וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים ימשיכו להפסיד, הדולר יעלה

צחי כהן

19.2.2009 / 12:58

לדעת עו”ד צחי כהן, אזהרת הרווח של לאומי רק מבשרת את הבאות. לאומי ופועלים ימשיכו במחיקות גם ב-2009

הודעת בנק לאומי על אזהרת רווח, לפיה יסיים את הרבעון הרביעי בהפסד של 700 עד 800 מיליון שקל לא הפתיעה איש בשוק ההון. ההפסד נובע משני מרכיבים מרכזיים: גידול חד בהפרשה לחובות, ירידה בשווי הנכסים וההשקעות של לאומי. לכאורה שני מרכיבים טבעיים לנוכח המצב הקשה במשק.

2008 הסתיימה בשני הבנקים המובילים ברבעון אחרון של הפסד. השאלה המרכזית שעומדת על הפרק – איך תיראה 2009 בבנקאות? אפשר להניח ש – 2009 תהיה שנה רעה נוספת לבנקאות הישראלית. התאוששות, אם תהיה, תגיע רק ב – 2010 וגם זה כפוף למשבר בכלכלה העולמית.

אשראי ענק ללווים בודדים

ההפרשות לחובות רחוקות מסיום, הירידה בשווי הביטחונות וביכולת ההחזר רחוקה משיפור, ההפסדים בנוסטרו (תיק ההשקעות הבנקאי) מאחזקות בורסאיות ואחרות יגדלו. הצורך, במקרים רבים, בביצוע הערכות שווי הוגן לנכסים שונים, תגרום להעמקת ההפרשות בבנקים. חשוב לזכור שחולשתה המובהקת של המערכת היא ריכוז אשראי ענק אצל 8-7 לווים (תשובה, פישמן, דנקנר, עופר, אקירוב, אריסון ועוד) שקשיים אצל אחד מהם יזעזעו את כל הבנקים באופן מפחיד. העניין מדיר שינה מראשי המערכת הבנקאית שמתקשה לקבל בטחונות נוספים לאשראי.

ישועה מהפעילות של שלוחות הבנקים בחו"ל לא תבוא. מעניין עד כמה מודים ראשי הפועלים לפיקוח בבנק ישראל על אי מתן היתר לרכישת בנק S.D.M הרוסי, ולחילופין כמה הם "שמחים" ברכישת בנק "פוזיטיף" הטורקי. גם אנשי לאומי לא בדיוק מאושרים מהשקעותיהם בחו"ל ומשבר הנדל"ן בארה"ב עשוי להשאיר את הבנקים עם נזקים נוספים במהלך 2009.

התאוששות בפעילות משקי הבית לא צפויה ולא תושיע, כמו גם שמירה על מרווחי ריבית גבוהים ופרמיות סיכון ללווים. אלה ישפרו את המאזנים, אך לא יכפרו על הנזקים מאשראי בעייתי וממחיקות נוספות בגלל ירידת ערך. סביר לפיכך ש- 2009 לא נראית וורודה לבנקים בלשון המעטה.

גרינספאן רואה שחורות

המיתון העולמי, לפי נגיד הבנק האמריקאי המרכזי (פד) לשעבר גרינספאן, הוא החמור ביותר מאז 1930 וימשך אל תוך 2010. אפשר להאמין לו, כי הוא מאדריכלי המשבר הנוכחי. אין סיבה לפיכך שמשהו מהותי לטובה יתרחש דווקא בכלכלה הישראלית בלאומי ובפועלים בפרט. למי שמנסה להתעלם, אין לנו עדיין ממשלה, עד שירכיבו אותה ויבינו שהכלכלה חשובה – הפוליטיקאים יוציאו לנו את הנשמה.

הנחמה היחידה בעת הנוכחית היא שבראש בנק ישראל עומד איש כסטנלי פישר – שקול, רגוע, מתבטא בזהירות ואיפוק, בהיר בניגוד לפוליטיקאים מצויים.

בינתיים עסקים רבים סובלים ממחנק אשראי, האבטלה צומחת, הגרעון התקציבי תופח כיצד בדיוק הבנקים ייוושעו? 2009 היא שנה שרופה בענפי כלכלה רבים ועל הוצאת כספים ושיפור באקלים הכלכלי אפשר בינתיים רק לחלום.

הדולר ל – 4.50 שקל?

שער הדולר עומד כיום על 4.16 שקל לערך. בימים האחרונים הדולר מתחזק ורק שלשום הוא קיפץ ב 1.49% . משהו בסגנון עליות / ירידות מדד המעו"ף ולא שינוי במטבע.

בן ברננקי, נגיד הפד הנוכחי, הוריד את הריבית על הדולר לרמת אפס. בנוסף, ברננקי "מפציץ" את ארה"ב בכסף זול והגירעון האמריקאי מזנק . הדולר עולה בעולם למרות הכל.

הסיבה הפשוטה לכך היא שהכלכלנים סבורים שהמצב באירופה גרוע מארה"ב ושאמריקה תצא ראשונה מהמשבר העולמי, כיוון שהיא מטפלת בו באגרסיביות ונותנת תשומת לב מרכזית לפתרונו בהשוואה לאירופה ולשאר העולם. יפן לדוגמא עוברת תהליך מיתון ואפילו הצמיחה בסין נבלמת.

גם אצלנו בישראל הנגיד מצוי בתהליך הורדת ריבית אגרסיבית מזה חודשים והתהליך ימשך כבר בימים הקרובים. פישר הצהיר על כוונותיו "לטפל" בריבית ללא חשש. הורדת הריבית בארץ מעלה את אטרקטיביות ההשקעה בדולר, שנחשב מטבע מפלט היסטורי לישראלים רבים. לא אתפלא לפיכך אם בחודשים הבאים נראה את הדולר מגיע לרמות של 4.40 – 4.50 שקל. במיוחד אם אפיקי ההשקעה האחרים לא יניבו תשואות אטרקטיביות.

עו"ד צחי כהן, מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully