וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תל אביב תקבל בברכה את ראש הממשלה הנכנס? ובעולם: ירידות שערים

טל לוי

21.2.2009 / 18:29

הנשיא פרס הטיל ביום שישי את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו; הערכות: בנק ישראל יוריד ריבית ביום ב'



הבורסה של תל אביב תפתח את שבוע המסחר בצל ירידות השערים שנרשמו ביום שישי בוול סטריט: מדד תל אביב 25 שאיבד 0.4% ביום חמישי ייפתח ברמה של 688 נקודות ומדד תל אביב 100 שאיבד 0.5% ייפתח ברמה של 626 נקודות.



מדד דאו ג'ונס נחלש ב-1.3% ל-7366 נקודות, נאסד"ק איבד 0.1% ל-1,441 נקודות ו-S&P 500 השיל 1.1% ל-770 נקודות. בסיכום שבועי, איבד דאו ג'ונס 6.2%, נאסד"ק ירד ב-6.1% ו-S&P 500 נחלש ב-6.9%.



נשיא המדינה, שמעון פרס, הטיל ביום שישי את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, לאחר ש-65 חברי כנסת המליצו על כך. כעת יחל נתניהו במו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה. הנושא הדוחף העומד על סדר היום הכלכלי הוא אישור תקציב המדינה שכן ללא תקציב חדש לשנת 2009, ידיה של הממשלה כבולות והיא אינה יכולה לקדם פרויקטים חדשים.



ביום שני צפוי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להכריז על גובה הריבית במשק וההערכות הן כי הריבית - שעומדת כיום על 1% - תרד ב-0.5%-0.25%. בשבוע האחרון החל בנק ישראל לרכוש איגרות חוב ממשלתיות במטרה להוריד את תשואות האיגרות המשמשות כבסיס לקביעת הריבית לטווח ארוך. בכך מקווים בבנק ישראל להוזיל את עלויות המימון עברו החברות.



המדד המשולב של בנק ישראל לבחינת מצב המשק ירד בחודש ינואר זה החודש השישי ברציפות. בבנק ישראל אומרים כי הירידה החדה במדד החודש והירידות בו בחודשים האחרונים מעידות על גלישת המשק למיתון, שסימנים ראשונים לו ניכרו בנתוני המדד המשולב החל מהרבעון האחרון של 2008.



גם בעולם שולטת הפסימיות: הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, אשר צפה את משבר האשראי העולמי, העריך בסוף השבוע כי משבר האשראי והבנקאות בארה"ב עדיין רחוק מאוד מסיומו והוא רק מתקרב כעת למחצית דרכו. יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר פול וולקר, מיועציו הכלכליים הבכירים של נשיא ארה"ב ברק אובמה, אמר כי המשבר הכלכלי הנוכחי עשוי להיות חמור מהשפל הגדול של שנות ה-30, והמערכת הפיננסית לעולם לא תחזור למצב בו היתה לפני תחילתו.



חברת הדירוג סטנדרד אנד פור'ס (S&P) העריכה כי משבר האשראי בארה"ב נמצא רק בשלביו הראשוניים ועשוי להחמיר בחודשים הקרובים, דבר שיוביל להשלכות חמורות עבור הכלכלה האמריקאית.



מניות הבנקים הגדולים, סיטי ובנק אוף אמריקה - הבנק הגדול בארה"ב - נפלו ביום שישי במסחר בוול סטריט לשפל של כשני עשורים על רקע חששות כי התרחבות הפסדי הבנקים תחייב את הלאמתם - מהלך שיגרום לבעלי מניות הבנקים להפסיד את כל כספם. עם זאת, הבית הלבן הודיע כי הוא תומך במערכת בנקאות הנמצאת בבעלות פרטית. זאת בעקבות דברים שאמר יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי, כריסטופר דוד, לפיהם ייתכן שיהיה צורך להלאים בנקים לפרק זמן קצר כדי לסייע למגזר הבנקאי להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור ביותר זה 75 שנים.



ובאשר לישראל, בבנק לאומי מעריכים כי "בטווח הקצר צפוי תיקון לעליות שראינו לאחרונה, זאת בשל נתוני מקרו ומיקרו שליליים ולאור ירידות השערים בעולם. התאוששות צפויה רק לקראת הרבעון הרביעי של 2009. בנק הפועלים סבורים כי ריבוי האינדיקטורים השליליים בחודשים האחרונים, לצד הציפיות לצמיחה נמוכה ברבעונים הקרובים, צפויים להמשיך ולהעיב על שוק המניות בישראל. הכלכלן מיכה אסטרחן מעריך כי כבר בימים אלה רואים סימני התאוששות בכלכלת ארה"ב אולם "התוכנית האווילית של ברק אובמה עלולה להחריב הכל". אסטרחן סבור כי "ברור לגמרי שהבנקים הישראליים לא יוכלו להתקיים בכוחות עצמם והממשלה תצטרך להציל אותם. השאלה היא האם הממשלה תציל אותם בזמן או שהיא תחכה עד שיהיה מאוחר מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully