וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתאם לציפיות: בנק ישראל הוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-0.75% - הריבית הנמוכה אי פעם

טל לוי

23.2.2009 / 17:30

מטרת הורדת הריבית: החזרת המשק לפסי צמיחה לאחר שבשלושת החודשים האחרונים נרשמו מדדים שליליים



בנק ישראל הוריד את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 0.75% - הרמה הנמוכה אי פעם. זוהי הורדת הריבית השביעית ברציפות שביצע הבנק מאז חודש ספטמבר 2008, אז עמדה ריבית בנק ישראל על 4.25%. כלכלנים העריכו כי הריבית תרד ב-0.25%-0.5%.



המנדט הרשמי של בנק ישראל הוא לשמור על יציבות המחירים אולם בחודשים האחרונים נרתם בנק ישראל להחזרת המשק לפסי צמיחה. בינתיים, ירד מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר 2009 ב-0.5% - המדד השלילי השלישי ברציפות. המדד המשולב של בנק ישראל לבדיקת מצב המשק, ירד בחודש ינואר ב-1.2% - החודש השישי ברציפות בו יורד המדד המשולב.



נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום הציגו גם הם את המיתון אליו נקלע המשק הישראלי: ברבעון הרביעי ירד התוצר ב-0.5% לאחר עלייה של 0.9% ברבע השלישי ועלייה של 3.2% ברבעון השני. בראייה רחבה יותר, עלה התוצר המקומי הגולמי במחצית השנייה של שנת 2008 ב-1.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 4.8% במחצית הראשונה ועלייה של 6% במחצית השנייה של שנת 2007. התמ"ג העסקי עלה ב-0.8% במחצית השנה השניה.



מטרת הורדת הריבית היא להפוך את ההלוואות הניתנות למשקי הבית ולעסקים לזולות יותר ובכך לאפשר להן להתממן בקלות ולשוב לצמיחה. עם זאת, הבעיה העיקרית של בנק ישראל היא שהריבית אותה הוא קובע היא הריבית לטווח קצר ("ריבית ללילה אחד") ואילו הריבית הרלוונטית למי שמקבל הלוואה היא דווקא הריבית לטווח ארוך.



זו הסיבה שבנק ישראל החל לרכוש בשבוע שעבר איגרות חוב ממשלתיות במטרה להעלות את מחירן ולהוריד את התשואה שהן מציעות. תשואת איגרות החוב משמשת כבסיס למתן הלוואות ובבנק המרכזי מקווים כי כאשר התשואות ירד - יורידו גם הבנקים המסחריים את הריבית שהם גובים.



בכך מפעיל הבנק 4 כלים ללחימה במיתון: רכישת איגרות חוב ממשלתיות בבורסה, רכישת מט"ח (שמטרתו הבלתי רשמית היא לסייע ליצואנים) והפחתת ריבית. הכלי הרביעי הוא ביצוע מכרזי ריפו שהם למעשה הלוואה שמעניק בנק ישראל למשקיעים מוסדיים כנגד הצגת בטוחה כמו אג"ח ממשלתי. בכך מזרים הבנק נזילות למוסדיים במקום שימכרו את הנכסים שברשותם בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully