וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מזרחי: על אף ההאטה - המיתון עדין לא כאן; צפי לפיחות צנוע עד אפסי בריבית בנק ישראל

TheMarker

23.2.2009 / 17:08

בהתייחס לתוצר הישראלי ב-2009 מעריכים בבנק כי הוא יגדל ב-1.5%, כשממוצע ההערכות הוא 0.6%



האטה כלכלית בישראל אכן מובחנת, אך המיתון עדיין לא כאן, כך טוען היום מנהל יחידת המחקר של בנק המזרחי טפחות רונן מנחם. לדברי מנחם "למרות הרושם התקשורתי, ההאטה במשק חריפה פחות הן בהשוואה בינלאומי והן בהתייחס להערכות השונות".



בבנק מזרחי מעריכים כי נתון זה עשוי בסבירות מסוימת להוליך את בנק ישראל להפחית את הריבית בשיעור נמוך מכפי שהתכוון תחילה, או אף להותירה ללא שינוי.



בהתייחס לתוצר הישראלי ב-2009 מעריך מנחם כי הוא יגדל ב-1.5%, כשממוצע ההערכות הוא 0.6%. במחצית השנייה אשתקד גדל התוצר ב-1.1% והתמ"ג העסקי גדל ב-0.8% , בעוד החשש היה שהתוצר יישאר ללא שינוי. ברביע האחרון אשתקד פחת התוצר ב-0.5% בלבד.



לדברי מנחם "יש להשוות את הנתונים הן להערכות שתחול בו ירידה בת 4%-3% ובהשוואה לירידה בת 5.8% בגוש האירו, 3.9% בארה"ב ו-12.2% ביפאן. השוואת הרביע האחרון ב-2008 לרביע האחרון ב-2007 מצביעה, בנוסף, על עלייה בת 2%. לבסוף, התבוננות בנתון המנכה את המיסים נטו על ייבוא, גודל תנודתי שלפיחות המהיר בשער השקל הייתה השלכה שלילית לגביו, מצביעה על עליות הן במחצית השנייה אשתקד והן ברביע האחרון".



עם זאת מדגיש מנחם, כי הרכב השינוי בתוצר מצביע על דחיקה החוצה של המגזר העסקי, כך שההוצאה לצריכה ציבורית גדלה, בעוד ההוצאה לצריכה פרטית, ההשקעה בנכסים קבועים וייצוא הסחורות והשירותים קטנו.



לדברי מנחם "אם בנק ישראל יתחשב גם בכך, אפשר שלא ישנה לבסוף את החלטתו. כך או כך, נראה כי בנק ישראל יצטרך להידרש לנושא טרם פרסום החלטתו, שכן הניח כנראה איתנות פחותה של המשק במסגרת דיוניו לקראת קבלת ההחלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully