וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המים: הנזק לחקלאים מקיצוץ המים יגיע ל-630 מיליון שקל - פי 2.5 מהפיצוי שאושר להם בממשלה

עמירם כהן

23.2.2009 / 17:18

שלום שמחון: "יש סכנה אמיתית שהחקלאות במדינת ישראל תתחסל בשל השילוב בין משבר המים למשבר הכלכלי"



הנזק לחקלאים מקיצוץ המים לחקלאות ב-2009 יגיע ל-630 מיליון שקל, פי כמעט 2.5 הפיצוי שאושר להם בממשלה, כך עולה מנתונים שהוצגו על ידי הממונה על התכנון האסטרטגי ברשות המים מיכאל זיידה.



הנתונים מבוססים על עבודה שנעשתה עבור רשות המים על ידי הכלכלן יעקב גדיש ז"ל. זיידה חשף את הנתונים בכנס שקיים משרד החקלאות בנושא הערכות החקלאים לקיצוץ המים. הנתונים שמסר זיידה, אינם כוללים את הנזק מהפגיעה בטבע ובנוף העשוי, על פי גורמי מחקר אחרים, להגיע ל-120 מיליון שקל.



עוד אמר זיידה כי אילו מימשו הממשלות את תוכנית האב למשק המים לשנים 2010-2002 ומממשות את ההחלטות שהן עצמן קיבלו להשקעת המשאבים הנחוצים במשק המים, היה נמנע כליל המשבר המים הנוכחי.



לגבי תרומת הגשמים האחרונים למשק המים אמר זיידה שהיא זניחה והגשמים הללו לא ישפרו במאומה את המצב. הוא ציין כי ב-2009 ניתן יהיה לשאוב מהכנרת 50 מיליון מ"ק בלבד לעומת שאיבה בממוצע רב שנתי של 300 מיליון מ"ק.



זיידה גם התייחס לתוכנית להקים בתוך שנה מתקני התפלה קטנים בהספק כולל של 90 מיליון מ"ק לשנה שיספקו מים מותפלים ב-1.3 יורו למ"ק, כמעט פי 3 ממחיר המים במתקני התפלה גדולים: "כשלא עושים את מה שצריך בזמן משלמים על זה ביוקר", כדבריו.



עוד אמר כי במסגרת תוכניות החירום שגיבשה רשות המים להתמודד עם המשבר, הרשות שוקלת צעדים של ייבוש גינות ומקווה כי הקמפיין האחרון בתקשורת לחסכון במים במגזר הביתי יסייע לקיבוע הצריכה לנפש ואף להקטנתה כפי שנמדדה ב-2008 (105 מ"ק לנפש לשנה). קיבוע הצריכה יחסוך עד 2020 כ-235 מיליון מ"ק, אלא שהחיסכון הזה מותנה בהשקעת כספים ומשאבים אחרים כדי שימומש לאורך זמן.



שר החקלאות שלום שמחון הזהיר את החקלאים כי אין להוציא מהחשבון קיצוץ נוסף במים לחקלאות במהלך השנה. עוד אמר כי המשבר הכלכלי בחקלאות יימשך לפחות שנתיים והחקלאות תאלץ להתמודד בשנתיים הקרובות עם משבר כלכלי בעוצמה שכמותה לא הייתה: "יש סכנה אמיתית שהחקלאות במדינת ישראל תתחסל בשל השילוב בין משבר המים למשבר הכלכלי. עוד אמר כי בשל המצב במשק המים קיימת סכנה שעשרות אלפי דונם של מטעים שייעקרו בגולן לא יינטעו שנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully