקעות בתשתיות ובקצבאות ביטוח לאומי וביטוח בריאות; תכנית הסיוע למגזר הפיננסי, שהינה הרחבת התכנית של ממשל בוש, ונועדה לאפשר את התרת מחנק האשראי; ותכנית הנדל"ן שתוכרז היום, אשר נועדה לבלום את ירידת המחירים בשוק הנדל"ן, תוך סיוע לבעלי בתים שיאבדו את בתיהם, על מנת לטפל במה שנחשב לשורש הבעיות במשבר הנוכחי.



המשבר הפיננסי והכלכלי אליו נקלעה ארה"ב - ובעקבותיה יתר מדינות העולם - נעוץ במידה רבה בשוק הנדל"ן. שנים של פריחה ועליות מחירים הובילו רבים לקחת הלוואות כנגד ביתם, או לרכוש בתים. נוהג זה הוביל לשוק משכנתאות עצום, שבמקרים רבים ניתנו לאנשים שלמעשה יכולתם לעמוד בתשלומים הייתה מוטלת בספק, אך כיוון שהמחירים עלו, המלווים היו מוכנים לקחת את הסיכון. עם זאת, ברגע שנבלמה עליית המחירים, השוק התחיל להידרדר, וניירות ערך שהיו מגובים במשכנתאות בעייתיות, איבדו מערכם במהרה. הדבר הביא לעצירה בחריקת בלמים של כל שוק ההלוואות, שטרם התאושש מהמשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully