וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראל: הנגיד מוריד את הריבית והמרווח הפיננסי לא קטן - המדיניות המוניטרית לא אפקטיבית

יעל פולק

22.2.2009 / 11:29

במיטב מעריכים: בנק ישראל לא יכול לשלוט על ריבית אפס בשוק - יש גבול אפקטיבי תחתון לריבית



"מבחינה טכנית בנק ישראל לא יכול לשלוט על ריבית אפס בשוק - יש גבול אפקטיבי תחתון לריבית. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הבהיר שהגבול התחתון גבוה מאפס, אבל לא הגדיר אותו בדיוק", כך אומר הבוקר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל. "ייתכן שבבנק ישראל יבצעו הפחתת ריבית אחת, וייתכן שיגיעו לרמת הריבית הרצויה באמצעות שתי הפחתות, אך זהו עניין טכני בלבד בניסיון להגיע לגבול האפקטיבי".



בהתייחס לשוק המק"מ, מציין שראל כי הצפי הוא להפחתת ריבית של 0.25% בחצי השנה הקרובה: "רוב הכלכלנים מסכימים שהריבית תהיה נמוכה מ-0.75%, כך שהשוק לא מגלם את מלוא הירידה בריבית".



הכלכלן והאסטרטג הראשי במיטב, רון אייכל, מעריך הבוקר כי בנק ישראל יפחית את הריבית ב-0.5%. לדבריו, "בבנק מודעים לזה שהריביות בעולם יורדות והם צריכים להוריד את הריבית - זאת למרות שההפחתה לא אפקטיבית בגלל החומות הסיניות בין הבנקאות המסחרית לבנק ישראל. אם הנגיד מוריד את הריבית והמרווח הפיננסי לא קטן - המדיניות המוניטרית לא אפקטיבית. מחיר הכסף של הבנקים ירד והם נותנים פחות ריבית על הפיקדונות, אך לא מורידים את העמלה על האשראי, והמרווח הפיננסי של הבנקים הולך וגדל". למרות זאת מסביר אייכל כי "פערי הריבית עדיין חשובים מכיוון השקל-דולר, המשחק של פערי ריביות עדיין משחק תפקיד ובנק ישראל, שרוצה לפחת את השקל, יבצע מהלך של הורדת ריבית".



"למעשה, יכול הבנק להפחית גם 0.75%, והמודלים מראים שגם רמה של אפס מתאימה לתקופה בה הפעילות הכלכלית נחלשת מאוד, אין אינפלציה והריבית בארה"ב אפסית. כמו שזה נראה במבט מעט ארוך יותר, הריבית הקצרה מפסיקה להיות מוקד העניין. בנק ישראל יוריד את הריבית עוד פעם או עוד פעמיים אבל זה מפסיק להיות הסיפור, כי כולם מבינים שהריבית תשאר נמוכה במשך 2009 כולה, ולפחות בחלק מ-2010".



לדברי אייכל מוקד העניין הוא התערבות בנק ישראל באפיק הממשלתי. "השוק מתעניין בהיקף ההתערבות ובתוכניות חדשות פרי מוחו הקודח של בנק ישראל. המדיניות המוניטרית לא תהיה קונוונציונלית בשנה הקרובה ונראה כלים לא רגילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully