וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורד דר מפסגות: אובמה וצוותו מוחקים במהירות את האשראי שנתן להם הציבור - קשה לראות היום פתרון לבעיה ללא הלאמת בנקים

ורד דר

22.2.2009 / 13:35

בבית ההשקעות מעריכים שכל עוד הנכסים הרעילים יושבים במאזנים, הבנקים האמריקאים לא יכולים לתת אשראי, ולמעשה לא יכולים לעבוד


אם כל חברות הפיננסים מוחקות אשראי שנתנו בעבר, מדוע ששוק ההון לא ימחק גם הוא אשראי שנתן בעבר? - במקרה הזה, לנשיא האמריקאי החדש. כרגע נראה שאובמה והצוות עושים את כל הטעויות האפשריות בנסיון לחלץ את המשק האמריקאי מהבוץ.

לאחר ששר האוצר האמריקאי, טים גייטנר, הבטיח שיכנס מסיבת עיתונאים ובה יציג את פרטי תוכניתו להצלת הבנקים, שוקי המניות בארה"ב שהיו בדרך לירידה חדה, שינו כיוון באותו יום בציפייה לכך שכל בעיותיהם ייפתרו אחרי אותה מסיבת עיתונאים. כולם חיכו במתח רב למועד ההודעה, והוכו בהלם כששמעו שיש רק קווים כלליים לתוכנית, ושגייטנר – בדיוק כמו קודמו בממשל בוש – לא יודע איך לפתור את הבעיה.

עבר שבוע והתוכנית להצלת המשכנתאות שהציג שר האוצר בשבוע שעבר התקבלה בזעם ובאיומים במרד משלמי מיסים. הרעיון של התוכנית בהיקף של 75מיליארד דולר, הוא לסייע למשלמי משכנתאות שההחזר החודשי שלהם גבוה יחסית להכנסתם, גם אם עדיין לא הגיעו לשלב חדלות הפירעון.

בעוד משרד האוצר האמריקאי טוען שיש לסייע למי שנקלע שלא באשמתו למצב כלכלי קשה, ושצעד זה יסייע למשק כולו, טוענים עתה מספר הולך וגדל של משלמי מיסים אמריקאים, שאינם רואים הצדקה לסייע מכספם למי שנהג בחוסר אחריות וקנה בית שאינו יכול להרשות לעצמו.

אבל רמת האמון עדיין לא נשחקה כליל

ביום שישי כבר נרשמה ירידה של 3% ויותר במדדי המניות, לאחר שאחד הסנטורים דיבר על כך שלא יהיה מנוס מהלאמת הבנקים. לא שזה היה חדש לשוק, מדברים על זה כתוצאה סופית ידועה מראש כבר חודשיים בערך, וביתר שאת בשבועות האחרונים.

תזכורת קצרה: כל עוד הנכסים הרעילים כלומר נכסים שערכם נשחק עד קרוב לכלום, ושבדרך כלל אין להם שוק, אין להם מחיר, ואין אפשרות להיפטר מהם נמצאים במאזני הבנקים, הם לא יכולים לתת אשראי, ולמעשה לא יכולים לעבוד. קשה מאוד לראות היום פתרון לבעיה ללא הלאמה של הבנקים במודל כזה או אחר. כך עשתה גם אירלנד לאחרונה עם שלושת הבנקים הגדולים שלה. גם בריטניה באותו מצב.

הלאמת הבנקים גורמת לדילול המניות. לכן ראינו את מניות שני הבנקים שנתפסים היום כבעיתיים ביותר, סיטי ובנק אוף אמריקה, נופלות ב-25% ביום שישי. מנית סיטי כבר קרובה מאוד לאפס. וגם המניות של שאר הבנקים נשחקו יחד איתם.

אז איפה רואים שעדיין קיים אמון?

ביום שישי, בסוג של שידור חוזר לשבוע שעבר, בעת שהמניות החלו צוללות, יצאה הודעה מהבית הלבן ועל פיה הם יציגו את פרטי התוכנית להצלת הבנקים בשבוע הזה. זה הספיק בשביל שירידה בת 3% במדדי המניות, תהפוך לירידה של 1% בלבד במניות עד סוף יום המסחר. השוק עדיין מאמין שהממשל יציל אותו.

נראה שלא יהיה מנוס מהלאמה, שהיא שם גנרי למהלך בו הממשלה מסייעת בצורה כזו או אחרת, ובתמורה לוקחת לעצמה מניות.להערכתנו, הלאמת הבנקים תאתחל מחדש את המערכת הבנקאית. היא גם עלולה לאתחל מחדש את הכיס של משלם המיסים האמריקאי וזה לא צחוק.

הנסיון שהותירו הלאמות הבנקים שנעשו בעולם עד כה, מלמד על דפוס דומה: הממשל מטיל מגבלות על שכר ועל בונוסים, בחלק מהמקרים הממשל גם שומר לעצמו את הזכות להתערב בשימוש בכספים שהועברו לבנקים לצורכי אשראי, מחיר המניות מתאפס, אף מדינה לא עשתה תספורת לאף אג"ח של אף בנק שהלאימה. לכן לא בטוח שהסעיף האחרון ישרוד לעד.

המניות שלא הושפעו מהצרות של הבנקים, מושפעות מחוזקו של הדולר. בשבועות האחרונים, לנוכח הבעיות הקשות שצצות במזרח אירופה – וכתוצאה מכך גם במערבה – התחזק הדולר מול מרבית המדינות (וגם מול השקל). מכיוון שכ-40% מהכנסותיהן של 500 המניות במדד ה-S&P מקורן מחוץ לארה"ב, כל התחזקות כזו גורמת נזקים משמעותיים לאותן חברות. מדד ה-S&P גבוה עתה ב-2.3% בלבד מרמת השפל שנרשמה בו לפני שלושה חודשים. הוא כבר היה גבוה ב-24% מאותו שפל.

אל מול הירידה בת כ-15% בשווי המניות בשוק האמריקאי מראשית השנה, בישראל עלה שוויין בכ-10%. נכון שיש סיבות מיקרו ייחודיות לישראל: קידוח הגז, "תמר", למשל. אבל עדיין קשה להצדיק פער שכזה בתקופה שכזו.

התערבות בנק ישראל באג"ח מדינה

התשואה על האיגרת השקלית ל-10 שנים ירדה בשני ימי המסחר שעברו מאז הודעת בנק ישראל על כוונתו לרכוש אג"ח מדינה ב-0.41, שהיא עלית מחיר של 3.1%. מחירה של האיגרת הצמודה בעלת מח"מ דומה עלה ב-2.6%.

אין כל דרך לדעת כמה מתוך ההשפעה הזו נובעת מרכישה ישירה של בנק ישראל באיגרות אלו, אם בכלל, וכמה נובעת מהצפיות של השוק. את היקף הרכישות נדע רק בסוף חודש זה, וגם אז – זה לא יאמר לנו כלום על היקף הרכישות העתידי המתוכנן. בנק ישראל ימשיך עם הרכישות היומיות, כאשר בינתיים הוא מעקר את הזרמת הכספים שלו.

בהמשך, כאשר ריבית בנק ישראל תגיע לנקודה הסופית שלה, יעבור בנק ישראל לעיקור חלקי בלבד של ההזרמה. בכך ישיג בנק ישראל שתי מטרות (כרגע הוא משיג רק אחת): השטחה מסוימת של העקום, כך שהריביות במשק יופחתו לא רק על אשראי לטווח קצר, אלא גם על אשראי לטווח ארוך יותר, וכן הזרמה שתמנע דפלציה במשק.

ריבית בנק ישראל

ההחלטה ביום שני. בנק ישראל, כמו חלק גדול מהבנקים המרכזיים בעולם, נמצא קרוב מאוד לנקודת הסיום של תהליך הפחתת הריבית. בארה"ב כבר הגיעו אליה, עם ריבית של 0-0.25%, ביפאן הריבית כבר 0.1%. סביר שנקודת הסיום של הריבית בישראל תהיה 0.25%. העיתונים מדווחים הבוקר על הפחתה צפויה של 25-50 נקודות בסיס ביום שני. אנחנו מוסיפים לזה גם אפשרות של הפחתה ב-75 נקודות. האם נגיע לנקודת הסיום באפריל, לאחר עוד שתי החלטות ריבית, או כבר במרץ לאחר הפחתת ריבית אחת – פחות חשוב.

הכותבת ורד דר – כלכלנית ואסטרטגית ראשית פסגות בית השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully