וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם רויטר: היציבות של מערכת הבנקאות הישראלית גבוהה מזו של המערכת האמריקאית והאירופית

טל לוי

23.2.2009 / 14:40

ב-UBS העריכו לפני מספר ימים כי מערכת הבנקאות הישראלית זקוקה ל-22 מיליארד שקל כדי לשרוד


"רמת השקיפות של הנכסים הפיננסיים המצויים במרתפי בנק לאומי, בנק הפועלים או דיסקונט גבוהה בהרבה מאשר במרתפים האפלים של UBS. הם כבר הפסידו 17 מיליארד דולר ב-2008 ועדיין לא אמרו את המילה האחרונה. אם הייתי צריך להעריך מי יהיו הבנקים שיישארו בסוף כל הסערה העולמית הזו, הייתי אומר שהסיכויים של הבנקים בישראל לשרוד את המשבר גבוהים מאלה של UBS".

כך אומר המנכ"ל והבעלים של חברת הייעוץ חיסונים פיננסים, ד"ר אדם רויטר בתגובה לדו"ח שפרסם ביום חמישי האחרון בנק ההשקעות UBS בנוגע למערכת הבנקאות הישראלית. ב-UBS העריכו כי מערכת הבנקאות הישראלית תזדקק להזרמת הון ראשוני בהיקף של 22.5 מיליארד שקלים מאת הממשלה או בעלי הבית של הבנקים.

"איני יודע מאיפה UBS מביאים את אותם 22 מיליארדי השקלים שמדינת ישראל תצטרך להוציא מהכיס כדי לתמוך בבנקים" אומר רויטר "גם אם המספר הזה הוא נכון, אז הרי ביחס לתוצר הישראלי, הוא מהווה התערבות של לא יותר מ-3% בעוד שבארה"ב היקף ההתערבות לה תזדקק המדינה בכדי לעזור למערכת הבנקאות שלה מוערך בכ-12% עד 15% מהתוצר של ארה"ב. באנגליה היקף ההתערבות מוערך בכ-18% עד 20% מהתוצר שלה.

ההון של הבנק מורכב משני רבדים: הון ראשוני שהוא רווחים צבורים של הבנק או הזרמות הון, כלומר כסף מזומן של ממש. ההון השני (הון שניוני) מורכב מהלוואות ושטרי הון שהבנק מגייס כלומר מ"כסף וירטואלי". ב-UBS מעריכים כי הבנקים יזדקקו להזרמה של הון ראשוני כלומר של כסף מזומן.

עוד ממשיך רויטר ואומר כי גם במצב שבו בנק ישראלי יקלע למשבר, מדינת ישראל בוודאות תעמוד מאחוריו ותציל אותו. "אני לא בטוח שלשוויץ יהיו מספיק משאבים לעמוד מאחורי הבנק הבינלאומי המפלצתי שנקרא UBS במידה והוא יקלע למשבר" אומר רויטר "השווייצים כבר הוכיחו לפני שבע שנים שהם נתנו לחברת התעופה הלאומית שלהם לפשוט את הרגל. UBS הוא בנק שכנראה גדול על שוויץ".

"בעולם שבו הכל יחסי, עם כל הצרות שיש לנו, היציבות של מערכת הבנקאות הישראלית גבוהה כיום מזו של מערכת הבנקאות האמריקאית, המערב אירופאית וודאי האנגלית. רק לאחרונה התבשרנו שחלק מהבנקים באוסטריה עומדים כנראה להיות מולאמים, כמו הבנקים שכבר הולאמו באירלנד, שלא לדבר על רוסיה או מזרח אירופה שרוב מערכות הבנקאות שם על סף קריסה" הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully