וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון אייכל: באמצעות צמצום הפרוזדור - בנק ישראל ביצע למעשה הפחתה של 0.5%

יעל פולק

23.2.2009 / 18:31

כלל פיננסים: פישר לא הפחית את הריבית בחדות כצפוי - שומר לעצמו תחמושת עתידית



"בנק ישראל ביצע למעשה הפחתה של 0.5%, אך הוא עשה זאת בשתי דרכים: הבנק הפחית את הריבית ב-0.25% אבל צימצם את הפרוזדור ב-0.25%. באופן זה הבנקים נהנים למעשה מהפחתה של 0.5% בריבית על האשראי, אבל מקבלים על הפיקדונות בדיוק את אותה הריבית של לפני חודש. "מבחינת הבנקים - מצבם מצויין", כך אומר הערב הכלכלן והאסטרטג הראשי במיטב, רון אייכל.



"ייתכן שיש כאן ניסיון לייצר עוד הפחתות ריבית בדרך: להשאיר חלק מהתחמושת במחסנית. מבחינה מוניטרית אין ספק שבנק ישראל העז לבצע מהלך, אבל בסך הכל כולם מבינים שהריבית הקצרה היא פחות אפקטיווית וצפויה להישאר נמוכה למשך תקופה ארוכה".



אייכל מתייחס ללקוחות הבנקים ומסביר כי לכאורה "האשראי אמור להיות מוזל ב-0.5% והריבית על הפיקדונות לא אמורה להשתנות. עם זאת, קשה להאמין שהפחתה זו משפיעה מבחינה אקוטית על ניהול הסיכונים בבנקים. אף אחד, גם לא בבנק ישראל, לא תמים מספיק לחשוב שהפחתה זו משנה את צורת קבלת ההחלטות בבנקים".



פישר שומר לעצמו תחמושת עתידית



"פישר שומר לעצמו תחמושת עתידית, למקרה בו ההתערבות בשוק המט"ח לא תשפיע במידה הרצויה", כך אמר הערב אורי גרינפלד, כלכלן מאקרו מכלל פיננסים. "בנק ישראל החליט על הורדת ריבית של 0.25% בניגוד למרבית התחזיות בשוק, שצפו הפחתה חדה יותר. פישר לא מוריד את הריבית בחדות מכיוון שהוא מחכה לראות את ההשפעה של מהלכיו השונים - הפחתות ריבית מצד אחד (השפעה בעיקר על הריביות לטווח הקצר), והתערבות בשוק האג"ח הממשלתיות מצד שני. כרגע לא מורידים הריבית בצורה חדה על מנת לבחון את השפעת ההתערבות באג"ח על הריבית לכל אורך העקום".



"פישר ממשיך להפחית את הריבית כחלק ממאמציו לטפל במיתון אליו גולש המשק. בנוסף לכך, הבנקים מפחדים לקחת על עצמם את האשראי שהיה קודם לכן בשוק הקונצרני, ובנק ישראל מנסה לטפל בבעיה הזו בעיקר על ידי התערבות בשוק האג"ח הממשלתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully