וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוטק: מחירי הזהב ימשיכו להאמיר כל עוד המשקיעים מנסים להקטין את רמת הסיכון

TheMarker

19.2.2009 / 10:32

אנליסטים בכירים בשוק מעריכים שהקורלציה שהיתה עד כה בין קניות היין ונטיות לאי לקיחת סיכונים בשוק, הולכת ונעלמת למראה הנתונים המאכזבים מיפאן



השטר הירוק הצליח להעפיל לשיא של חודש וחצי כנגד המטבע היפאני לנוכח חששות משקיעים שהכלכלה היפאנית עומדת לעבור משבר משמעותי מחד, בעוד ממשלו של ברק אובמה דווקא מציג תוכנית חדשה לטיפול בחובות רעים של נכסים רבים בארה"ב.



נתונים חדשים שזרמו השבוע הצביעו על כך שכלכלתה של יפאן רשמה ברבעון האחרון של שנת 2008 את הצמיחה השלילית הגדולה ביותר מזה 35 שנה. הספרות המפחידות תפסו את המשקיעים בהפתעה גמורה, והדולר במהלך יום המסחר הצליח לרשום עליה של אפילו 1.6% כנגד המטבע היפאני תוך שהוא גם מעפיל למחירו הגבוה ביותר מאז ה-7 בינואר כנגד היין.



בחודשים האחרונים היין נהנה מאמונם של משקיעים שסברו כי הם קונים מטבע יציב הנתמך בהלוואות בריבית נמוכה אבל כעת המצב נראה שונה בתכלית והיין שנסחר סביב 93.76 דולר חוטף את הריקושטים ומשלם כעת את מחיר היציבות הרעועה של כלכלת יפאן.



גם היורו נפל לרמתו הנמוכה ביותר כנגד הדולר מזה חודשיים וזאת לנוכח חששות שהמערכת הבנקאית ביבשת חשופה לסיכונים גבוהים מצד מדינות במזרח אירופה, ובעיות שעלולות לצוץ שם יכולות להשפיע גם על מרכז היבשת ב"אפקט הדומינו". אנליסטים בכירים בשוק מעריכים שהקורלציה שהיתה עד כה בין קניות היין ונטיות לאי לקיחת סיכונים בשוק, הולכת ונעלמת למראה הנתונים המאכזבים מיפאן. היורו שנפל מטה מול המטבע היפאני הגיע בסיום יום המסחר לרמה של 117.70 יורו ליין.



הליש"ט נפל אמש כנגד הדולר לרמתו הנמוכה ביותר מזה שבועיים לאחר שסיכומי ישיבות של מנהלי הבנק המרכזי הצביעו על כך שהנוכחים תומכים בצורה כוללת באמצעים "לא קונבנציונליים" כדי להגביר את הנזילות בשוק ההון במדינה. למרות שהבנק המרכזי כבר הספיק להוריד את הריבית בבריטניה לרמת שפל היסטורית של 1% לאחר הקיצוץ בחצי האחוז, רבים סבורים שידו עוד נטויה וייתכן שנראה כבר בקרוב הורדות ריבית נוספות.



נתונים חדשים מורים שכמות ההזמנות ממפעלים בבריטניה מגיעה כעת לרמת השפל הנמוכה ביותר מאז 1992, נתון שמדגיש מחדש את הפגיעות הגבוהה במטבע הלאומי. הפאונד נפל לשפל של שבועיים כנגד הדולר – 1.4094 דולר והצליח להתאושש קמעה במהלך יום המסחר עד למחיר סביב ה-1.4237 דולר.



דולר שקל



בזירה המקומית גם קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מנמיכה ציפיות בכל מה שנוגע לביצועי המשק הישראלי השנה. בדו"ח השנתי על כלכלת ישראל שהיא פרסמה ביום רביעי, צפתה קרן המטבע כי המשק הישראלי יצמח השנה רק ב-0.5%.



זאת לעומת תחזית צמיחה של 1.5% שפרסמו חברי משלחת הקרן בדו"ח הביניים על כלכלת ישראל רק לפני חודשיים. הצד החיובי בדו"ח קרן המטבע הוא שתחזית הצמיחה הכלולה בו גבוהה מזו שפרסם בנק ישראל בתחילת החודש (צמיחה שלילית של 0.2%). המשקיעים העדיפו אמש להצביע נגד השקל והדולר התחזק בכ-0.17% לרמה של 4.142 שקלים בעוד האירו נחלש ב-0.029% לרמה של 5.221 שקלים



זהב



המשקיעים מאמינים בתוכנית ההצלה האמריקנית וקונים זהב "ליתר בטחון" - למרות שהשווקים הגיבו בחיוב לפרטים נוספים שהתפרסמו אמש בנוגע לתוכנית ההצלה של ממשלו של ברק אובמה בנוגע לכלכלה האמריקאית, הזהב המשיך אמש להפגין מחירים חזקים ואונקיה מהמתכת היקרה נסחרה אמש סביב 985 דולר כשרמת ההתנגדות עומדת להישבר שנית, אך עלולה שלא להחזיק מעמד בטווח הארוך. על פי הערבות בשוק מחירי המתכת הזהובה ימשיכו להאמיר כל עוד רוב המשקיעים מנסים להקטין את רמת הסיכון בזמן המסחר.



נפט



הנפט בסימן ירידה פעם נוספת - סוגר בירידה של 0.9% לרמה של 34.42 דולר לחבית - מחיר הנפט סגר ביום רביעי בירידה של 0.9% לרמה של 34.62 דולר לחבית על רקע ציפיות שממשלו של ברק אובאמה ידווח מחר על עלייה במלאי הזהב השחור פעם ה-19 במרוצת 21 השבועות האחרונים.



אנליסטים שהשתתפו בסקר מוקדם של "בלומברג" מאמינים שבמהלך השבוע שעבר גדל הנתון ב-3.2 מיליון חביות. אמש גם פורסם שהתחלות הבנייה בארה"ב צנחו בחודש ינואר ב-17% לעומת חודש קודם, לקצב שנתי של 466 אלף יחידות חדשות. כלכלנים רואים בכך סימן להעמקת המיתון בארה"ב, צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם וכמובן שהדבר עלול להשפיע לרעה על מחירי חביות הנפט בטווח המיידי.



הכותב ארז פריז הוא אנליסט מט"ח בכיר בחדר המסחר של פינוטק בלונדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully