וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון, עשה לנו כסף

דפנה מאור

19.2.2009 / 11:15



תארו לעצמכם אישה שנראית כמו אנג'לינה ג'ולי, מבשלת כמו מרתה סטיוארט, מתקתקת את הילדים כמו סופר נני ומביאה הביתה תלוש שכר כמו של אופרה וינפרי. תארו לעצמכן גבר כריזמטי כמו ברק אובמה, מצחיק כמו סת רוגן, ג'נטלמני כמו שון קונרי ורודף צדק כמו מרטין לותר קינג.

ועכשיו, תארו לעצמכם שמנהל ההשקעות שלכם הוא כמו ג'ון פולסון. לא הנק, ג'ון. ג'ון פולסון, מנהל קרן הגידור ג'ון פולסון אנד קו, הוא האדם שמוכיח כי גם בתקופה שבה השווקים יורדים, הבורסות קורסות והמשקיעים נמלטים בצווחות אימים מעדר הדובים הטורפני, אפשר להרוויח מהשקעות - והרבה.



פולסון הוא האדם שעשה בשבוע שעבר 67 מיליון דולר תוך 25 דקות, בהימור נגד מניות הבנק הבריטי לוידס, שקרס בשוויו במסחר בלונדון. פולסון הוא האדם שעשה כמעט חצי מיליארד דולר בשורט (הימור על ירידת מניה באמצעות שאילתה מצד שלישי ומכירתה בשוק) על בנק בריטי אחר, רויאל בנק אוף סקוטלנד. פולסון הוא האיש האפרורי למראה שהרוויח מיליארדי דולרים מהימור נגד שוק משכנתאות הסאבפריים, שחיסל יותר עושר בעולם מכל מגיפה ומלחמה בהיסטוריה.



הקרן של פולסון, שבה מנוהלים נכסים של 36 מיליארד דולר (לעומת 7 מיליארד דולר בסוף 2006), הניבה למשקיעים תשואה שנתית ממוצעת של 18% מאז הקמתה ב-1994, והקרן הראשית שהיא מנהלת להשקעות באג"ח מגובות סאבפריים הניבה למשקיעים תשואה של 591% ב-2007. בשנה שלאחר מכן היא הכבירה לעשות, ובעוד שרוב קרנות הגידור הפסידו, וחלק לא מבוטל מהן נסגר, הקרן של פולסון המשיכה להרוויח, בעיקר מהימור נגד מניות הפיננסים.



ואולם בפועל מנהלי ההשקעות שלכם - ואיננו מתכוונים לאנשי השיווק המקדמים מוצרי השקעות בבנק, אלא לאלה המנהלים את תיק הפנסיה, קופת הגמל וקרן ההשתלמות שלכם - הם כמו פולסון ממש כמו ששון קונרי הוא פמיניסט, כמו שמרתה סטיוארט היא מצחיקה, כמו שסופר נני היא פתיינית, וכמו שסת רוגן הוא בעל שרירי בטן קובייתיים ושטוחים.



אולי לא הוגן להשוות מנהלי השקעות שאמורות להתנהל תחת פיקוח ובצורה סולידית - ללא שורטים, למשל - למנהל של קרן גידור שיכול לפעול בזריזות ובצורה לא שמרנית. אך כן הוגן לשאול - איך ייתכן שכל כך הרבה מנהלי השקעות מצליחים לגרוף רווחים רק כשהשווקים עולים, וגם אז בדרך כלל עושים פחות מהמדדים? מדוע כשהשווקים יורדים הם מפסידים יותר מהמדדים? מדוע כשהשווקים ממשיכים לרדת הם לא לומדים לקח ועוברים להשקעות סולידיות שמפסידות פחות? ואיך זה שהם אף פעם לא מצליחים לחזור ולקחת סיכונים כשהשווקים מתקרבים לתחתית?



כן כן, יש כמה צדיקים בסדום שניהלו קרנות שגרפו רווחים במשבר. הם המיעוט המעיד על הכלל. והכלל מציג טענה מוכרת - המדדים ירדו, הפסדנו כמו כולם.



התשובה לטענה הזו היא פשוטה. אם קרנות השקעה מנוהלות אמורות לרדת עם המדדים, מדוע שנשקיע בהן? נקנה תעודת סל של המדד ונחסוך עמלות ענקיות, שהקרנות טורחות לגבות גם על הפסדים ענקיים כפי שקרה בשנה האחרונה. ככה נרוויח כשהשווקים עולים - לעתים יותר מאשר הקרנות - ונפסיד כשהשווקים יורדים - בדיוק כמו הקרנות. מנהלי השקעות, אנחנו לא מבקשים מכם לעשות לנו ילד או לפנק אותנו במטבח - רק לעשות לנו כסף.



ובנימה שימושית יותר, אם אתם רוצים לדעת איך פולסון המיליארדר ממשיך להתכוון להתעשר, רשמו לפניכם: החברה של פולסון רכשה ברבעון הרביעי 22.6 מיליון מניות של BCE, חברת הטלפון הקנדית, 0.5% ממניותיה של AT&T האמריקאית ו-8.1% מקרן UltraShort Financials Proshares, שמרוויחה כפליים מנפילת מדד דאו ג'ונס האמריקאי וטיפסה ב-44% מסוף ספטמבר 2008 ועד השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully