וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום תנודתי בבורסה הסתיים ביציבות

טל לוי

23.2.2009 / 16:30

פתיחה החיובית מעבר לים נתנה רוח גבית לת"א שננעלה סביב קו המשווה. מדד הבנקים ירד בכ-1%. פרטנר השילה 3% בתגובה לדו"חות

בתום מסחר תנודתי הבורסה בתל אביב ננעלה ביציבות ובעליות קלות, למרות המשיכה של הבנקים לטריטוריה האדומה. היום נפתח בעליות, עבר לירידות והסתיים כאמור קצת מעל קו המשווה, על רקע הפתיחה החיובית מעבר לים.

המעו"ף עלה ב-0.1%, מדד תל אביב 100 הוסיף 0.07% ומדד הבנקים נחלש ב-1%. המחזור הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל.

עשות המשיכה לזנק היום ועלתה בכ-3% במחזור גבוה של 65 מיליון שקל. אי.די.בי פיתוח תחזקה בכ-5.8% בעקבות עדכון מחיר הצעת הרכש של החברה האם ל-41 שקלים ופרטנר השילה כ-3% בתגובה לתוצאות שהצביעו על חולשה ברבעון הרביעי.

האווירה הפסימית שולטת בשוקי ההון בימים אלה ובמיוחד לנוכח חששות כי התרחבות הפסדי הבנקים תחייב את הלאמתם - מהלך שיגרום לבעלי מניות הבנקים להפסיד את כל כספם. ובאירופה, הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי על רגולציות מחמירות על השווקים הפיננסיים, קרנות הגידור וחברות דירוג האשראי במהלך פסגה בברלין שעסקה בדרכי הטיפול במשבר הכלכלי העולמי.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, רוצה להטיל איסור על מתן משכנתאות בשווי של 100% מהבית. החלטה זו עשויה להיות חלק מתוכנית חדשה לחילוץ הבנקים בבריטניה בהיקף של 500 מיליארד ליש"ט (750 מיליון דולר).

גם תוכניתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, זוכה לביקורת, בעיקר בשל היותה כללית מדי ובלתי ממוקדת. על כל פנים, שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, קראה לסין להמשיך ולקנות איגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב כדי לסייע לממן את תוכנית התמריצים של הנשיא ברק אובמה.

סין, המחזיקה הגדולה ביותר באיגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב, הגדילה רכישות אג"ח אלו ב-46% בשנה שעברה, לסכום כולל של 696 מיליארד דולר, לאחר שהמיתון הגלובלי דירבן את הביקוש לני"ע אלו.

ובישראל, הערב בשעה 17:30, צפוי בנק ישראל להכריז על גובה הריבית במשק וההערכות הן כי הריבית, שעומדת כיום על 1% בלבד - תרד ב-0.25%-0.5%. במידה ואכן יוריד בנק ישראל את הריבית, תהיה זו הורדת הריבית השביעית ברציפות. "תחמושת" הורדת הריבית מתקרבת במהירות לסופה ולכן החלו בבנק ישראל להפעיל כלי חדש: החל מהשבוע שעבר רוכש בנק ישראל איגרות חוב ממשלתיות במטרה להעלות את מחירן, להוריד את תשואתן ובכך להוזיל את הריבית שגובים הבנקים המסחריים עבור מתן הלוואות.

לראשונה זה 3 חודשים, תיק הנכסים של הציבור חזר סוף סוף לגדול ובחודש דצמבר הוא גדל ב-37.7 מיליארד שקל. נכון לתום 2008, מסתכם תיק הנכסים ב-1.8846 טריליון שקל. כך עולה מנתוני בנק ישראל. החדשות הטובות הן בענף החיסכון לטווח ארוך (קופות גמל וקרנות הפנסיה): באפריל 2008 היו בקופות ובקרנות נכסים בהיקף של 165.7 מיליארד שקל, אך מאז אפריל חלה ירידה רצופה בהיקף הנכסים עד לרמה של 138.4 מיליארד שקל בנובמבר. בדצמבר, עלה היקף הכסף המופקד באפיקים אלה ל-152.6 מיליארד שקל, לעומת יותר מ-163 מיליארד שקל בתחילת 2008.

נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי וכלל ביטוח זכו באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן ויוכלו למכור את חלקן בקניון גבעתיים לאיש העסקים דוד עזריאלי בתמורה משותפת של 795 מיליון שקל. כל אחד מהמוכרות מחזיקה ב-50% מהקניון.

קבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, הודיעה לפני 4 חודשים כי בכוונתה לחלק את מניות חברת דלק נדל"ן כדיווידנד, אולם לפי שעה המהלך עדיין לא יצא לפועל. העיכוב נובע בעיקר נוכח הדרישות השונות שהעלו הבנקים בישראל ובחו"ל לקבוצת דלק, בנוגע לתנאי ההלוואות של קבוצת דלק. בשוק ההון מעריכים כי הבנקים בבריטניה דורשים ריבית גבוהה יותר על ההלוואות שמשלמת החברה הנכדה DGRE.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully