וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, וולקר: המשבר הנוכחי בארה"ב חמור יותר מהשפל הגדול

סוכנויות הידיעות

21.2.2009 / 10:31

וולקר, מיועציו הכלכליים הבכירים של ברק אובמה: לא נחזור לאותה מערכת פיננסית שהיתה לנו לפני המשבר

המשבר הכלכלי הנוכחי עשוי להיות חמור מהשפל הגדול של שנות ה-30, והמערכת הפיננסית לעולם לא תחזור למצב בו היתה לפני תחילתו - כך אמר יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר פול וולקר, מיועציו הכלכליים הבכירים של נשיא ארה"ב ברק אובמה.



"אני לא זוכר אף תקופה, אולי אפילו השפל הגדול, בה המצב הכלכלי הידרדר כל כך מהר", אמר וולקר בן ה-81 בכנס של זוכי פרס נובל, כלכלנים ומשקיעים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. וולקר הוסיף כי הזדעזע מחוסר הידע הפיננסי שהוביל למשבר הנוכחי, והמהירות שבה התפשט המשבר מארה"ב לעולם כולו.



"לפני שנה עוד היינו יכולים לומר שהמצב בארה"ב קשה, אך שאר העולם מתמודד היטב, כעת כבר אי אפשר לומר זאת", אמר וולקר, והוסיף כי "המשבר הנוכחי התפוצץ בפניהם של כמעט כל החזאים והכלכלנים. אפילו המומחים לא ידעו מה קורה". מדיניותו של וולקר, כיו"ר הבנק הפדרלי בשנים 79'-87' - הוציאה את ארה"ב מהסטגפלציה שרשמה בשנות ה-70.



וולקר לא העריך כמה זמן המיתון הנוכחי יימשך, אך צפה כי לקחיו יילמדו בעוד עשרות שנים. "אני לא חושב שאי פעם נשכח את המשבר הנוכחי, ואני לא חושב שנחזור לאותו סוג של מערכת פיננסית שהיתה לנו לפני המשבר", אמר וולקר. עם זאת, הוסיף וולקר כי הקפיטליזם העולמי ישרוד את המשבר, אך יאמץ רגולציה הדוקה יותר כדי להימנע מטלטלות דומות.



על רק החששות בשווקים כי הממשל האמריקאי יאלץ להלאים את הבנקים בארה"ב בשל התרחבות הפסדיהם, נדהם וולקר מהכוח שצברו בחודשים האחרונים בנקים מרכזיים, משרדי אוצר ורגולטורים שונים ברחבי העולם במסגרת הניסיונות לבלום את המשבר. "בארה"ב, ולא רק בארה"ב, זה ברור שהבנק המרכזי מקבל על עצמו תפקיד שחורג בהרבה מהתפקיד, שצריך בנק מרכזי למלא", אמר וולקר, אשר לעג לחדשנות הפיננסית שהובילה למשבר הפיננסי הנוכחי, וציין כי לדעתו החידוש הגדול ביותר בעולם הבנקאות ב-30 השנים האחרונות הוא המצאת הכספומט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully