וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לחלק דיווידנד - ליברטי הניחה שהמשבר העולמי אינו כה חריף

מאת אתי אפללו

20.2.2009 / 7:02

ליברטי מבצעת חלוקת דיווידנד של 4 מיליון שקל לחברה האם דוראה ומרגיעה את בעלי האג"ח - נמחזר הלוואה של 7 מיליון יורו ונמכור נכסים בשווי 30 מיליון שקל



>> חברת הנדל"ן ליברטי חילקה באחרונה דיווידנד של 4 מיליון שקל לבעלי מניותיה, שהגדולה שבהם היא חברת הנדל"ן דוראה. חלוקה זו ממחישה את המתח הרב שנוצר, בעקבות המשבר הכלכלי, בין הצורך של חברות למשוך דיווידנדים מהחברות הבנות שלהן לכיסוי התחייבויותיהן לבין האינטרס של בעלי האג"ח בחברות הבנות, שרוצים שהכסף יישאר בקופת החברה ולא יעלה למעלה כדיווידנד.

ליברטי היא חברה בת (79.8%) של דוראה. בעל המניות העיקרי בדוראה הוא בצלאל איגר, שמכהן גם כמנכ"ל ויו"ר של דוראה וגם כמנכ"ל ויו"ר של ליברטי. בעלי האג"ח של ליברטי אינם רגועים לגמרי לגבי יכולת הפירעון של התחייבויותיה, והאג"ח שלה נסחרות בתשואה של 24%. ואולם בעלי האג"ח של החברה האם, דוראה, כנראה מוטרדים יותר מיכולתה של דוראה לעמוד בהתחייבויותיה, וסדרות האג"ח שלה נסחרות בתשואה לפדיון הנעה בין 40% לארוכות ל-70% לקצרות.



רשות ניירות ערך מחייבת באחרונה חברות המחלקות דיווידנד לגלות מהם המקורות שישמשו אותן לתשלום החובות לבעלי האג"ח לאחר שהכסף המחולק כדיווידנד יוצא מהחברה.



בהסברים על חלוקת הדיווידנד כתבה ליברטי כי לאחר הסבר שניתן לדירקטוריון על ידי איגר, הדירקטוריון אישר את הדיווידנד, כיוון שהשתכנע שליברטי עומדת במבחני חלוקת הדיווידנד, ובהם מבחן יכולת הפירעון - כלומר, לחברה יכולת לפרוע את התחייבויותיה גם לאחר חלוקת הדיווידנד.



בהודעה שפירסמה ליברטי צוין כי הדירקטוריון בחן את התזרים החזוי עד סוף 2009 וניתח את הנחות היסוד של התזרים וכן את היקף המזומנים שהחברה צפויה לקבל מפעילות שוטפת וממימוש נכסים, והגיע למסקנה שחלוקת הדיווידנד אינה יוצרת לחברה בעיה עתידית לעמוד בפירעון התחייבויותיה.



האם בעלי האג"ח של ליברטי יכולים להיות רגועים? לא בטוח. זאת מכיוון שבנוסף, פירסמה ליברטי את תזרים המזומנים החזוי ל-2009 ול-2010. בתזרים המזומנים החזוי אכן ניתן לראות שהחברה עומדת בכל התחייבויותיה. ואולם, אם בודקים את ההנחות שעמדו בבסיסו, מתחילים לעלות סימני שאלה.



התזרים, שלפיו יהיה לחברה כסף לשלם את כל התחייבויותיה, מבוסס על שלוש הנחות יסוד. הראשונה היא שההכנסות וההוצאות של החברה לא ישתנו מהותית, למעט גידול קל בהכנסות בעקבות עלייה בהיקף השטחים המושכרים על ידי החברה. ההנחה השנייה היא שהחברה תוכל לממש נכסים ב-30 מיליון שקל, וההנחה השלישית היא כי הלוואה נון ריקורס (ללא זכות חזרה ללווה) בסך 7 מיליון יורו העומדת לפירעון במחצית הראשונה של 2010 תמוחזר ותוארך לתקופה נוספת.



בתקופה של משבר נזילות פיננסי, המערב בתוכו גם קיפאון בשוק הנדל"ן, שתי ההנחות האחרונות הן קריטיות להחלטה כי אכן יש לחברה כסף לפרוע את התחייבויותיה לאחר חלוקת הדיווידנד, וזאת משתי סיבות - הסכומים העומדים בבסיס ההנחות הללו, בגובה של כ-60 מיליון שקל, משמעותיים, ואם ההנחות לא יתממשו, תהיה לכך השפעה גדולה על תזרים המזומנים הצפוי של החברה. הסיבה השנייה היא שהמשבר הנוכחי מציב בפני חברות, ובייחוד חברות נדל"ן, קשיים בכל הקשור למימוש נכסים ולמיחזור חובות.



ליברטי עוסקת בנדל"ן בישראל, אך גם בייזום פרויקטים במזרח אירופה. ליברטי אינה מציינת בהנחות הבסיס לתזרים המזומנים החזוי אילו נכסים היא מתכוונת לממש - האם בישראל או במזרח אירופה.



ממצבת ההתחייבויות שפירסמה ליברטי יחד עם הדו"חות לרבעון השלישי של 2008 עולה כי עליה להחזיר לבעלי האג"ח בשנה הקרובה כ-30 מיליון שקל (קרן וריבית). עם זאת, מאז ביצעה החברה רכישה עצמית של אג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully