וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: הנשיא שמעון פרס יזמן מחר לפגישה את ציפי לבני ובנימין נתניהו

יובל אזולאי

19.2.2009 / 13:02

פרס מעוניין להיפגש בנפרד עם כל אחד מהמועמדים להרכבת הממשלה; היום יסתיים את הליך שמיעת המלצות המפלגות



בבית הנשיא העריכו היום (חמישי) כי פרס יזמן אליו מחר לפגישה את יו"ר קדימה ציפי לבני, ואת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כדי להיפגש עם כל אחד מהמועמדים להרכבת הממשלה הבאה בנפרד, וזאת במסגרת המגעים האינטנסיווים שהוא צפוי לקיים בתום ההליך שמיעת המלצת המפלגות.



מוקדם יותר היום, המליצו נציגי סיעות ישראל ביתנו, הבית היהודי וש"ס על יו"ר הליכוד כעל המועמד המועדף עליהם להרכיב את הממשלה, בעוד שבמפלגת העבודה ובמרצ החליטו לא להמליץ על אף מועמד לנשיא.



על רקע הקלחת הפוליטית קיבל הנשיא ייעוץ משפטי הדוק לקראת הכרעתו בסוגיית הטלת מלאכת הרכבת הממשלה. בבית הנשיא הדגישו כי הוא לא יביע כל עמדה בעניין בטרם יסיים את כל הפגישות המתוכננות לו עם נציגי סיעות הכנסת.



בתום הפגישות, ההכרעה של הנשיא תהיה בלעדית שלו ובסמכותו המוחלטת, בהתאם לשיקוליו ועל-פי שלושה מדדים: הסיעה הגדולה ביותר, המלצת נציגי הסיעות והסיכוי להצלחה בהרכבת הממשלה. רשמית, הוא לא זקוק לרוב של ממליצים כדי להכריע בסוגיה הסבוכה - לא רוב יחסי ולא רוב של 61 ח"כים. באמצעות שלושת המדדים המוזכרים, יצטרך הנשיא להתחשב גם במה שהוגדר אמש בידי אחד ממקורביו כ"רחשי העם ורצונו".



החלטת ישראל ביתנו להמליץ בפני הנשיא על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו כעל המועמד המועדף עליה להרכבת הממשלה הבאה גררה תגובות רבות במערכת הפוליטית. גורמים בקדימה הצהירו כי משמעות המלצתו של ליברמן היא הליכת המפלגה לאופוזיציה.



יו"ר ישראל ביתנו אמר בפגישה עם הנשיא כי קיימות "שלוש אפשרויות מבחינתנו: ממשלה רחבה, אותה אנו רוצים. ממשלה צרה, שתהיה ממשלת שיתוק, אבל אנחנו לא פוסלים ישיבה בה והאפשרות השלישית היא הליכה לבחירות, בהן לא יושג דבר". בכך סתם ליברמן את הגולל גם על הספקולציה שהניחה כי הוא תומך בממשלת רוטציה.



ציפי לבני עצמה הגיבה להחלטת ישראל ביתנו ואמרה במהלך סיור בדרום הארץ כי "פוליטיקה היא לא חישוב של מספרים, אלא דרך. לי ולקדימה יש דרך ואני לא רק מאמינה בה, אני גם אוביל אותה. הדרך הזו מייצגת שורה של דברים שישראל זקוקה להם, מקידום תהליך השלום ומלחמה בטרור ועד לנושאים פנימיים שיש לתקן", אמרה לבני והוסיפה כי "זאת הדרך שהצגתי וזאת הדרך שאוביל. לא אהיה כיסוי לממשלת שיתוק מדינית, כך אמרתי וכך אפעל".



בליכוד הביעו שביעות רצון מהחלטת ישראל ביתנו, אולם הבהירו כי גם ללא ההתניה של ליברמן, מטרת המפלגה תהיה להקים ממשלה רחבה. "יש לצפות לפגישה בין נתניהו ללבני בהקדם וכן לניסיון אחרון לשכנע בכל זאת את מפלגת העבודה להצטרף לממשלה כזאת", נאמר בהודעת המפלגה.



ח"כ ישראל כץ הצהיר כי הוא ידע מראש על החלטתו של ליברמן. "אני חייב לומר שכבר לפני הבחירות וגם אחרי הבחירות ידעתי באופן עקבי שהוא ימליץ על נתניהו ואני שמח שהוא עושה את המעשה הטבעי. הוא מאפשר להקים ממשלה רחבה במהירות. אלמלא ההמלצה הזאת, היינו נכנסים לתסבוכת".



כץ התייחס בדבריו גם להחלטתה העתידית של יו"ר קדימה ציפי לבני וטען כי היא צריכה לקבל החלטה אם להישאר "במיצוב האידיאליסטי שלה". לדבריו, "היא צריכה לקבל הכרעה, נתניהו כבר קיבל החלטה ברוחב לב לשלב אותה בממשלה רחבה בראשותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully