וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק האח הגדול": בית המשפט העליון הורה למדינה לספק פרטים לגבי קבלת נתוני תקשורת של בעלי מקצוע

נורית רוט

22.2.2009 / 18:28

האגודה לזכויות האזרח טענה בעתירה כי חלק מהוראות החוק פוגעות בזכות החוקתית לפרטיות



שבעה שופטי בג"צ יצטרכו להכריע בקרוב האם חוק סדר הדין הפלילי - סמכויות אכיפת נתוני תקשורת, הידוע בכינויו: "חוק האח הגדול", פוגע בזכות לפרטיות ובחיסיון החל על עורכי דין ועל עיתונאים, ולכן יש לבטל הוראות הכלולות בו, אם לאו.



בסופו של דיון, שארך כשעתיים, החליטו היום השופטים - דורית ביניש, אליעזר ריבלין, אילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי, עדנה ארבל, אסתר חיות וחנן מלצר - לדחות את מתן החלטתם בעתירה. בנתיים הורו השופטים למדינה לחשוף תוך 30 יום את הנוהל הפנימי שהוציאה המשטרה הקובע הגבלות על קבלת נתוני תקשורת של בעלי מקצוע כגון עיתונאים.



בעתירה, שהוגשה באפריל 2008 נגד המשטרה, רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים העסקיים ורשות המסים, משרד המשפטים וחברות תקשורת, טענה האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד דורי ספיבק, כי חלק מהוראות החוק פוגעות בזכות החוקתית לפרטיות, ועשויות להביא למצב שבו מידע אישי ביותר אודות אזרחים יעבור למחשבי המשטרה ורשויות חוקרות אחרות.



על פי החוק, שנכנס לתוקף בסוף יוני שעבר, יכולה המשטרה להקים מאגר מידע או מנוע חיפוש שיכלול את הנתונים הבאים: מספרי טלפון, בהם גם מספרים חסויים, שמות בעלי מנוי ואפשרות לחיפוש לפי שם ולפי מספר, מספרי ברזל של מכשירי הטלפון (המספרים החקוקים במכשיר), ומיפוי אנטנות הטלפונים הניידים.



בנובמבר האחרון הצטרפה לשכת עורכי הדין לעתירה, וטענה, באמצעות עו"ד דן חי, כי יש לבטל את סעיף 4 לחוק, המאפשר לרשויות קבלת נתוני תקשורת ללא פנייה מוקדמת לקבלת אישור מבית משפט בנוגע למקרים שבהם המנוי הוא עורך דין.



מההערות שנשמעו במהלך הדיון על ידי השופטים חנן מלצר ואילה פרוקצי'ה עולה כי גישתם לטענות שהועלו בעתירות היתה אוהדת. השופטת פרוקצי'ה שאלה את באת כוחה של המדינה, עו"ד דנה בריסקמן, האם עצם התקנת הנוהל המשטרתי אינה מעידה שהמדינה בעצמה סבורה כי הוראות החוק אינן מגנות באופן מספק על החיסיון העיתונאי. באת כוח המדינה השיבה כי "בנוהל הזה הלכו לצד המחמיר, אבל אני בהחלט לא חושבת שיש לנו פה בעיה של חוקתיות במסגרת הזאת". לדבריה, הנוהל נועד למקרים החריגים. בהקשר זה תהה מלצר: "אבל עדין הפעלתם את החריג מעל 500 פעמים". תשובת המדינה: "יחסית לצווים שהתבקשו על ידי בימ"ש זה לא הרבה"; מדובר במקרים שהיו תלויים בהם חיי אדם".

לעומתם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש השמיעה הערות ביקורתיות יותר: "יכול להיות שהסדרת קבלת החומר יותר טובה מאשר העדר הסדרה", אמרה. את מועצת העיתונות יצגה עו"ד אורנה לין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully