וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע זמן הרוח: המדינה תעניק עד 1.6 שקלים לכל קווט"ש שייוצר בטורבינות רוח זעירות

אבי בר-אלי

19.2.2009 / 16:27

המכסה למתן התמריצים: 30 מגה-וואט או עד שבע שנים; המתקנים יחוייבו בהיתר בנייה



חצי שנה לאחר פרסום התמריצים לייצור חשמל עצמי במתקנים סולאריים קטנים, מגיע גם תורה של אנרגיית הרוח: המדינה תבטיח למתקיני טורבינות רוח זעירות (עד 10 קילוואט) – 1.6 שקלים לכל קווט"ש שייוצר ויימכר לרשת החשמל, ותעריף של 1.25 שקלים לכל קווט"ש שייוצר במתקנים בהיקף 10-50 קילוואט – כך הודיעה אתמול רשות החשמל.



העלות הממוצעת של טורבינות רוח סטנדרטית, בצירוף עלויות התקנה, רישוי, מדידות רוח, תפעול גנרטור ותחזוקה – מוערכת ב-7 דולר לוואט (במתקן קטן) ועד 5 דולר לוואט (במתקן גדול יותר). בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות אמר ראש תחום רישוי ברשות, משה שטרית, כי ההסדרה המתמרצת תוגבל עד שנת 2016 או עד השגת יעד התקנות של 30 מגה-וואט. החל משנת 2011 יחל מנגנון הפחתה שנתי של 2% בגובה תמריצים.



ההסדרה המתמרצת תהיה דומה לזו של המתקנים הפוטו-וולטאים הקטנים, אשר זיכתה את היצרנים בפטור ממס, מרישיון ייצור ונקבעה ביולי 2008 על 2.01 שקלים לכל קווט"ש שיימכר לרשת (1.97 שקלים כיום). ואולם, התקנת טורבינות רוח במסגרת הסדר זה תחוייב בהיתר בנייה, משום ההשלכות הבטיחותיות של הצבת תורן ולהבים והפעלת גנרטור. העלות העודפת למשק כתוצאה ממיצוי כלל 30 המגה-וואטים מוערכת ב-150 מיליון שקל לשנה, שמשמעותם כיום תוספת של 0.3% לתעריף החשמל.



עקרונות ההסדרה יפורסמו לשימוע ציבורי במהלך החודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully