וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טאואר מסכמת את 2008 עם הפסד של 106 מיליון דולר - פי שלוש משווי השוק של החברה בבורסה

שמואל שוסטר

19.2.2009 / 14:00

ההכנסות ברבעון הרביעי צמחו ב-26% לשיא של 77.5 מיליון דולר; ההפסד הנקי התצמצם ל-24 מיליון דולר


כבר ידעה שנים קשות בעברה אך שום דבר לא הכין אותה ל-2008. במהלך השנה צנחה מניית החברה בלא בפחות מ-90% והמניה שנסחרה במחיר של 1.4 דולר נסחרת כיום ב-18 סנט בלבד, מחיר המשקף לחברה שווי זעום של 29 מיליון דולר בלבד. עם פרסום הדו"חות מדווחת טאואר על מכירות שיא גם בתקופה הקשה, אך עיון מעמיק יותר מראה כי הדברים אינם כה פשוטים.

בשורה העליונה מתגאה טאואר כי רשמה גידול של 26% בהכנסות, שהסתכמו ב-77.5 מיליון דולר - ההכנסות הגבוהות בתולדות החברה. הנתון נמצא בטווח התחזית שסיפקה החברה בעבר, אך עלייה של 20% בעלות המכר "אכלה" את כל התוספת בהכנסות והביאה את החברה לרשום הפסד גולמי של 10.8 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי שהסתכם ב-24.1 מיליון דולר, או 15 סנט למניה - שיפור קל לעומת הפסד רבעוני של 25.2 מיליון דולר שרשמה החברה ברבעון המקביל.

בסיכום שנתי הסתכמו הכנסותיה של טאואר ב-252 מיליון דולר. מדובר בגידול של 9% בהשוואה למכירותיה ב-2007, שהסתכמו ב-231 מיליון דולר. הגידול בהכנסות אפשר לחברה להקטין את ההפסד הגולמי ל-47 מיליון דולר, בהשוואה ל-53.9 מיליון דולר אשתקד, אך לאור עלות המכירות החברה עדיין מסבסדת את המוצרים שנמכרו על ידה. בשורה התחתונה רשמה טאואר הפסד שנתי נקי של 106.4 מיליון דולר- שיפור של 28 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 134.2 מיליון דולר ב-2007 אך עדיין יותר מפי שלוש משווי החברה בבורסה.

ב-2008 רשמה טאואר גם רווח של 130 מיליון דולר בעקבות שינוי מבנה ההון אך מחיקה של 120 מיליון דולר והוצאות פחת לא איפשרו לחברה ליהנות מרווח זה בשורה התחתונה.

במהלך השנים האחרונות יוצאת טאואר כנגד הבטחות שניתנו לה על ידי מנהלת מרכז ההשקעות ומשרד האוצר למתן מענק בגובה 45 מיליון דולר. בדצמבר התייצבו נציגי החברה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת ושטחו את טענותיהם בדבר הפרת התחייבות, אשר גרמה כבר לדבריה לפיטוריהם של כ-200 עובדים ועשויה לגרום לפיטורי עובדים נוספים. אולם, עד כה לא נרשמה התקדמות בסוגיה זו.



טאואר, שהינה המעסיק הגדול בצפון פיטרה במהלך השנה האחרונה כ-400 עובדים. בתחילת מאי פיטרה טאואר 150 מעובדיה המקצועיים - כ-11% מכוח העבודה שלה, רובם מהנדסים ממחלקת המחקר והפיתוח ועובדים תומכי ייצור. זאת, על רקע המיזוג עם ג'אז וניסיון החברה לצמצם בעלויות ולהשיג חיסכון של 60 מיליון דולר בשנה.

מאז הקמתו של מפעל השבבים, פאב 2 (FAB2) שהוקם בהשקעת ענק של 1.5 מיליארד דולר לפני כעשור רושמת טאואר הפסדים כבדים, שהעלו לא פעם שאלות בנוגעות להמשך קיום החברה. כחלק מהמאמצים להחזיק את המפעל קיבלה החברה את ההתחייבויות המדוברות ממרכז ההשקעות.

בספטמבר השלימה טאואר את המיזוג עם ג'אז טכנולוגיות, חברה המתמחה בייצור מוצרים עתירי רכיבים אנלוגיים, בעסקת החלפת מניות לפי שווי הון עצמי של 40 מיליון דולר לג'אז. עם הרכישה, הודיעה טאואר כי מטרתה היא ליצור את החברה הגדולה בעולם במתן שירותי ייצור של מוליכים למחצה בטכנולוגיות ייחודיות, שתיהנה מהכנסות של 443 מיליון דולר בשנה. אולם כפי הנראה ב-2008 השיגה החברה רק כמחצית מהיעד שקבעה לעצמה.

עם פרסום הדו"חות אמר ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר כי "השנה האחרונה הייתה מאוד מוצלחת לטאואר. ההישגים שלנו והמאמצים שהשקענו במהלך השנה שיפרו בצורה משמעותית את איתנותה הפיננסית של החברה והביאו להזדמנויות צמיחה מרובות תוך כדי חתירה להשגת המטרה של היותנו החברה המובילה בעולם בייצור מוצרי סמיקונדקטור ייחודיים".

לדבריו, "אחד מהצעדים המשמעותיים האלה היה המיזוג עם חברת ג'אז טכנולוגיות אותו השלמנו בספטמבר, בעזרתו אנו כעת חברה חזקה יותר, תחרותית יותר, בעלת נוכחות גלובלית רחבה יותר.בנוסף הביא המיזוג,לחיסכון משמעותי בעלויות הנובע מסינרגיות בין החברות, בסיס לקוחות כפול ופוטנציאל גדול לביצוע מכירות על ידי חברת טאואר של מוצרים המיוצרים במפעלים בישראל ללקוחות ג'אז, ולהיפך".

אלוונגר הוסיף: כי "ברבעון הרביעי ירדו מכירותיהן של יצרניות המוליכים למחצה בצורה ניכרת. המיזוג עם ג'אז קרה בזמן מצוין ואיפשר לנו לפעול בניגוד למגמה עולמית זו תוך השגת צמיחה במכירות בהשוואה לשנה שעברה ולרבעון הקודם, דבר שמיצב אותנו כיצרנית השבבים היחידה בעולם שמכירותיה עלו.

"בהסתכלות קדימה למגמה הגלובלית, אנו רואים כי ההיחלשות בביקוש נמשכת, ואולם החיסכון בעלויות שמתאפשר בזכות הסינרגיות שנבעו מהמיזוג עם ג'אז, מיצב אותנו כך שנוכל להתמודד בהצלחה עם ירידה אפשרית במכירות החברה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2009, וגם מאפשר לנו לנצל לטובתנו את אותן ההזדמנויות הקיימות הנובעות מהמצב הכלכלי הגלובלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully