וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן מיכה אסטרחן אופטימי: כבר רואים סימני התאוששות בארה"ב ובסין; הריבית בישראל תגיע ל-0%

טל לוי

20.2.2009 / 12:26

אסטרחן: החברות מנצלות את ההאטה כדי לפטר עובדים אבל בעתיד הם ישכרו אותם בחזרה



אופטימיות רבה נשמעה הבוקר בהרצאתו של הכלכלן מיכה אסטרחן. אסטרחן מעריך כי בימים אלה כבר ניתן לראות סימני התאוששות בארה"ב ובסין וכי רווחיות החברות דווקא תתחיל לעלות. עם זאת, הזהיר אסטרחן כי "התכנית האווילית של ברק אובמה, עלולה להחריב הכל".



בראשית דבריו התייחס להורדות הריבית בישראל ובעולם ואמר כי בכל העולם מורידים את הריבית שכן הריבית עומדת על 0%, הבנק המרכזי יכול להזריק כסף לכלכלה בכמות בלתי מוגבלת. "בישראל" העריך אסטרחן "הריבית תרד ל-0% החודש או בחודש הבא".



אסטרחן הסביר כי לנוכח הירידה ברמות הריבית ולנוכח הירידה החדה במחיר הנפט, "הכלכלה היתה צריכה לטוס מעלה". ואכן, אמר אסטרחן, יש סימנים קלים להתאוששות.



"ההתאוששות החלה"



בראשית דבריו, סקר אסטרחן את סין ואמר כי סימנים להתאוששות הזו ניתן למצוא למשל במחירי ההובלה הימית שהחלו לעלות באחרונה, מה שמעיד על כך שסין מתחילה לרכוש חומרי גלם בעולם. צעד נוסף הוא הגדלת היצע הכסף בסין. "בסין, כאשר הממשלה אומרת לבנקים להלוות כסף, הם מלווים כסף כי אין להם ברירה, בניגוד למדינות אחרות" אמר. "כנראה שמה שהם עושים עובד וסין היא הראשונה להתאושש".



שנית, סקר אסטרחן שורה ארוכה של אינדיקטורים כלכליים בארה"ב ואמר כי גם שם ניתן לראות סימנים ראשונים להתאוששות, כך למשל חלה עלייה במדד מנהלי הרכש (כלומר הרכישות שמבצעות חברות גדולות) הן בתחום התעשייה והן בתחום השירותים.



"כמות הכסף בארה"ב צומחת במהירות ובאופן נורמלי, עלייה אדירה שכזו אמורה להטיס את הכלכלה וליצור אינפלציה במהירות" אמר אסטרחן "ואכן, מכירות הבתים החלו לעלות ומצד שני כמות הבתים החדשים למכירה ירדה והיא עשויה להיעלם בתוך חודשים ספורים".



חשוב מכך, מחירי הבתים ביחס להכנסה שוב החלו לצנוח לאחר הבועה שנוצרה ב-2005-2006 – אז עלו מחירי הבתים ללא הפסק. "כיום מחירי הבתים נמצאים ברמה נורמלית ואינם צריכים לרדת יותר מכך" אמר. "לנוכח הירידה במחירים הבתים ובריבית על המשכנתאות, האפשרות לקנות בית בארה"ב שוב גבוהה ולכן כבר בקרוב נראה התייצבות במחירי הבתים וזה תנאים הכרחי להתייצבות הכלכלה".



אינדיקטורים נוספים שהציג אסטרחן הם עלייה בנכונות הבנקים להלוות לצרכנים ועלייה בציפיות האינפלציה – דבר המתבטא בעלייה במחירי הזהב. ציפיות האינפלציה מתבטאות גם בכך שמחירי איגרות החוב צמודות המדד עולים בקצב מהיר יותר ממחירי האיגרות שאינן צמודות. אינדיקטור נוסף הוא העלייה ב"סקר ההובלה במשאיות" המעיד על עלייה בסחורות שמובילים בארה"ב. סקר נוסף שמציג עלייה הוא בכמות הרהיטים שנמכרת בארה"ב.



"מנצלים את ההאטה כדי לפטר"



אסטרחן התייחס לנתוני האבטלה העולים ואמר כי "החברות מנצלות את ההאטה ומפטרות את עודף העובדים שממילא היה צריך לפטר. המשמעות היא שרווחיות החברות תהיה הרבה יותר טובה ממה שחושבים. כאשר ההתאוששות תתגבר, יהיה שוב מחסור בעובדים והנתונים הזוועתיים הנוכחיים יתיישרו".



"אובמה כשל"



כל הנתונים הללו, היו אמורים להניב צמיחה כבר ברבעון הקרוב ובתוך שנה, היא היתה אמורה להביא לאינפלציה של 5%-8% ובישראל למספרים גבוהים בהרבה". אבל, אמר אסטרחן, התכנית של אובמה היא כישלון חרוץ שיטרפד זאת, בין היתר בשל העובדה שמרבית חבילת התמריצים תתבצע בעתיד כלומר בשנים שכבר לא תהיה נחוצה. "זוהי חבילה תקציבית נוראית" אמר אסטרחן.



"בעצם הממשל הפדרלי הודיע שיש לו תכנית לבנות תכנית. בימים טרופים אלה זהו אסון אדיר לכלכלה ולשוק המניות" אמר אסטרחן.



התוצאה היא שיש התאוששות ופתאום חוטפים זבנג ענק מקובעי המדיניות הכלכלית ואם הכל יתמוטט שוב, אין לדעת מתי נראה שוב התאוששות" אמר אסטרחן "עם האווילים שמוליכים את הכלכלה האמריקאית ואת הכלכלה העולמית – אני לא מעיז לקנות מניות. עד שהם יחליטו מה התכנית שלהם, מי יודע כמה זמן יקח. בינתיים אף גאון לא מצליח להבין את תוכנה של התכנית האמריקאית ולא בטוח שתעזור לשוק הנדל"ן למגורים למשל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully