וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר מחפשות הזדמנויות בתחום האינטרנט לגולשים

אמיתי זיו

22.2.2009 / 12:43

המשבר הכלכלי יוצר מערכת חדשה של סיכונים והזדמנויות ודוחף את יצרניות הסלולריים לחפש הזדמנויות חדשות



תערוכת העולם הסלולרי בברצלונה (Mobile World Congress) הסתיימה ביום חמישי, וכעת הגיע זמן הסיכומים. שתי מגמות בלטו בכנס, והן שצפויות לתת את אותותיהן בעולם הטלקום בשנה הקרובה. הראשונה היא התחזקות האינטרנט ומפגש של עולם האינטרנט עם עולם התקשורת. המגמה השנייה היא ההאטה הכלכלית, שתעצב את קבלת ההחלטות האסטרטגיות בתחום.



העדויות לכך שהאינטרנט מתחיל להתלכד עם שוק התקשורת רבות. למשל, המכשיר הזוכה בתחרות ה-Mobile Awards היוקרתית של הכנס הוא דווקא המכשיר INQ1 - מכשיר סיני וזול שכל הייחוד שלו הוא שהוא מובנה לשימוש ביישומי אינטרנט כמו פייסבוק, סקייפ ורדיו האינטרנט last.fm. הוכחה אחרת היא שיצרנית המכשירים המובילה בעולם, נוקיה, החליטה לכלול תוכנת קליינט סקייפ מובנית, המקלה את השימוש בתוכנת סקייפ, בכל מכשיר N97 שלה שיימכר.



עדות שלישית היא שמנכ"ל הרשת החברתית מייספייס, כריס דה-וולף, מסר שכבר כיום 20 מיליון מבין 130 מיליון המשתמשים הרשומים ברשת ניגשים אליה דרך הסלולר. דה-וולף העריך שבתוך שלוש שנים שיעורם יעלה ל-50% מהמשתמשים. דוגמה נוספת להליכה של יצרניות התקשורת לקראת משתמשי האינטרנט נמצאה אצל חברת הסטארט-אפ הישראלית IP Gallery, המפתחת מתגים לעולם התקשורת. החברה משווקת כעת מתג למפעילות תקשורת שמאפשר למקבל שיחה בטלפון נייד לראות את תמונותו העדכנית של המתקשר בפייסבוק ואת הסטטוס שלו שם. ב-IP Gallery מכנים את זה "טלקו 2.0" - שם שכדאי לזכור. נראה שבעולם התקשורת הבינו שיש חגיגה כזאת שנקראת אינטרנט, שהכוכבות בה הן הרשתות החברתיות, ושאם לא יזמינו את עצמם למסיבה הזו בזמן - סופם להישאר בחוץ ולאבד כוח.



בכנס נמצאו גם לא מעט הוכחות לעננה הכבדה של המיתון העולמי, למשל, שהתור לשירותי הגברים היה מעט קצר יותר השנה. או אם להשתמש במדדים קצת יותר קשיחים, כמות המבקרים בכנס פחתה, הדוכנים היו צפופים וצעקניים פחות ויצרניות המכשירים השיקו פורטפוליו מכשירים מצומצם מזה שבשנים קודמות.



היצרניות מאיימות על המפעילות



המגמות שצוינו השפיעו על כל השחקניות בשוק ויצרו מערכת חדשה של סיכונים והזדמנויות. נתחיל ביצרניות המכשירים. לדברי אהוד לוי מקרן הון הסיכון ורטקס, "יש סיבה שיצרניות המכשירים הציגו כמות קטנה יותר של השקות. השנה צפויה ירידה של כ-10% במכירות המכשירים בעולם, בעיקר בתחום שדרוגי המכשירים, עוד בעיה אצל יצרניות המכשירים היא אובדן יכולת החיזוי".



היצרניות, החוששות ממיתון, מחפשות הזדמנויות באינטרנט, ולכן כולן השיקו חנויות אפליקציות להורדה. "היצרניות פונות לשירותים, עם חנויות כמו OVI של נוקיה ו-iTunes", הסביר לוי. "הדבר יוצר איום על המפעילות, שלמעשה, הופכות לצינורות בין הלקוח למכשיר, בלי לראות רווח מההורדות". אולם האיום על המפעילות הוא גם הזדמנות, לדברי לוי: "ה'קילר אפליקשיין' של הסלולר כיום הוא פשוט גלישה באינטרנט, לכן המפעילות ממשיכות להתפרנס מחבילות גלישה, שיילכו ויגדלו. התעבורה אצל מפעילות הסלולר בישראל, למשל, עלתה פי 10 השנה עקב הצלחת הנטסטיקים".



ההזדמנות למפעילות - הפרסום הסלולרי



לוי מסביר שלמפעילות יש עוד יתרון שאין לנוקיה ואפל - שהן מכירות את הלקוח היטב. לכן ההערכות הן שההזדמנות של המפעילות נמצאת כעת בפרסום הסלולרי. בתחום הזה פועלות כמה חברות ישראליות, ובראשן קומברס, שהשיקה פלטפורמה לפרסום לחברות סלולר. מתחרה נוספת בתחום היא Mobixell הישראלית. מבחינת חברות התשתית, המצב מלכתחילה לא טוב - ודי בהזכרת הצרות של נורטל ובמידה פחותה של מוטורולה ואלקטל-לוסנט, שהפסידו מיליארדים בשנה האחרונה. מול אלה זוהרות בהצלחותיהן אריקסון ו-Huawei הסינית, שעליה אומר לוי: "החברה נותנת שירות בלתי רגיל בעלויות נמוכות כי עלויות המהנדסים שלה זולות".



בתחום התשתיות הורגשה בכנס מגמה נוספת, כאשר בתחרות על תקן הדור הרביעי מתחזק מקומה של טכנולוגיית ה-LTE (Long Term Evolution), ואילו זה של ה-WiMax נחלש. הסיבה לכך היא כנראה שאין מקום לעוד טכנולוגיה בין הדור השלישי הנוכחי, המכונה HSPA, לבין הדור הבא, שהוא ה-LTE - ודאי לא בתנאים של מיתון כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully