וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש העסקים רני פרידריך בתחזית מפחידה:"אנו בתחילתו של חורף גרעיני"

יורם גביזון

22.2.2009 / 21:21

פרידריך: "המשבר מחלחל לעולם הריאלי מהר מאוד. אחרי הפצצה יש תקופה ארוכה של קור וחושך"


לא רבים מכירים את רני פרידריך, אך התחזיות הפסימיות שלו על כלכלת העולם בכלל והמערכת הפיננסית בפרט הן מפחידות. פרידריך נמצא בימים אלה בהליך גיוס של 200 מיליון דולר לקרן השנייה שהוא מקים עם שותפיו - בנק לאומי ושלמה נחמה, לשעבר יו"ר בנק הפועלים.

הקרן הראשונה שהקימו, בהיקף של כ-200 מיליון דולר אמנם הניבה תשואה נאה של 8% ב-2008. ואולם מכשירים פיננסיים אחרים שהנפיק פרידריך בשנים 2005-2006 - מכשירים שנהפכו למוקצים במשבר הנוכחי - נפלו והניבו למשקיעים בהם הפסדים ומחיקות גדולותובכל זאת, פרידיריך הוא אחד המומחים הבודדים בישראל בתחום המכשירים הפיננסיים, הניחן בראיה מעניינת ושונה על המערכת הפיננסית. לדבריו, בתוך שנה עד שנה וחצי נראה גל נוסף של פשיטות רגל של בנקים גדולים שאיבדו את זכות הקיום שלהם.

"הממשלות יחזיקו אותם בחיים עד שהאפקט של פשיטות הרגל יהיה מינימלי, והמערכת הפיננסית תתארגן", אומר פרידריך בראיון ל-TheMarker. "הצילו את ענקית הביטוח AIG לא מפני שהיא חברת ביטוח, אלא משום שיש לה CDS בכמות עצומה שביטחו מפני נפילות של אג"ח, וקריסה של החברה היתה נהפכת לסופת הוריקן. הרבה בנקים היו נעלמים למחרת".

וזה פתר את הבעיה?

"לא. כמות ההתחייבויות הבנקאיות באמצעות CDS ו-ISDA מגיעה לסכום בלתי נתפש של 40-60 טריליון דולר. עד היום הזרים הממשל האמריקאי 2 טריליון דולר - סכום זניח יחסית. להערכתי, הממשלות יחכו עד שהמאסה הקריטית של ה-CDS תרד. הביטוח פוקע בדרך כלל בתוך שנתיים עד שלוש, ואז האפקט יהיה פחות מהותי".

ומה יקרה עד אז?

"המשבר מחלחל לעולם הריאלי מהר מאוד. אנו נמצאים - והלוואי שאתבדה - בתחילתו של חורף גרעיני. זה מתחיל מלמטה: המחזורים של בתי העסק יורדים, הבנקים לוחצים יותר, ספקים רוצים ביטחונות, לקוחות משלמים מאוחר יותר. זה כדור שלג שמתחיל להתגלגל ואני לא יודע איך עוצרים אותו".

הסיפור המלא - מחר במהדורה המודפסת של TheMarker

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully