וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק צפוי לחזור לישראל בשבוע הבא - יום לפני הכרעת הדין בצרפת בפרשת אנגולה

מאת הילה רז

24.2.2009 / 7:00



>> ארקדי גאידמק צפוי לחזור לישראל בשבוע הבא, יום לפני הכרעת הדין בצרפת בפרשת אנגולה גייט. בימים האחרונים ביקש גאידמק להכין את מטוסו, את ביתו, את כלי הרכב והמאבטחים שלו לקראת מועד חזרתו לישראל ב-3 במארס. בדיון שהתנהל אתמול בבית משפט השלום בתל אביב, בנוגע לקובלנה הפלילית שהגיש אורי שני נגד גאידמק, הודיעו עורכי הדין, דוד נרודצקי ולאה סיגלר, שמייצגים את גאידמק כי גאידמק אמור להגיע לישראל ביום שלישי הבא וביקשו לדחות את הדיון בהתאם לכך. השופטת נורית רביב קיבלה את הבקשה.

יום לאחר המועד בו אמור גאידמק לנחות בישראל צפוי להינתן פסק דין בעניין האישומים התלויים נגדו בצרפת בפרשת אנגולה גייט. גאידמק הואשם יחד עם 41 אנשי עסקים, פוליטיקאים ודמויות ציבוריות בכירות בצרפת, בשורה של עבירות, בהן סחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה, תשלומי שוחד, העלמת מס, הונאה ומעילה. במסגרת האישום נטען כי גאידמק מכר באופן בלתי חוקי נשק בשווי 791 מיליון דולר ב-93'-98' - תקופה בה הגיעה לשיאה מלחמת האזרחים באנגולה. לפי האישום, גאידמק ושותפו גייסו את שירותיו של בנו של נשיא צרפת דאז, ז'אן-כריסטוף מיטראן, כדי ליצור קשר עם ממשלת אנגולה. בתמורה לאספקת נשק רב, רוסי בעיקרו, העניקה ממשלת אנגולה זיכיונות לקידוחי נפט לחברות נפט בינלאומיות.



התביעה בצרפת דורשת להטיל על גאידמק עונש של שש שנות מאסר וקנס של 5 מיליון יורו. זהו העונש החמור ביותר מבין העונשים שביקשה להטיל על עשרות אנשי העסקים, הפוליטיקאים והדמויות הציבוריות הבכירות בצרפת המואשמים במשפט.



רשויות החוק בצרפת הוציאו בעבר צו בינלאומי למעצרו של גאידמק, אך לא ביקשו את הסגרתו מישראל, לאור הנוהג בישראל שלא להסגיר אזרחים ישראליים למדינות זרות. גאידמק, המחזיק באזרחות ישראלית, וככל הידוע ויתר על אזרחותו הרוסית, ככל הנראה מעריך כי סיכויי הסגרתו מרוסיה לצרפת גבוהים יותר מסיכויי הסגרתו מישראל לצרפת, במידה שיורשע. בשל צו המעצר הבינלאומי נמנע גאידמק מלהגיע לארה"ב, לקנדה ולמדינות רבות באירופה.



"אם גאידמק יבקש לרצות את עונשו בישראל, הוא יצטרך להוכיח שהיה תושב ישראל בעת ביצוע העבירות"



>> בהנחה שלגאידמק אין אזרחות רוסית, סביר שהליך ההסגרה מרוסיה לצרפת יהיה מהיר יותר יחסית להליך ההסגרה מישראל לצרפת - כך אומרת עו"ד עירית קאהן, לשעבר מנהלת המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה. קאהן מציינת כי אם גאידמק מחזיק באזרחות רוסית, סביר שהוא יישאר ברוסיה, מאחר שהרוסים, כמו מרבית מדינות אירופה, אינם מסגירים את אזרחיהם.



גאידמק מחזיק כיום באזרחות ישראלית, דרכון דיפלומטי של אנגולה ודרכון קנדי. ככל הידוע הוא אינו מחזיק כיום באזרחות רוסית, עליה ויתר עם עלייתו לישראל.



ב-99' תוקן חוק ההסגרה בישראל שמאפשר לאדם שהורשע בביצוע עבירות בחו"ל, לרצות עונשי מאסר שהוטלו עליו בישראל. אחד התנאים הבסיסיים לצורך ריצוי המאסר בישראל הוא שהמורשע יהיה אזרח ותושב ישראל בעת ביצוע העבירות בהן הורשע.



קאהן מציינת כי שבעת ביצוע העבירות המיוחסות לו בצרפת, גאידמק לא היה תושב ישראל. לפיכך, במידה שגאידמק יורשע ובמידה שיבקש לרצות את עונשו בישראל, צפוי מאבקו להתמקד בשאלת תושבתו בישראל בעת ביצוע העבירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully