וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק חוזר בעוד שבוע

הילה רז

23.2.2009 / 11:36

האוליגרך שוהה ברוסיה וצפוי להגיע בשבוע הבא לדיון בתביעה של אורי שני נגדו. במקביל צפוי להינתן פסק דין בפרשת אנגולה-גייט

עורכי דינו של ארקדי גאידמק מסרו היום לבית המשפט השלום בתל אביב כי, לפי מיטב ידיעתם, אמור גאידמק להגיע לישראל ביום שלישי הבא - ה-3 במארס.

במהלך דיון שהתנהל בנוגע לקובלנה הפלילית שהגיש אורי שני נגד גאידמק בטענות כי גאידמק איים עליו, ביקשו עו"ד דוד נרודצקי ולאה סיגלר המייצגים את גאידמק לדחות את הדיון מאחר ולטענתם גאידמק יגיע לארץ.

כפי הידוע כעת ב-4 במארס, יום לאחר הגעתו המשוערת של גאידמק לישראל, אמור להינתן פסק הדין בצרפת בנוגע לפרשת אנגולה גייט. ההנחה היא שגאידמק יעדיף להיות בישראל בעת מתן ההכרעה בצרפת ולא ברוסיה, בה הוא שוהה בימים אלו.

במידה וגאידמק יורשע, כפי שאכן קרה לנאשמים אחרים בפרשת אנגולה גייט בצרפת, עלולה לפרוץ תקרית דיפלומטית בין צרפת לרוסיה, במידה ורוסיה תעניק מחסה לעבריין מורשע או נמלט. בשנים האחרונות השתפרה מערכת היחסים הבינלאומית בין רוסיה וצרפת, ועל פי הערכות רוסיה לא תרצה לפגוע ביחסיה עם צרפת ותפעל להסגרת גאידמק, במידה ויורשע.

נראה, כי גאידמק מעריך שסיכויי הסגרתו מישראל לצרפת, פחותים יחסית לסיכויי הסגרתו מרוסיה. בנוסף לכך, אם גאידמק יורשע וצרפת תגיש בקשה להסגרה - סיכוייו של גאידמק לרצות את מאסרו בישראל גבוהים יותר יחסית לסיכוייו לרצות את המאסר ברוסיה. סביר גם כי תנאי המאסר בישראל נוחים יותר יחסית לתנאי המאסר ברוסיה.

בעקבות העמדתו של גאידמק לדין בצרפת הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי התקף במדינות רבות, בהן האיחוד האירופי, ארצות הברית ועוד. במידה וגאידמק יורשע סביר שגם מדינות הנתונות להשפעה רוסית מובהקת, כמו מדינות ברית המועצות לשעבר, לא יעניקו לגאידמק מקלט, וייטו להסגיר אותו במידה וינחת באדמתם. גאידמק אמנם מחזיק בדרכון דיפלומטי אנגולי, אך הדרכון ניתן לו כיועץ כלכלי של שגרירות אנגולה במוסקבה, ולא בשל שירות דיפלומטי טהור. הסבירות שדרכון זה יסייע לו כעת בהימלטות, במידה ויורשע, קטנה יחסית.

6 שנות מאסר לגאידמק?

נראה כי לאור המצב הרגיש אליו נקלע, נותרה ישראל יעד מועדף על גאידמק, לשהות בו בעת הקראת הכרעת הדין בצרפת בעניינו. השופטת נורית רביב מבית המשפט השלום בתל אביב קיבלה את בקשת נרודצקי וסיגלר, ודחתה את הדיון בשבועיים.

התביעה במשפטו של גאידמק בצרפת - במסגרתו הוא מואשם בסחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה - דורשת להטיל עליו עונש של שש שנות מאסר וקנס של 5 מיליון יורו (6.4 מיליון דולר). העונש שדורשת התביעה להטיל על גאידמק הוא החמור ביותר מקרב העונשים שביקשה להטיל על עשרות אנשי עסקים, פוליטיקאים ודמויות ציבוריות בכירות בצרפת המואשמים במסגרת המשפט. במשפט הואשם גאידמק יחד עם 41 אנשי עסקים, פוליטיקאים ודמויות ציבוריות בכירות בצרפת, בשורה של עבירות, בהן סחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה, תשלומי שוחד, העלמת מס, הונאה ומעילה. לפי כתב האישום בצרפת, הכולל 468 עמודים, עמד גאידמק ביחד עם איש עסקים נוסף, פייר פלקון, במרכזה של הפרשה. במסגרת האישום, גאידמק מכר באופן בלתי חוקי נשק בשווי 791 מיליון דולר בין השנים 93'-98' - תקופה בה הגיעה לשיאה מלחמת האזרחים במדינה.

לפי התביעה, גאידמק ופלקון גייסו את שירותיו של בנו של נשיא צרפת דאז, ז'אן-כריסטוף מיטראן, כדי ליצור קשר עם ממשלת אנגולה. בין השנים 93'-2000 סיפקו השניים נשק - רוסי בעיקרו, באמצעות חברה סלובקית בשם ZTS-OSOS. משלוחי הנשק כללו 420 טנקים, 150 אלף פגזים, 170 אלף מוקשים, 12 מסוקים ושש ספינות מלחמה, לפי כתב האישום. בתמורה למשלוחי הנשק, העניקה ממשלת נגולה זיכיונות לקידוחי נפט לחברות נפט בינלאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully