וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווקים גלובלים: האם אמון המשקיעים באיגרות חוב קונצרניות איכותיות מתאושש?

רון אייכל

22.2.2009 / 12:54

הנפקות החוב בשבוע האחרון שהסתכמו בהיקף של 33.9 מיליארד דולר, היו סיבה לשמחה



מאז תחילת המשבר, הנכס הטוב בסביבה היה האג"ח הממשלתי האמריקאי. כך, במהלך 6 הרבעים האחרונים, חלה עלייה בפערי התשואה שבין איגרות החוב הממשלתיות לאלו הקונצרניות. לפיכך, הנפקות החוב בשבוע האחרון שהסתכמו בהיקף של 33.9 מיליארד דולר, היו סיבה לשמחה.



בשבוע האחרון היו שתי הנפקות מעניינות. ההנפקה המרכזית השבוע הייתה של חברת התרופות השוויצרית, Roche, הנפיקה חוב בהיקף של 16 מיליארד דולר, שהוא קרוב ל-50% מסך ההון שהונפק בשבוע המסחר האחרון. אפילו מעבר לכך, הנפקת האג"ח של Roche הביאה לידי כך שיום זה תפס את המקום הראשון מבחינת סך החוב הקונצרני המונפק, לפחות מראשית 2001, וככל הנראה אי פעם.



מטרת ההנפקה האדירה של Roche הייתה מימון של רכישת Genentech. ההנפקה הייתה שילוב של אג"חים בעלי קופון קבוע ומשתנה ועל פני טווחים שונים של 10,5,3,1 ו-30 שנים. נציין, כי רמת החוב של Roche, לפי סוכנות הדירוג מודי'ס היא השנייה הגבוהה ביותר – '1AA'. לפי סוכנות הדירוג S&P היא נמצאת במקום הרביעי, ברמה של 'AA-'.



הנפקה מעניינת נוספת בשבוע המסחר האחרון, הייתה של חברת התעשייה בתחום התעופה, Honeywell. החברה גייסה חוב ל-5 ול-10 שנים. החוב ל-5, על סך של 600 מיליון דולר, שנים הונפק בתשואה לפדיון של 3.93%, שהיא גבוהה ב-225 נקודות בסיס מעל לאג"ח של ממשלת ארה"ב. החוב המונפק ל-10, על סך של 900 מיליון דולר, שנים הונפק בתשואה לפדיון של 5.05%, המגלם תשואה עודפת של 237.5 מעבר ל-UST. איכות החוב של האג"חים של Honeywell דורגו ב-'A2' שהוא החמישי הגבוה ביותר.



מהמתרחש בתחום איגרות החוב, הנמצאות בדירוג השקעה, ניתן לראות כי ישנה התגברות במידת אמון המשקיעים בניירות. הפעילות גדלה ופערי התשואה אף הולכים ומתכווצים. בעוד שבתחום דירוג ההשקעה הפירמות מצליחות להנפיק חוב, גם אם הפער ניכר מהבנצ'מארק לעומת לפני שנתיים, עדיין השוק חי. בתחום האג"ח בתשואה גבוהה.



אותן אג"חים המדורגות נמוך מ-'-BBB' לפי S&P, או נמוך מ-3Baa', לפי מודי'ס, הסיטואציה היא קשה הרבה יותר. סוכנות דירוג האשראי מודי'ס פרסמה השבוע דו"ח שלא מסב הרבה נחת לחברות שלהן דירוג ספקולטיבי. בדו"ח נכתב כי חברות אלו עומדות בפני סיכון גבוה וכי חלק מהן לא יוכל למחזר את החוב, עקב הקשיים בשווקים הפיננסיים ועקב החולשה הכלכלית.



מהדו"ח עולה, כי היקף פדיונות של ריבית וקרן של חברות בדירוג ספקולטיבי השנה, צפוי להסתכם בכ-26 מיליארד דולר. בשנת 2010 הוא יגיע לכדי 44 מיליארד דולר וב-2011 הוא יסתכם ב-120 מיליארד דולר. הקפיצה הניכרת בשנת 2011 משקפת צרכי מימון של רכישות ממונפות.



לפי הסוכנות, שיעור חדלות הפירעון בקבוצה הספקולטיבית צפוי להגיע לכדי 16.4%, לעומת 4.4% בלבד, בסוף השנה שעברה. לפיכך, המשקיעים נותרים סלקטיביים תוך העדפת איגרות החוב האיכותיות על פני אלו השייכות לדירוג הספקולטיבי. בעבר כבר תמכנו בהעדפת איגרות חוב איכותיות על פני אלו המסוכנות, ובאופן עקרוני אנו ממשיכים לשמור על עמדה זו.



הכותב: רון אייכל הוא כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully