וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תשפיע תוכנית האג"ח של בנק ישראל על מדדי החוב הישראלים ובאילו איגרות מומלץ להתמקד?

TheMarker

22.2.2009 / 11:35

בבנק הפועלים מעריכים היום כי מהלך זה, להבדיל מהפחתת ריבית מוניטרית אשר משפיעה בעיקר על הטווחים הקצרים ופחות על הארוכים, עשוי להביא לירידה משמעותית ברמת התשואות של האיגרות בטווחים הבינוניים והארוכים


השבוע התפרסמה הודעה רשמית של בנק ישראל על כוונתו להתערב בשוק איגרות החוב הישראלי. בנק ישראל הבהיר כי, בכל חודש יפרסם את היקף פעילותו עבור החודש שחלף. על ידי כך מבקש בנק ישראל להוזיל את עלויות האשראי במשק.

המדיניות המוניטרית עד כה, הפחיתה בצורה נכרת את הריבית הקצרה מ-4% באוגוסט 2008 ל-1% כיום, אולם הריבית הארוכה כפי שנקבעת על פי תשואות האג"ח הממשלתיות לא ירדה בצורה משמעותית באותה התקופה. אג"ח שקלי לעשר שנים ירדה מרמה של 5.9% לשיעור של 4.8% בלבד ואג"ח צמוד לעשר שנים ירדה מרמה של 3.15% ל-2.2%.

בבנק הפועלים מעריכים היום כי מהלך זה, להבדיל מהפחתת ריבית מוניטרית אשר משפיעה בעיקר על הטווחים הקצרים ופחות על הארוכים, עשוי להביא לירידה משמעותית ברמת התשואות של האיגרות בטווחים הבינוניים והארוכים.

על פי כלכלני הבנק מומלץ להשקיע במק"מ במינון נמוך בלבד. לדברי כלכלני הבנק "תשואת המק"מ לשנה עומדת כיום על 0.96% בלבד. יחד עם זאת, אנו סבורים כי הריבית בישראל צפויה להמשיך לרדת ולהישאר נמוכה מספר חודשים, ועל כן המק"מ עדיין ראוי להשקעה".

עם זאת ממליצים בבנק להימנע מהשקעה בגילונים. לדברי כלכלני הבנק "השקעה בגילונים אינה מוצדקת משני טעמים עיקריים: תהליך הפחתת הריבית עדיין לא הגיע לסיומו והריבית אינה צפויה לעלות בטווח הקרוב, תוספות התשואה הגלומות בגילונים נמוכות, למעט הסדרה הארוכה (817) אשר מגלמת תוספת תשואה של 0.40%.

בנוגע לשחרים סבורים בבנק הפועלים כי הם מומלצים להשקעה במח"מ של עד 4 שנים. לדברי כלכלני הבנק "השיפועים בעקומי התשואה השקלי והצמוד תלולים ומשקפים את הפיצוי הנדרש על ידי המשקיעים בגין הארכת מח"מ ההשקעה. השילוב של עקומי תשואה תלולים יחד עם תוכנית בנק ישראל לרכישת אג"ח ממשלתיות, מותירה מרווח "צר יחסית" לירידת תשואות נוספת באיגרות החוב הארוכות לאחר המהלך החד שנעשה בשבוע שחלף".

בבנק הפועלים מעריכים שריבית בנק ישראל אשר עומדת כיום על 1%, צפויה להמשיך ולרדת בשבוע הבא ובכך להתקדם לכדי מיצוי תהליך הפחתת הריבית. לאור זאת מעריכים בבנק כי, מסתיים פוטנציאל ריווחי הון באגרות החוב השקליות הקצרות. לעומתן אג"ח בטווח הבינוני עשויות להניב ריווחי הון נוספים בשל רכישות אג"ח של בנק ישראל. לאור האמור, ממשיכים להמליץ בבנק על ניהול מח"מ בינוני של עד 4 שנים.

בתחום איגרות חוב הצמודות מדד מעריכים בבנק הפועלים כי מדדי הקצר של עד 3 שנים אינו מומלץ להשקעה. בבנק מסתמכים על רצף של שלושה חודשים עם אינפלציה שלילית, בשיעור מצטבר של 1.20% ותחזית לחודשים פברואר ומרץ המגלמת אינפלציה שלילית של 0.4% במצטבר.

עם זאת מצצינים בבנק כי, למרות החששות האינפלציוניים, אשר עשויים להתפתח על רקע מדיניות הריבית הנמוכה בשילוב התחזקות הדולר מול השקל בכ-9% מתחילת השנה, מוקדם לעת עתה להצטייד בהגנות אינפלציוניות לטווחים קצרים. להערכת כלכלני הבנק, האפיק הצמוד הקצר אינו אטרקטיווי להשקעה, בשל החשש כי האינפלציה בחודשים הקרובים עשויה להיות שלילית יותר מהתחזיות המוקדמות.

עם זאת לגבי מדדי בינוני של 4-7 שנים מעריכים בבנק כי הוא מומלץ להשקעה לאור מדיניות האוצר בשמירה על מדיניות הנפקות מוטת שקלים, בשילוב העדר הנפקות אג"ח קונצרני המקטינה את היצע אגרות החוב הממשלתיות הצמודות ומחזקת את מעמדן.

בנוסף אומרים בבנק "בדומה לעקום השקלי, העדר תשואה בחלקים הקצרים של העקום הצמוד, בשילוב הערכות לאינפלציה נמוכה יתמכו בהשקעה באיגרות החוב בטווחים הבינוניים. בנוסף על ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון לתקופות של 4.5-6 שנים הנעות בטווחים בין 1.6%-1.9% ומשקפות אינפלציה גלומה סבירה, אשר מצדיקה המשך השקעה בצמודים הבינוניים".

בנוסף ממליצים בבנק על השקעה באיגרות חוב קונצרניות בדרוגים גבוהים במח"מ הבינוני עד 5.5 שנים אשר מספקות תוספת תשואה הוגנת בהתחשב בסיכון ובסביבת הריבית הנמוכה. בבנק ממליצים על משקל נמוך של הרכיב הקונצרני בהשוואה לרכיב הממשלתי הצמוד על רקע רמת הסיכון והתנודתיות הגלומה באפיק זה.



מדדי הארוך של מעל 7 שנים מומלץ ברכיב קטן. בבנק הפועלים סבורים שמבנה העקום הצמוד צפוי להתמתן במקטע הבינוני והארוך של העקום אך יחד עם זאת מדגישים כי רמת הסיכון באיגרות אלו גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully