וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהלאמת סיטי ובנק אוף אמריקה מפיל את מניותיהם לשפל של שני עשורים

נמרוד הלפרן

20.2.2009 / 20:01

שווי שני הבנקים נחתך כמעט במחצית השבוע וביותר מ-90% בשנה החולפת



מניות סיטי ובנק אוף אמריקה - הבנק הגדול בארה"ב - נופלות לשפל של 18 שנים ו-25 שנים בהתאמה בוול סטריט על רקע חששות כי התרחבות הפסדי הבנקים תחייב את הלאמתם - מהלך שיגרום לבעלי מניות הבנקים להפסיד את כל כספם. מניית סיטי נופלת ב-23% לרמתה הנמוכה ביותר מאז תחילת 1991; מניית בנק אוף אמריקה צונחת ב-18% לרמתה הנמוכה ביותר מאז קיץ 1984.



מניית סיטי נפלה השבוע ב-45% ואיבדה בשנה החולפת יותר מ-90% משווייה; מניית בנק אוף אמריקה נפלה השבוע ביותר מ-40% וצללה בשנה החולפת כ-92% משווייה.



בימים האחרונים גברו החששות מפני הלאמת שני הבנקים, אשר קיבלו ביחד סיוע ממשלתי בסך 90 מיליארד דולר בתוך ארבעה חודשים. בנק אוף אמריקה דיווח בחודש שעבר על הפסד רבעוני ראשון זה 17 שנה, בעקבות התרחבות הפסדי בנק מריל לינץ' שאותו רכש. סיטי רשם הפסדים מצטברים של 28.5 מיליארד דולר ב-5 הרבעונים האחרונים, בעקבות חובות ונכסים בעייתיים.



"סירובו של שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר להבהיר את כוונותיו לגבי שני הבנקים הביאה לקטל מוחלט בשווי שוק של בנק אוף אמריקה וסיטי על בסיס יומי", אמר ויליאם סמית מחברת ההשקעות סימת אסט מנג'מנט, בראיון לבלומברג. "כל מה שהוא צריך לעשות זה להכריז שלא תהיה הלאמה", הוסיף סמית. "כולם מעריכים ששווי המניות הרגילות והבכורה של סיטי ובנק אוף אמריקה הולך להימחק".



סיטי אינה מנהלת מגעים עם הממשל בארה"ב לגבי אפשרות של הלאמת הבנק, אמר מקורות המקורבים לבנק שביקשו לשמור על עילום שם, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. עם זאת, ציינו המקורות כי משרד האוצר לא שיתף על סיטי בתוכניותיו ביחס לבנק, כשם שלא חשף את כוונותיו כלפי המגזר הבנקאי בפני הציבור הרחב.



מנכ"ל בנק אוף אמריקה, קנת לואיס, אמר אתמול במהלך פגישה עם הנהלת הבנק כי בכירים בממשל האמריקאי התחייבו בפניו כי לא נשקלת אפשרות להלאמת הבנק, דיווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



"רשימת האנשים שתומכים בהלאמה הולכת ומתארכת, וזו גם המלצתנו זה מכבר לבנקים הגדולים ביותר במגזר הפיננסי", אמר ראש מחלקת מחקר מניות בחברת המחקר פיוז'ן IQ, בארי ריתהולץ, לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'.



"כאשר מדברים על הלאמה, שומעים את השמות סיטי ובנק אוף אמריקה בראש הרשימה", אמר אתמול מנהל ההשקעות וולטר טוד, מחברת ההשקעות גרינווד קפיטל אסושיאייטס, בראיון לרויטרס. "עדיין לא ברור באיזה מסלול פעולה מתכוון הממשל לבחור, ובהיעדר פרטים, אנשים נוטים לקפוץ למסקנות", הוסיף.



מוקדם יותר היום, נרשמו ירידות חדות גם במניות הבנקים באירופה. UBS (סימול UBSN.VX), הבנק הגדול בשווייץ, נפל ב-14% לאחר שהממשל האמריקאי הגיש אתמול תביעה נגד הבנק בדרישה לחשוף את זהותם של עד 52 אלף לקוחות אמריקאים המחזיקים בחשבונות בנק סודיים בשווייץ. משרד המשפטים ציין כי אזרחים אמריקאים החזיקו בחשבונות בבנק UBS סכום של כ-14.8 מיליארד דולר, נכון לאמצע העשור, זאת על סמך מסמכים של UBS שהוגשו לבית המשפט. לפי דיווחים בתקשורת בשווייץ, סך הנכסים בחשבונות של אמריקאים בשווייץ מוערך ב-20 מיליארד דולר.

התביעה, שהוגשה אתמול בבית משפט פדרלי בפלורידה, באה לאחר ששלשום הסכים UBS לשלם קנס של 780 מיליון דולר ולהעביר לידי רשויות המס בארה"ב רשימה של 250 לקוחות אמריקאים של הבנקים, בניסיון למנוע הגשת אישומים נגד הבנק בגין סיוע לאלפי אמריקאים להעלים מס.



קרדי סוויס (סימול CSGN.VX), הבנק השני בגודלו בשווייץ, ירד בקרוב ל-6% למחיר של 27.5 פרנק שווייצי. כור תעשיות, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, רכשה במחצית הראשונה של חודש אוקטובר כ-3% ממניות קרדי סוויס במחיר של 35 פרנק למניה, בעלות של כ-1.2 מיליארד פרנק שווייצי, ובהמשך הגדילה את החזקותיה ל-3.4% ממניות הבנק. הפסדיו של דנקנר התרחבו ליותר מ-21%, המשקפים הפסד על הנייר של כמעט 260 מיליון פרנק.



דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה, נפל בקרוב ל-10%; רויאל בנק אוף סקוטלנד צנח ב-11%; קבוצת השירותים הפיננסים ההולנדית ING (סימול ING.AS) נפלה ב-12%; אקסה (סימול AXA.PA), חברת הביטוח הגדולה בצרפת, נפלה ב-18%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully