וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיקות שמסתתרות בתיק ניירות הערך של הבנק הבינלאומי

מאת שרון שפורר

24.2.2009 / 7:00

מניית הבינלאומי זינקה ב-20% בשלושה חודשים, לפני ששינתה מגמה. בין ההשקעות של הבנק אפשר למצוא: אג"ח של מוסדות פיננסיים זרים, אג"ח מגובות במשכנתאות וקרנות גידור



>> מי שבחן את ביצועי מניות הבנק הבינלאומי בשלושת החודשים האחרונים ודאי שיפשף את עיניו בתדהמה: מניית הבנק זינקה באותה תקופה ב-20%, בזמן שמדד ת"א-בנקים צנח ב-13%. ספק אם יש בנק בעולם שמנייתו הצליחה לטפס בתקופה זו.



העלייה של הבינלאומי יכולה לנבוע מכמה סיבות, שאף אחת מהן אינה נותנת הסבר טוב מספיק: הפתעה לטובה מדו"חות הבנק לרבעון השלישי של 2008, מרמת ההפרשות לחובות מסופקים הנמוכה יחסית לבנקים אחרים (0.55%) ומההפסדים הלא גדולים בתיק ניירות הערך של הבנק. ייתכן גם שהסיבה לעליות היא חזרתה של מניית הבינלאומי למדד ת"א-בנקים בתחילת 2009, עם עדכון המדדים. סיבה נוספת היא איחוד ההון של מניות פיבי, בעלת השליטה בבינלאומי, שהמשקיעים רואים בו איתות לאיחוד אפשרי גם במניות הבינלאומי.

ואולם בשבוע האחרון התהפכה המגמה, ומניית הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, ירדה יותר ממניות הבנקים המתחרים. ביומיים האחרונים ירדה מניית הבינלאומי ב-11.4%, כאשר מדד ת"א בנקים ירד ב-5.7%.



כמה גורמים עשויים להפעיל כעת לחץ על מניות הבינלאומי: העיקרי שבהם הוא תיק ניירות הערך, בהיקף של 16.4 מיליארד שקל. בתיק יש אג"ח שקליות או צמודות מדד בהיקף של 9.1 מיליארד שקל ועוד 6.5 מיליארד שקל באג"ח נקובות במט"ח. על פי הדו"חות, בחלק זה של התיק נרשמה ירידת ערך של 264 מיליון שקל נכון לסוף אוקטובר 2008, לעומת ירידה של 148 מיליון שקל נכון לסוף ספטמבר. ירידות אלו עדיין לא נזקפו לדו"ח הרווח והפסד של הבינלאומי, ורק חלק מהן נזקפו לקרן ההון של הבנק. בנוסף, המצב בשווקים הוחמר, וייתכן שהיו ירידות נוספות בתיק מאז סוף אוקטובר.



אמנם חלק מהמכשירים שהוחזקו בתיק של הבינלאומי כבר נפדו, וייתכן שהיו שינויים בהרכב התיק מאז סוף אוקטובר, ובכל זאת, בחינת הרכב התיק על פי הרבעון השלישי של 2008 מספקת אינדיקציה לגבי פרופיל הסיכון הגבוה בחלק מהמכשירים שבהם מושקע הבנק.



האם הירידות הזמניות ייהפכו לקבועות?



לבינלאומי יש תיק אג"ח יורובונדס (אג"ח במטבע זר) שהיקפו, נכון לסוף הרבעון השלישי, היה 5.4 מיליארד שקל. מתוכם, 4.5 מיליארד שקל הם באג"ח של חברות זרות, בעיקר מוסדות פיננסיים זרים במדינות מפותחות. בגין תיק זה רשם הבנק הפסד של 43 מיליון שקל בדו"חותיו ברבעון השלישי. בנוסף, נצברו ירידות בתיק שלא הגיעו לדו"ח הרווח והפסד, בהיקף של כ-100 מיליון שקל.



כמו כן חשוף הבינלאומי בהיקף של 805 מיליון שקל לאג"ח מגובות במשכנתאות שחלקן נחשבות למסוכנות יחסית. אמנם רוב התיק מושקע באג"ח של סוכנויות פדרליות שמאז שקיבלו ערבויות של ממשלת ארה"ב נחשבות לבטוחות יותר, אבל חלק לא קטן ממנו (341 מיליון שקל) מושקע (נכון לסוף ספטמבר 2008) באג"ח מגובות משכנאות שהונפקו על ידי גופים פיננסיים זרים. סכום זה מחולק כך ש-205 מיליון שקל מושקעים במשכנתאות מסוג פריים, והיתר (136 מיליון שקל) במשכנתאות מסוג ALT A. אלו משכנתאות הנחשבות למשכנתאות סאבפריים, שכן הן משכנתאות שמסמכי האשראי בהן אינם שלמים.



על פי הדו"חות לרבעון השלישי, בגין חמישה ניירות ערך מסוג ALT A נרשמה ירידה של 152 מיליון שקל סמוך לפרסום הדו"ח הכספי (בנובמבר), ובגין ירידה זו נזקף הפסד של 52 מיליון שקל.



נכון לסוף הרבעון השלישי היתה לבינלאומי גם השקעה של 500 מיליון שקל במכשירים נוספים בעלי פרופיל סיכון גבוה: מכשירים מובנים מבוססי ריבית (שבגינם רשם הבנק ברבעון השלישי הפסד של 5 מיליון שקל), מכשירים מובנים מבוססי סיכון אשראי, קרנות גידור ו-CDS (חוזה לביטוח אשראי של חברות וממשלות). בגין השקעות אלו הבנק זקף הפסד של 44 מיליון שקל בדו"ח הרווח וההפסד ברבעון השלישי.



בשל כל אלו אפשר להניח שברבעון הרביעי יכריז הבנק על חלק מהירידות בתיק, שהוגדרו כזמניות בסוף אוקטובר, כקבועות ויפריש בגינן לדו"ח הרווח והפסד.



על פי דו"חות הבנק, "הפיזור בתיק גבוה, כאשר אין נייר ערך בו ההשקעה עולה על 3% מהתיק". לולא היה מדובר במשבר כה נרחב, ייתכן שההסבר הזה היה מרגיע. הרי הפיזור הזה הוכיח את עצמו במקרה של קריסת בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס, אליו היה הבינלאומי חשוף באופן נמוך משמעותית מרוב הבנקים האחרים. אלא שהפעם כלל לא בטוח שהפיזור יעזור, שכן המשבר פגע אנושות ברוב המוסדות הפיננסיים בעולם, וגם אם החשיפה מפוזרת, אין בה כדי למנוע הפסדים גדולים בשל ירידת ערכם של הנכסים.



בנוסף ללחץ על המניה מצד החור השחור הזה בתיק ניירות הערך, הבינלאומי, כמו כל הבנקים, סובל גם מחששות בשוק לגבי זינוק בסעיף ההפרשות לחובות מסופקים. על פי הערכות בשוק, ההפרשה לחובות מסופקים בכל הבנקים עשויה לעלות כבר ברבעון הרביעי. אפשר היה למצוא רמז לכך באזהרת הרווח שפירסם באחרונה בנק לאומי, ממנה עלה כי ההפרשות עשויות לנוע סביב 2%.



בן זאב: הפסד של עשרות מיליוני שקלים ברבעון



בסקירה שפירסם יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', הוא צופה כי הבינלאומי יסיים את הרבעון הרביעי בהפסד של עשרות מיליוני שקלים. ברקע לכך הוא מונה את ההפסדים בתיק ניירות הערך של הבנק, ובהם גם הפסד של 30 מיליון שקל בגין אחזקה באג"ח של בנק איסלנדי שפשט את הרגל, הפסדים בגין נגזרים בהיקף של כ-30-40 מיליון שקל, גידול בהפרשה לחובות מסופקים לכ-0.9% מתיק האשראי - נמוך בהשוואה לשאר הבנקים, והפסדים של עשרות מיליוני שקלים בקופות הפיצויים לעובדים שיגדילו את הוצאות השכר.



בן זאב מזכיר כי בשנות המיתון של 2001-2002 סבל הבנק מהפרשות גבוהות במיוחד, שהגיעו לשיעור של 1.7% מתיק האשראי ושנבעו מחשיפת הבנק ללווים גדולים ולמימון עסקות ממונפות, אבל בעקבות זאת פעל הבנק במרץ מאז 2003 לשיפור איכות האשראי בצעדים שכללו גם הקטנה של ריכוזיות האשראי, הקטנת משקלם של הלווים הגדולים והקטנת החשיפה לענפים בעלי פרופיל סיכון גבוה. הוא מצפה כי הרכישות של בנקים קמעונאיים דוגמת אוצר החייל ומסד שביצע הבינלאומי יביאו לשיפור איכות תיק האשראי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully