וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "מצבנו טוב מרוב מדינות המערב"

טל לוי

19.2.2009 / 10:44

פישר: "הכלכלה העולמית תציג צמיחה של 3% כבר ב-2010 והכלכלה הישראלית תתאושש עימה -תציג צמיחה של 2.7%"

"בישראל אולי לא מאמינים אבל עמיתים שלי בקרן המטבע הבינלאומית התקשרו בשנה שעברה מוושינגטון ואמרו לי שהם לא האמינו לי כשאמרתי שמצבה של ישראל טוב יותר ממצבן של רוב מדינות המערב. אך כיום, הם מבינים שזה המצב". כך אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר בכנס השנתי הראשון של החטיבה למידע ולסטטיסטיקה של בנק ישראל הנערך בשעה זו במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

פישר אמר, כי תחזית בנק ישראל היא לצמיחה שלילית של 0.2% ואמר כי בנק ישראל אומנם לא יכול לדעת האם הצמיחה תהיה 0% או 0.2%- אבל הוא רצה להראות שיש אפשרות לצמיחה שלילית גם אצלנו. נגיד הבנק אמר, כי זהו המשבר הפיננסי הגדול ביותר שראינו אי פעם בעיקר ברמה הגלובלית אבל עדיין לא רואים את אותותיו של המיתון בצמיחה או בצד הריאלי.

"ראינו ברבעון האחרון ביפן צמיחה בקצב שנתי של מינוס 12.7%. בכל המשקים המערביים רואים מיתון, כלומר צמיחה שלילית. חשבנו שבאסיה תהיה התנתקות מהמשק העולמי אבל המצב באסיה לא פחות חמור מהמצב באירופה ובארה"ב. זה המיתון העולמי הראשון ב-60 השנים האחרונות. וזה הרקע למה שאמור לקרות במשק הישראלי השנה" אמר פישר.

פישר העריך, כי כבר בשנת 2010 נראה בישראל צמיחה של 2.7% כאשר תחזית זו מתבססת על תחזית קרן המטבע הבינלאומית לצמיחה של 3% בשנה זו. פישר אמר כי אם הצמיחה העולמית תהיה נמוכה יותר, כלומר אם הכלכלה העולמית לא תתאושש בקצב כה מהיר, יהיה קשה למשק הישראלי להציג צמיחה שכזו.

נגיד הבנק התייחס לנושא המשמעת התקציבית ואמר כי מדי שבוע הוא מקבל את טוריו של הכלכלן פול קרוגמן שאומר כי בזמן שכזה אפשר לפרוץ את התקציב. "זה משהו שאפשר לעשות בארצות הברית אבל לא בישראל" אמר פישר. עוד העריך פישר, כי יהיה קשה להסתמך על הערבויות שהעמידה ארה"ב לישראל ואמר כי נסתמך על רמתם המקצועית של אנשי האוצר. פישר הביע אמון באנשי האוצר ואמר כי הוא מעריך שהם ישכילו לשמור על משמעת תקציבית. "לא בטוח שדווקא המשמעת הזו היא הדבר הנכון אבל פשוט אין לנו יכולת שלא להיות ממושמעים תקציבית" אמר.

לגבי אינפלציה, אמר הנגיד כי האינפלציה החלה לרדת והיא בוודאי נמוכה יותר מקצב האינפלציה של 5% שראינו בחודש אוקטובר. "האינפלציה השנה תהיה נמוכה מדי במובן זה שזה יהיה מתחת ליעד הממשלתי (שעומד על 1%-3%, ט.ל)" אמר. עם זאת ציין פישר כי "האינפלציה אצלנו תנודתית ורוב הזמן אנחנו נמצאים מחוץ ליעד האינפלציה אבל בממוצע אנחנו נמצאים ביעד".

תומך בהלימות הון גבוהה

פישר סקר את מצבם של הבנקים בעולם ואמר כי הוא תומך במפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שדורש מהבנקים יחס הלימות הון גבוה. החוק הרשמי דורש מהבנקים יחס הלימות הון של 9%. אולם באופן בלתי רשמי, מעוניין המפקח על הבנקים לראות יחס הלימות הון של 12%. פירוש הדבר, כי על כל 100 שקל שהבנק מעניק כהלוואה, הוא צריך לשמור הון של 12 שקל.

"אחת הסיבות לכך שאנחנו במצב יחסית טוב היא שאין משבר במערכת הבנקאית והממשלה אינה צריכה להזרים סכומים בהיקף של 20% מהתוצר למערכת הפיננסית כדי להציל את המוסדות הכושלים. אין לנו צורך כזה והכוונה שלנו היא להיות בטוחים שלא יהיה לנו צורך כזה" אמר נגיד הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully