וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף תוכניות התמריצים: אובמה יקצץ הגירעון התקציבי במחצית ל-533 מיליארד דולר עד ל-2013

ניו יורק טיימס

22.2.2009 / 8:58

תוכנית אובמה תוריד את הגירעון מ-10% מהתמ"ג השנה לגירעון השווה ל-3% מהתמ"ג



לאחר שורת אישורים של תוכניות תמריצים וחילוץ יקרות, נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי השבוע להכריז על תוכנית להורדת הגירעון התקציבי בחצי עד לסוף כהונתו - כך דיווחו בכירים בממשל האמריקאי. הורדת הגירעון תתבצע בעיקר על ידי הסגת כוחות הביטחון האמריקאים מעיראק והעלאת המסים לעשירי המדינה.



תוכנית התקציב של אובמה, שאותה הוא צפוי להציג ביום חמישי, תאשר גם את כוונת נשיא ארה"ב להשיק תוכנית שאפתנית לשינוי מדיניות ביטוחי הבריאות והאנרגיה, כפי שהתחייב בקמפיין הבחירות שלו.



נשיא ארה"ב "ירש" מקודמו בתפקיד, ג'ורג' וו. בוש, גירעון של 1.2 טריליון דולר לשנת 2009, הצפוי לעלות ל-1.5 טריליון דולר, בעקבות ההשקעות הראשוניות במסגרת תוכנית התמריצים לכלכלה האמריקאית. הטיוטה לתקציב לשנת הכספים 2010, אשר תחל ב-1 באוקטובר, תכלול תחזית של 10 שנים, אשר תחזה כי הגירעון התקציבי של ארה"ב ירד לרמה של 533 מיליארד דולר בשנת 2013, השנה האחרונה לכהונתו של אובמה בקדנציה הנוכחית.



למרות שסכום זה מהווה הורדה של שני שליש מהגירעון התקציבי הנוכחי - יותר ממה שתיכנן אובמה להוריד - טענו יועצים לשלטון כי הגירעון הנוכחי נופח על ידי תשלומים חד פעמיים במסגרת תוכנית התמריצים.



בחישוב לפי גודלה הנוכחי של הכלכלה האמריקאית, הורדת הגירעון התקציבי ל-533 מיליארד דולר ב-2013 משמעותה הורדה מגירעון השווה ל-10% מהתמ"ג - הגירעון הגדול מאז מלחמת העולם השניה, לגירעון השווה ל-3% מהתמ"ג, רמה אשר כלכלנים נוטים לאשר אותה כמעשית. אובמה צפוי להראות בתחזיתו כי הגירעון יישאר ברמה זו עד לשנת 2019.



בנאום השבועי שלו ברדיו ובאינטרנט, אמר אובמה כי התקציב הראשון שלו היה "מפוקח מבחינת הערכה ומבחינת חשבונאות, ומפרט היטב את האסטרטגיה שלי להשקעה במה שצריך, קיצוץ במה שלא צריך ושימור המשמעת הפיסקאלית", לדבריו. "אנחנו לא יכולים לחזור לצמיחה בלי להשתלט על הגירעונות שלנו", אמר אובמה.



נשיא ארה"ב צפוי להציע העלאת מסים על הכנסות מהשקעות בקרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות בשיעור של מס ההכנסה הרגיל הנהוג בארה"ב - 35%, ואולי אפילו לחזור לרמה של 39.6%. כיום המס מרווחים מהשקעות בקרנות גידור וקרנות פרטיות עומד על 15% לכל היותר.



בשנת 2007 התנגדו גם רפובליקנים וגם דמוקרטים להעלאת מסים שכזו, אבל לאחר הביקורות הרבות שספג הוול סטריט לאור המשבר האחרון - בעיקר בשל השכר המנופח שקיבלו הבכירים, עשויה החלטה שכזו להיות פופולרית יותר בקרב מקבלי ההחלטות בארה"ב.



הצעה נוספת בתקציב של אובמה היא לקצץ בתוכניות שונות, ביניהן תוכנית מדיקל אדוונטאג', המסבסדת ביטוח בריאות לחברות ביטוח שמעניקות כיסוי לקשישים, אשר יכולים להשיג את הביטוח הזה באופן ישיר מהממשלה. תוכנית נוספת שאובמה מעונין לקצץ בה היא חוזים עם קבלנים פרטיים, בעיקר קבלני אבטחה. ברק גם יחזור בו בכמה מהתחייבויותיו במהלך הבחירות - כמו הכפלת הסיוע למדינות הנזקקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully