וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנה של פרנק גרי תעזור ליזמים לעמוד בתקציב

מאת אלק אפלבאום

20.2.2009 / 10:58

האדריכל הידוע פיתח תוכנה לתכנון וניהול פרויקטים, שמאפשרת להפחית עלויות, להימנע מטעויות ולעמוד בלוחות זמנים



ניו יורק טיימס



>> כשברוס רטנר שכר ב-2004 את שירותיו של פרנק גרי, כדי שיעצב בעבורו בניין מגורים בן 76 קומות בקרבת גשר ברוקלין במנהטן, שוק דירות היוקרה עוד פרח - ושכר של מיליוני דולרים לאדריכל הנודע נראה טריוויאלי. ואולם כעת הכלכלה מתפוררת, פרויקט בניין ביקמן (Beekman Tower) סובל מחובות של 680 מיליון דולר והוסב לדירות להשכרה, וגרי מציע ללקוח שלו כלי חדש ומועיל שמטרתו בקרה על עלויות.

הכלי שמספק האדריכל - תוכנה בשם דיג'יטל פרוג'קט (Digital Project) - מאפשר ליצור בניינים בעלי עיצוב ייחודי בעלות שאינה עולה, לדברי גרי, על זו של הקמת בניין בעל חזית מרובעת ופשוטה. בניין ביקמן, המכיל 904 דירות, יהיה בניין שכזה. הפרויקט, שאמור להיחנך ב-2010, יהיה התרומה החשובה ביותר של גרי לקו האופק של ניו יורק. "ניסיתי באמצעות הצללית הגבשושית של הבניין ליצור מארג שילכוד את האור", אומר האדריכל.



גרי פיתח את דיג'יטל פרוג'קט כדי ליצור פסל דג שקוף עבור תערוכה בברצלונה ב-1992. בהמשך הוא שיפר את התוכנה על מנת לעצב פאנלים מטיטניום שציפו את מוזיאון גוגנהיים בילבאו אשר נחנך ב-1997. התוכנה מבוססת על תוכנת תלת-ממד המשמשת חברות תעופה וחלל. "אם ניתן לבנות מטוסים ללא נייר, נראה לי שאפשר לעשות זאת גם עם בניינים", אומר גרי.



ב-2002 פיצל גרי את תחום התוכנה לחברה נפרדת בשם גרי טכנולוג'יס, המשווקת את דיג'יטל פרוג'קט ליזמים ואדריכלים אחרים. התוכנה יכולה ליצור מבנים תלת-ממדיים בכל צורה שעולה על דעת האדריכל, ולאחר מכן מאפשרת למהנדסים ולאדריכלים להתאים את הצורה לאתר הבנייה, למערכות המים והחשמל ולמאפיינים נוספים. התוכנה גם מציגה את ההשפעות של שינוי בתחום מסוים על תחומים אחרים.



בתחום הבנייה, לדמיון בין השרטוטים של האדריכל לבין מה שהקבלנים יוצרים בסופו של דבר יכולה להיות השפעה גדולה על רווחיות הפרויקט. אי הבנות בין האדריכל לבין המהנדסים והקבלנים מנפחות לעתים קרובות את תקציבי הבנייה ב-5%-10% - וכיום, כשקשה גם כך להשיג הלוואות בתחום הנדל"ן, היזמים אינם יכולים להרשות לעצמם תקלות כאלה.



אדריכלים משתמשים בתוכנות הדמיה לעתים קרובות, אך הגרסה האחרונה של דיג'יטל פרוג'קט תאפשר להם ליצור גורדי שחקים בעלי עיצובים מהפכניים. עם זאת, לתוכנה יש גם חסרונות. קרל גליוטו מחברת האדריכלות סקידמור, אואינגס אנד מריל מודה כי התוכנה של גרי מרשימה - אך מוסיף שקשה ללמוד את השימוש בה וכי היא יקרה פי שלושה-ארבעה מתוכנת הדמיה רגילה. המחיר הרשמי של התוכנה הנפוצה ביותר, Revit Architecture של אוטודסק, הוא 5,495 דולר.



בפרויקט בניין ביקמן הלחץ עצום. בניין להשכרה צפוי להניב תשואות נמוכות יותר מבניין של דירות יוקרה, והעיצוב של גרי, שמתבסס על פאנלים מפלדה המעוקמים בצורות שונות, מורכב מאוד. באמצעות התוכנה, היזם שינה את מספר הדירות וגודלן לאחר שינוי הייעוד, וגרי התאים את העיצוב כדי לעמוד במחיר המתוכנן.



"ישנם פאנלים שטוחים, פאנלים מעוקמים מעט, ופאנלים מעוקמים מאוד", מסביר דניס שלדן, סמנכ"ל הטכנולוגיה בחברת התוכנה של גרי. ההדמיה הראתה באילו מקומות הפאנלים חייבים להיות שטוחים, באילו מקומות הם יכולים להתעקם בלי להכניס יותר מדי אוויר קר, ובאילו מקומות הם יכולים ממש להשתפל החוצה.



203.9 מיליון דולר מהמימון לביקמן טאואר הם אג"ח פטורות ממס שרטנר קיבל בתמורה להבטחה לבנות בית ספר ציבורי בתחתית הבניין ולהקצות 6 מיליון דולר לקרן התומכת בדיור מוזל. על הפרויקט להחזיר הלוואה בסך 476.1 מיליון דולר לקבוצה של שישה משקיעים פרטיים בינלאומיים. לדברי היזם, הוא עומד במועדי פירעון התשלומים.



גרי מאמין שדיג'יטל פרוג'קט תסייע להקים את גורד השחקים ללא תקלות. "עלות הקמת מוזיאון בילבאו הייתה נמוכה ב-3 מיליון דולר מהתקציב המתוכנן בסך 100 מיליון דולר", הוא אומר. "אם היו הפתעות בביקמן, הייתי יודע עליהן". דוברת החברה שמקימה את הבניין, פורסט סיטי רטנר, אמרה כי הפרויקט עומד בתקציב ובלוחות הזמנים, וצפוי להמשיך לעשות זאת.



בעקבות הצלחת התוכנה קיבל גרי הזמנות רבות מלקוחות מוסדיים, אך תדמיתו ספגה מהלומה כאשר המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) הגיש תביעה נגד החברה בעקבות דליפות בבניין שתיכנן גרי. הצדדים בתביעה סירבו למסור תגובה, שכן ההליכים המשפטיים עדיין נמשכים.



ארכיטקטים ויזמים מסכימים כי תוכנה שיכולה למדוד את רכיבי הבניין תהיה נחוצה יותר ככל שממשלות יחמירו את התקנות לגבי השפעת הבנייה על הסביבה. "אפשר לבקש הדמיה שמראה איזה צל הבניין יטיל, וגם איזה מרחק צריך להעביר את החומרים עד לאתר הבנייה", אומר פיל ברנשטיין מאוטודסק.



לכן, דיג'יטל פרוג'קט עשוי לאפשר לגרי להרוויח גם בתקופה שבה מעטים הלקוחות שיזמינו בניינים שאפתניים. בשנה שעברה סייעה התוכנה לקונצרן סווייר גרופ לסיים את הקמת גורד השחקים One Island East בהונג קונג כמה חודשים לפני הזמן המתוכנן.לדברי שלדן, החברה מנסה לפתח מודל עסקי שבו תקבל חלק מהחיסכון שהושג בזכות התוכנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully