וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: סרברוס "חתמה עסקה עם השטן" כאשר גרמה לבנק היפאני אאוזורה להשקיע אצל מיידוף

סוכנויות הידיעות

19.2.2009 / 21:23

הקרן, שרכשה השליטה בבנק, גם דחקה בו להשתתף ברכישת מניות GMAC; עקב כך הפסיד הבנק יותר מ-600 מ' ד'



קרן ההשקעות הפרטית סרברוס, לשעבר מבעלי בנק לאומי, "חתמה עסקה עם השטן" כאשר גרמה לבנק היפאני אאוזורה - הנמצא בשליטתה - להשקיע כספים אצל ברנרד מיידוף ולהשקיע בזרוע המימון לשעבר של ג'נרל מוטרוס, GMAC, הנמצאת בבעלות סרברוס. כך לדברי אנליסטים, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.



אאוזורה בנק, אשר נרכש על ידי סרברוס בשנת 2003, דיווח על הפסדים בסך 11.7 מיליארד ין (124 מיליון דולר) בעקבות השקעות בחברת ההשקעות של מיידוף, אשר הודה בדצמבר בהונאת פונזי המוערכת ב-50 מיליארד דולר. כמו כן, הפסיד הבנק את מרבית השקעתו בסך 500 מיליון דולר ברכישת 3.2% ממניות GMAC.



"אאוזורה נוהל כמו בנקים רבים בארה"ב, והשקיע בשוק הנגזרים ובנכסים בעייתיים אחרים", אמר ראש מחלקת מחקר אסיה של חברת סלנט, ניל קטקוב, בראיון לבלומברג. "זו היתה עסקה עם השטן".



לאחר שסרברוס רכשה את השליטה באאוזורה - הבנק השמיני בגודלו ביפאן - העתיק הבנק את מוקד פעילותו מהלוואות בשוק היפאני להשקעות בחו"ל. בשבוע שעבר העריך הבנק כי ירשום בשנת הכספים הנוכחית הפסד של 196 מיליארד ין (2.08 מיליארד דולר) והודיע על פיטורי המנכ"ל פדריקו סקאסה.



סרברוס, המחזיקה במעט יותר מ-50% ממניות אאוזורה, לא השפיע על החלטות הבנק בתחום ההשקעות, אמר טים פרייס, שותף בקרן סרברוס, לבלומברג.



במהלך המשבר במגזר הבנקאי ביפאן לפני עשור, הזרימה ממשלת יפאן לאאוזורה 4.9 טריליון ין על רכישת חובות ונכסים בעייתיים של הבנק - מהלך שהוביל להלאמת הבנק.



סרברוס כשלה בניסיונה הראשון לרכוש את הבנק בשנת 2000 כאשר ממשלת יפאן העדיפה למכור נתח של 49% ממניות הבנק לחברת האינטרנט היפאנית סופטבנק. עם זאת, סרברוס צברה 12% ממניות הבנק, ובשנת 2003 הגישה לסופטבנק הצעה לרכישת מניותיה באאוזורה. באותה עת, עורר המהלך תהנגדות רבה מצד משקיעים ופוליטיקאים ביפאן והן בקרב הנהלת הבנק. זאת בטענה כי השקעתה של סרברוס מונעת מרצון ברווחים ותשואה על ההשקעה, ועלולה לפגוע בסופו של דבר בבעלי פקדונות יפאנים בבנק.



באפריל 2003, נסע יו"ר סרברוס - נשיא ארה"ב לשעבר, דן קווייל - ליפאן כדי לקדם את העסקה, וכעבור ארבעה חודשים נסגרה הרכישה, במסגרתה שילמה סרברוס 101 מיליארד ין עבור השליטה בבנק.



בספטמבר 2003 הודיע הבנק כי ישקיע עד 20% מנכסיו מחוץ ליפאן, ובחודש מאי 2004, הוחלפו תשעה מתוך 13 חברי דירקטוריון הבנק. בשנת 2006 גייסו בעלי המניות של אאזורה, ובראשם סרברוס, 351 מיליארד ין ממכירת 37% ממניות הבנק בהנפקה ראשונה לציבור.



בעקבות פרוץ משבר האשראי בשנת 2007 החל הבנק לרשום הפסדים כבדים בגין השקעותיו מחוץ ליפאן. בשנת הכספים שהסתיימה במארס 2008 רשם הבנק הפסדים של 45.4 מיליארד ין בגין השקעות בשוק ה-CDO, ובתשעה החודשים הראשונים של שנת הכספים הנוכחית רשם אאוזורה הפסדים נוספים בסך 109.4 מיליארד ין, בין השאר בגין השקעות שביצע בקרנות גידור והלוואות לבנק ההשקעות פושט הרגל ליהמן ברדרס.



מוקדם יותר החודש גם דיווח הבנק כי הפסיד 11.7 מיליארד ין בעקבות הונאת מיידוף.



עם זאת, ההשקעה הכושלת ביותר של אאוזורה היתה רכישת 3.2% ממניות GMAC בסך 500 מיליון דולר, לאחר שהשתתף בקבוצה בראשות סרברוס שהסכימה באפריל 2005 לרכוש את השליטה ב-GMAC. מאז, נאלץ אאוזורה לרשום מחיקות בסכום שווה ערך ל-97% מההשקעה ב-GMAC, דיווח הבנק בעת פרסום תוצאותיו הרבעוניות מוקדם יותר החודש. בחודש דצמבר קיבלה GMAC סיוע בסך 6 מיליארד דולר מהממשל האמריקאי, לאחר ששינתה את מעמדה לחברת החזקות בנקאית.



בשנה שעברה, דיווח העיתון "פייננשל טיימס" כי רגולטור הפיננסים של יפאן חוקר חשד כי סרברוס ניצלה את מעמדה כבעלת המניות הגדולה ביותר באאוזורה כדי ללחוץ על הבנק לממן עסקות של הקרן.



גורמים המקורבים לחקירה אמרו באותה עת סוכנות השירותים הפיננסים של יפאן בודקת האם סרברוס הפעילה לחץ על אאוזורה כדי שהבנק יעמיד לרשותה הלוואות, ובכך לא שמרה על ההפרדה הנדרשת בין מעמדה כבעלת מניות לבין מעמדה כלקוחה של הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully