וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן נוריאל רוביני: "משבר האשראי והבנקאות בארה"ב עדיין רחוק מסיומו - והולך ומחמיר"

נמרוד הלפרן

20.2.2009 / 20:30

חוזה המשבר: "הממשל האמריקאי יהיה חייב להלאים חלק מהבנקים, אך למכור אותם בהמשך בחזרה למגזר הפרטי"



הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, אשר צפה את משבר האשראי העולמי, העריך היום כי משבר האשראי והבנקאות בארה"ב עדיין רחוק מאוד מסיומו. "אנחנו עדיין במחזור השלישי או הרביעי", אמר רוביני בראיון לרויטרס, תוך שהוא שואל מושגים מעולם משחק הבייסבול כדי להבהיר את דעתו כי המשבר הנוכחי רק מתקרב כעת למחצית דרכו. "והוא הולך ומחמיר", הוסיף.



רוביני גם התייחס בראיון לתוכנית חילוץ למגזר הבנקאי שהציג מוקדם יותר החודש שר האוצר האמריקאי, טימותי גייתנר, במסגרתה יערכו הרגולטורים בארה"ב בדיקה מדוקדקת של מאזני בנקים עם הון בהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר, כדי לברר לאלו בנקים יש את היכולת להתמודד עם החרפה נוספת של המשבר. "זהו צעד שתכליתו ליצור דרך אובייקטיוויות להחליט איזה בנקים סובלים מבעיות נזילות ואיזה בנקים נמצאים בחדלות פירעון, ואז להשתלט על הבנקים שבחדלות פירעון", אמר רוביני. "נהיה חייבים להשתלט על חלק מהבנקים", הוסיף.



עם זאת, ציין רוביני כי הלאמת בנקים אינה צריכה להיות מהלך קבוע. "אני רואה בכך צעד זמני - להשתלט עליהם, לעשות בהם סדר, ולמכור אותם בחזרה למגזר הפרטי", אמר רוביני. "איש לא תמוך בבעלות ממשלתית על המערכת הבנקאית לטווח ארוך", הוסיף.



רוביני העריך כי צפויה צמיחה כלכלית שלילית במהלך כל שנת 2009, וצפה כי שיעור האבטלה בארה"ב עשוי להגיע ל-10% בשנה האה.



אתמול העריך רוביני בבלוג שלו כי קיימת אפשרות להתמוטטות של בנק ממשלתי (sovereign bank) שיוקם במסגרת ניסיונות של ממשלות להציל את המערכת הפיננסית בארצותיהן. "תהליך הפיכתם של הפסדים פרטיים מהמשבר להפסדים של החברה כולה, כבר גרמו להעברת חבויות רבות של המגזר הפרטי למאזנים של הממשלה", כתב רוביני בבלוג שלו, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.



"בשלב מסוים, בנק של הריבון עלול להתמוטט, ובמקרה כזה היכולת של ממשלות להישאר מחויבות לפעול באופן אמין כבלם עבור המערכת הפיננסית - ובכלל זה ביטוח פקדונות - עלולה להתמוסס", הוסיף רוביני, אשר לא פירט איזה בנק ממשלתי עלול להיקלע לקשיים.



רוביני, יהודי ממוצא איראני החי בניו יורק ודובר עברית לא רע, הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק ויו"ר חברת הייעוץ הכלכלי RGE. הוא קיבל את הכינוי "דוקטור יום הדין" (Dr. doom), בעקבות התחזיות הפסימיות שלו. בינואר 2008 חזה רוביני שיטפון של חדלות פירעון ושוק דובי ממושך. "הוויכוח", הוא אמר "אינו אם תהיה לנו נחיתה קשה או רכה, אלא עד כמה כואבת תהיה הנחיתה הקשה".



בפסגת דאבוס האחרונה כבר קיבל יחס של כוכב, לאחר שצפה את המשבר הנוכחי. רוביני, אשר עובד בימים אלה על ספר בנושא המשבר, אמר לבלומברג כי הוא לא נהנה ממעמדו כ"דוקטור דום" או מתשומת הלב סביבו. "אני לא דובי תמידי. אני אהיה הראשון לחזות התאוששות, אבל אני עדיין לא רואה את זה. הדברים רק נהיים יותר מכוערים".



בתחילת השנה, העריך רוביני כי הרע ביותר עוד לפנינו. "הכלכלה העולמית כולה תרשום צמיחה שלילית חריפה, במסגרת המיתון החמור שהחל לפני שנה. ארה"ב תרשום את המיתון הגרוע ביותר שלה מזה כמה עשורים, האטה עמוקה וממושכת שתימשך לפחות עד סוף 2009", כתב רוביני בדו"ח שפירסם.



"אפילו ב-2010 ייתכן שההתאוששות הכלכלית תהיה כה חלשה, צמיחה של כ-1% או פחות, שההקלה לא תורגש אפילו אם המיתון יגיע טכנית לסופו. גם כלכלות גוש היורו, בריטניה, מרכז אירופה, קנדה, יפאן וכלכלות מפותחות אחרות ייכנסו למיתון", כתב רוביני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully