וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי גולש למישור הפוליטי: אחרי נפילת ממשלת איסלנד - גם ממשלת לטוויה התפטרה

נמרוד הלפרן

20.2.2009 / 17:27

התוצר במדינה הבלטית נפל ברבעון הרביעי ב-10.5% ושיעור האבטלה עלה ל-8.3%



ממשלת לטוויה התפטרה היום, וגררה את המדינה הבלטית לתוהו ובוהו פוליטי על רקע החרפת המשבר הכלכלי במדינה. נשיא לטוויה, ואלדיס זאטלרס הודיע כי קיבל את התפטרות ראש הממשלה איבריס גודמניס וחברי ממשלתו.



כלכלת לטוויה, אשר רשמה בשנת 2006 את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בקרב מדינות האיחוד האירופי, היתה הנפגעת הקשה ביותר מבין שלוש המדינות הבלטיות בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.



התוצר המקומי הגולמי (GDP) של לטוויה רשם ברבעון הרביעי של 2008 צמיחה שלילית של 10.5% - הנפילה החדה ביותר בקרב מדינות האיחוד האירופי - ושיעור האבטלה במדינה עלה בינואר לרמה של 8.3%.



בחודש דצמבר אישרה קרן המטבע הבינ"ל (IMF) הלוואה בסך 2.35 מיליארד דולר ללטוויה, אולם המצב הכלכלי הקשה במדינה עורר גל מחאות פוליטיות, ובחודש שעבר הפגינו כ-10,000 בני אדם בריגה, בירת לטוויה.



לטוויה אינה המדינה הראשונה שבה גולש המשבר הכלכלי גם לתחום הפוליטי. בחודש שעבר, התפטרה ממשלת איסלנד על רקע הפגנות סוערות במדינה לאחר שמדינת האי הצפון אטלנטית הגיעה לסף פשיטת רגל באוקטובר בעקבות קריסת המערכת הפיננסית במדינה, אשר אילצה את הממשלה להלאים את הבנקים הגדולים. לאחר ששלושת הבנקים הגדולים באיסלנד צברו חובות של 61 מיליארד דולר, נאלצה הממשלה להפסיק את פעילות שוק המניות המקומי. בורסת המניות של איסלנד התרסקה ב-77% ביום אחד, והמטבע המקומי התמוטט לאחר שהבנק המרכזי זנח את ניסיונותיו לקבע את שער המטבע המקומי.



בעקבות המשבר, נאלצה איסלנד ללוות 6 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינ"ל (IMF) ומדינות סקנדינוויה, והפכה בכך למדינה המערבית הראשונה מאז 1976 שנאלצה ללוות כסף מקרן המטבע. על פי התחזיות, צפוי השנה התמ"ג של איסלנד לרשום צמיחה שלילית של 10%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully